Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport pe bază de contract le-au depășit pe cele spot

Upply, Ti și IRU au publicat Indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă pentru al treilea trimestru din 2023, din care rezultă că tarifele spot au scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv, de data aceasta cu 1,2 puncte, până la 125,4, și sunt și mai mult sub tarifele din contracte, al căror indice a ajuns la 128,1 puncte, și care cresc pentru prima dată din al patrulea trimestru al lui 2022 încoace, de data aceasta cu 1,4 puncte față de trimestrul anterior.

Față de perioada similară din 2022, tarifele spot sunt cu 14,8 puncte mai mici, dar viteza lor de scădere a încetinit cu mai mult de o treime, pe măsură au început să se stabilizeze ca răspuns la stabilizarea cererii la un nivel mai scăzut.

Tarifele de transport pe bază de contract sunt cu 0,4 puncte mai mici decât în perioada similară a lui 2022.

Consumatorii europeni sunt acum mai săraci în termeni reali decât în 2022 și consumă mai puține bunuri, în timp ce întreprinderile își reduc producția din cauza scăderii cererii. Datele Eurostat disponibile pentru al treilea trimestru din 2023 nu arată nicio schimbare a volumului de comerț european cu amănuntul față de trimestrul al doilea și o scădere de 3,6% a producției. Deci în continuare este mai multă capacitate de transport decât marfă, ceea ce ar duce la scăderi de tarife pe termen scurt dacă nu ar fi creșterile de costuri de transport.

Inflația a scăzut la 4,3% în septembrie 2023, față de vârful de 10,6% din octombrie 2022, ducând la o scădere mai mică a cererii de bunuri și sugerând că unele tarife spot ar putea începe să se normalizeze.

Tarifele din contracte, pe de altă parte, au fost menținute ridicate din cauza costurilor mai mari de transport, iar tendința va continua, ele fiind oricum mai puțin expuse la modificările cererii pe termen scurt. Cu toate acestea, în cazul în care economia europeană continuă să stagneze la niveluri de activitate inferioare, ne putem aștepta să existe presiune în sensul scăderii tarifelor din contracte. Analizând toate aceste aspecte, Thomas Larrieu, CEO Upply, este de părere că tarifele de transport rutier de mărfuri se mențin relativ bine, în ciuda unui climat economic destul de nefavorabil, ceea ce are legătură mai ales cu creșterea continuă a costurilor de transport. „Dar este important să observăm că prețurile spot au scăzut timp de patru trimestre consecutive, semnalând volatilitatea persistentă a pieței și sugerând că revenire ar putea să nu fie aproape.“ Pentru perioada imediat următoare se așteaptă o creștere de tarife pentru a include creșterea taxei de drum din Germania, o nouă înrăutățire a deficitului de șoferi – IRU estimează că în 2024 vor fi 11% posturi neocupate – și o stabilizare a tarifelor de transport anul viitor, pe măsură ce cererea își revine și costurile, mai ales cele cu taxele de drum, cresc în mai multe țări.

Articole similare

Ad