Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul Mobilitate, din nou în atenția sindicatelor și patronatelor din cinci țări UE

Asociația poloneză de transport și logistică TLP informează că pe 14 și 15 noiembrie, la Cracovia, a avut loc o întâlnire a reprezentanților sindicatelor și patronatelor din cinci state membre UE – Belgia, Franța, Spania, Italia și Polonia – în cadrul căreia s-a discutat din nou despre Pachetul Mobilitate și s-au elaborat recomandări comune – „semn că este o problemă de gravitate maximă“.

Polonia a fost reprezentată de Sindicatul Independent Autonom Solidaritatea și de TLP.

Prima zi a seminarului a reprezentat o oportunitate de a prezenta perspectiva poloneză asupra implementării prevederilor privind detașarea lucrătorilor, din punctul de vedere al antreprenorilor, sindicatelor și organismelor de control.

Unul dintre principalele subiecte ale discuției a fost nivelul insuficient de control asupra respectării prevederilor Pachetului Mobilitate, care duce la creșterea concurenței neloiale, în special din partea transportatorilor din țările care nu și-au adaptat sistemele de remunerare la noile reglementări privind detașarea.

Președintele TLP a subliniat că efectele lipsei unui control adecvat sunt suportate de firmele care respectă toate modificările legislative și prin urmare au costuri mai mari cu forța de muncă, iar ceilalți participanți la seminar au fost întru totul de acord că o astfel de situație nu ar trebui să aibă loc. În realitate însă, rezultatele analizelor experților invitați la conferința grupului Inelo spun că numai Danemarca și, într-o măsură mai mică, Franța controlează detașarea lucrătorilor, ele fiind singurele dintre cele 27 de țări UE care fac ceva în domeniu.

O mai mare transparență și îmbunătățirea punerii în aplicare a dispozițiilor privind detașarea ar putea fi facilitate, cred participanții la dezbaterile de la Cracovia, prin îndeplinirea corespunzătoare de către statele membre UE a obligației de a furniza informații privind remunerarea conducătorilor auto și alte condiții de muncă și de încadrare. Or, astăzi este practic imposibil să se obțină astfel de detalii, iar consecințele sunt suportate atât de angajatori, cât și de angajați. Și pare de neînțeles că, în ciuda numeroaselor apeluri, inclusiv ale TLP, instituțiile UE nu se străduiesc să îmbunătățească lucrurile.

A doua problemă discutată pe larg a fost aceea a condițiilor de muncă și de odihnă pentru șoferii de camion. Participanților le-au fost prezentate un film și rezultatele unui sondaj pregătit în cooperare cu TLP, din care reiese că apa caldă sau accesul la un duș curat sunt încă o excepție în parcările din Europa. Reprezentanții sindicatelor și transportatorilor din Belgia, Franța, Spania, Italia și Polonia, participanți la evenimentul din Cracovia, au fost șocați de condițiile prezentate în film și au discutat apoi aprins pe marginea acestui subiect, pentru a încerca să determine ce acțiuni comune pot fi inițiate pentru îmbunătățirea condițiilor sociale de muncă și odihnă ale șoferilor. Mai ales că investițiile în așa-numitele zone de parcare sigure propuse de Comisia Europeană nu reprezintă o soluție, câtă vreme numărul lor este neglijabil, iar prețul este prea mare. O acțiune mai de dorit ar fi îmbunătățirea treptată a standardelor sociale în toate parcările de pe coridoarele rețelei TEN.

Reamintim că în prima jumătate a acestui an, în cadrul unei conferințe în Parlamentul European, TLP a prezentat o listă de cerințe detaliate privind parcarea, cu accent pe asigurarea unor condiții minime de salubritate, cazare și siguranță pentru conducătorii auto din fiecare țară UE. O discuție aprinsă a fost declanșată și de prezentarea CEO-ului Truckers Life Foundation dedicată problemelor pe care le au șoferii în locurile de încărcare/descărcare a mărfurilor, nu numai în ceea ce privește facilitățile sociale, ci și lipsa de profesionalism a personalului sau timpul de așteptare. O soluție a fost prezentată de un reprezentant al organizației transportatorilor spanioli, citând exemplul Spaniei și Portugaliei, unde au fost introduse reglementări care interzic încărcarea sau descărcarea mărfurilor de către șoferi, cu unele excepții – de exemplu, mărfurile periculoase sau specializate. Și se pare că guvernele francez și german intenționează să propună o soluție similară.

Articole similare

Ad