Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mașinile autonome vor rămâne „exotice” până în 2035

Este puțin probabil ca autovehiculele care se conduc singure să fie utilizate pe scară largă cel puțin până în 2035, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță „Standard and Poor’s Global” (S&P Global). 

Cu toate acestea, acesta în raport este subliniat faptul că „vehiculele autonome își vor găsi probabil în continuare locul sub soare”. Compania tehnologică Google testează mașini care se conduc singure încă din 2015, dar acest sector al industriei auto s-a dezvoltat lent. 

Problemele serioase cu care se confruntă această nouă tehnologie sunt motivul pentru care producția de masă este blocată în prima viteză. Principala provocare este reprezentată de dificultățile semnificative cu care se confruntă experții tehnici în dezvoltarea sistemelor de control al mașinilor autonome în „traficul complex și imprevizibil al vehiculelor conduse de șoferi”, notează Standard & Poor’s Global

„Majoritatea consumatorilor nu vor avea inițial încredere în vehiculele autonome. Numeroșii senzori și camere de luat vederi, sistemele informatice de înaltă tehnologie cu care sunt echipate mașinile autonome, precum și cipurile care le controlează, sunt scumpe și nu se vor ieftini prea curând. Acest lucru îi descurajează pe potențialii cumpărători, care doresc să dețină o mașină personală care se conduce singură. Cu toate acestea, această problemă nu se aplică companiilor care intenționează să folosească mașinile care se conduc singure pentru servicii de taxi sau pentru serviciul de ride-sharing”, spun analiștii companiei de consultanță.

Utilizarea mașinilor autonome ca taxiuri robotizate pare pe deplin reală, chiar și pe termen scurt. Acest lucru este posibil în zonele bine cartografiate, unde mașinile taxi care se conduc singure au fost supuse unor teste ample, notează experții din sectorul tehnologic. În iunie 2022, compania „Cruise” a primit permisiunea de a furniza servicii de taxi cu mașini robotizate în metropola americană San Francisco. Cruise este deținută de gigantul auto General Motors și de Waymo, o divizie a Alphabet, compania care deține Google. „Cruise” folosește mașini electrice „Chevrolet Bolt” modificate, care nu au volan și pedale și se conduc singure.

Cu toate acestea, aceste taxiuri inovatoare au fost cauza mai multor incidente în ultimele luni, după cum a relatat presa americană. Într-unul dintre acestea, un taxi robotizat „Cruise” s-a ciocnit cu un camion al unui departament local de pompieri. Un pasager din taxiul care se conducea singur a fost rănit în accidentul care a avut loc într-o intersecție din San Francisco în luna august. Într-un alt incident, în august, mașina taxiului autonom Cruise a rămas blocată în betonul care tocmai fusese turnat pe o stradă din San Francisco. Tronsonul aflat în reparații era înconjurat de conuri speciale de construcție, iar muncitorii stăteau lângă ele ținând steaguri de semnalizare, însă semnalele nu au fost recunoscute de mașina electronică.

Cu câteva zile mai devreme, taxiurile autoconducute ale companiei s-au oprit fără niciun motiv aparent în mijlocul mai multor străzi aglomerate din San Francisco și au blocat traficul timp de aproximativ 15 minute. În acest context, oficialii din San Francisco au cerut companiei Cruise să reducă la jumătate numărul de taxiuri robotizate din oraș. În prezent, în timpul zilei, 50 de mașini care se conduc singure se deplasează prin oraș, în timp ce noaptea numărul lor este de 150.

La rândul său, compania americană „Zoox”, deținută de gigantul din comerțul online „Amazon” (Amazon), efectuează de asemenea teste în SUA ale unui taxi robotizat care se conduce singur. În el pot călători până la patru pasageri. În timpul testelor, vehiculul robotizat a dezvoltat o viteză maximă de până la 56 km/h. Testele au loc pe bulevardele și străzile din Las Vegas, zona San Francisco și Seattle. 

„Mașina care se conduce singură a respectat semnalele semaforului și a virat la stânga sau la dreapta atunci când traseul o cerea”, a relatat Zooks. Mașinile care se conduc singure sunt preconizate să deservească o linie regulată pentru transportul angajaților companiei. Totuși, obiectivul mai semnificativ al Zoox este de a lansa taxiuri robotizate în unele orașe din SUA.

În pofida incidentelor provocate de taxiurile cu conducere autonomă ale companiei Cruise în San Francisco, mai multe companii se îndreaptă spre dezvoltări legate de această tehnologie, spun experții. „Până la mijlocul deceniului următor, vor exista mai multe taxiuri robotizate care vor avea voie să conducă în anumite zone. Vor exista tot mai multe mașini personale care vor avea instalate sisteme de autoconducere. Acestea vor fi echipate cu sisteme de securitate, dar gestionarea lor generală va necesita în continuare cel puțin un anumit nivel de implicare a șoferului”, prevede raportul S&P Global.

Articole similare

Ad