Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Unii operatori mari au crescut deja tariful pentru transportul rutier din Germania

Întrucât decizia de a introduce de la 1 decembrie 2023 în Germania o taxă de drum care să țină cont și de nivelul emisiilor de CO2 a fost luată, după un proces legislativ îndelungat și în ciuda multor păreri contra, Transport Intelligence (Ti) își exprimă, la rândul său, opinia în legătură cu controversele din industria transporturilor, legate de noua taxă, și cu incertitudinile pe care ea le va aduce.

Suprataxa va fi de circa 200 de euro/t de CO2 și vizează camioanele cu greutate totală maxim admisă de peste 7,5 t, iar de la 1 iulie 2024 vor fi afectate toate utilitarele de peste 3,5 t pentru transport de marfă. În timp ce vehiculele cu emisii zero – cele electrice, cu hidrogen sau cu pilă de combustie cu hidrogen – vor fi scutite de taxa de drum până la sfârșitul lui 2025, iar de atunci încolo vor plăti doar 25% din valoarea obișnuită.

Creșterea taxei de drum din Germania poate aduce, în opinia Ti, o creștere de până la 83% a taxelor de drum, procentul cel mai mare fiind pentru operatorii cu vehicule mai vechi.

Taxa de drum este menită să accelereze reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și să atingă obiectivele de reducere a schimbărilor climatice prin creșterea presiunii asupra transportatorilor de a investi în utilitare electrice, dar federația germană de transport rutier și logistică BGL crede că în cele din urmă consumatorul final va fi cel care va finanța construcția și renovarea căilor ferate și drumurilor, deoarece transportatorii vor transfera creșterea costurilor către clienți. În plus, deși noua taxă are ca obiectiv accelerarea tranziției spre vehicule fără emisii, rețeaua de alimentare din Germania încă este slab dezvoltată.

Creșterea taxei de drum va dubla, estimează Ti, costurile totale cu taxele de drum ale transportatorilor din această țară, astfel că marjele de profit și strategiile tarifare vor fi afectate și va apărea un efect de undă, ducând la ajustări ale costurilor generale din întregul lanț de aprovizionare. Unii operatori vor încerca să absoarbă costurile, dar cei mai mulți vor fi obligați să le transfere către clienți.

În prezent, aproximativ 12% din costurile transportatorilor din Germania sunt reprezentate de taxele de drum, iar după creșterea taxei se va ajunge la circa 20%. De exemplu, un transportator cu 130 de camioane plătește în prezent aproximativ 200.000 de euro/lună, iar din decembrie va plăti 400.000 de euro/lună.

Operatorii de logistică au anunțat deja creșteri ale tarifelor ca răspuns la creșterea taxelor de drum. Maersk, de exemplu, citat de Ti, a declarat că tarifele de transport în Germania folosind camioane au fost majorate în al patrulea trimestru din 2023, și la fel și DB Schenker.

Creșterea taxelor rutiere ar putea încuraja transportatorii să exploreze moduri alternative de transport, mai ales pe distanțe lungi, pentru a reduce costurile. Dar capacitățile căilor ferate și ale căilor navigabile sunt limitate, deci cine vrea să facă astfel de schimbări trebuie să le facă repede.

Tranziția la camioane electrice nu este simplă și necesită timp, deoarece ele sunt de până la 3,5 ori mai scumpe decât cele diesel. Pe de altă parte, scutirea de taxă de drum le va aduce costuri considerabil mai mici decât ale celor tradiționale.

Potrivit BGL, 0,03% din camioanele care circulă zilnic pe drumurile germane sunt electrice și va mai dura câțiva ani până când toată flota țării, de circa 800.000 de vehicule grele, va fi fără emisii, având în vedere costurile de achiziție.

În plus, Germania necesită o infrastructură publică de încărcare pentru vehiculele comerciale grele de-a lungul autostrăzilor, care include aproximativ 40.000 de sisteme de încărcare peste noapte și 2.000 de sisteme de mare putere, care pot încărca bateriile în pauza de 45 de minute a șoferilor.

Impactul creșterii taxelor rutiere e posibil să nu fie distribuit uniform pe teritoriul țării: industriile situate în zone îndepărtate sau cu acces limitat la moduri alternative de transport se pot confrunta cu provocări logistice mai mari și costuri crescute, ceea ce le-ar putea afecta competitivitatea.

În plus, taxa de drum va crește costurile transporturilor rutiere care traversează Germania, ceea ce pune această țară într-o poziție defavorabilă, deoarece competitivitatea mărfurilor sale pe piețele internaționale ar scădea, ceea ce ar putea afecta exporturile.

Nu în ultimul rând, arată analiza Ti, modelul Germaniei de a introduce această taxă pe emisiile de CO2 ar putea fi urmat de alte țări, declanșând un efect de domino.

Articole similare

Ad