Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transporturile rutiere internaționale de bunuri vor fi monitorizate de Fisc pe teritoriul național

Firmele de transport care au GPS pe camioane trebuie să instaleze pe acestea un software furnizat de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare (CNIF) din cadrul Ministerului Finanțelor, utilizat pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor care intră pe teritoriul României până la destinație. Pentru camioanele care nu sunt echipate cu dispozitive de geolocalizare, firmele de transport vor primi gratuit de la CNIF module informatice care să furnizeze informații cu privire la poziționarea mijlocului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicații (GPRS).

Prin ultimele modificări la Codul fiscal (OUG nr. 115/2023, care modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat), în Sistemul RO e-Transport se introduce obligația monitorizării transporturilor rutiere internaționale de bunuri pe teritoriul național. 

Astfel, identificarea transporturilor și generarea codurilor unice UIT în Sistemul RO e-Transport se efectuează atât pentru transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat, cât și pentru transporturile rutiere internaționale de bunuri.

În textul de lege se menționează: “Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internațional de bunuri în vederea obținerii codurilor UIT  revine următorilor utilizatori:

  • a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
  • b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
  • c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
  • d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.” 

Astfel, „operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculul de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, iar conducătorul mijlocului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și să îl țină în funcțiune până la locul de livrare.”

Obligația raportării prin RO e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/export/achiziții intracomunitare/livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (i.e. nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat) se instituie, astfel, începând cu data de 15 decembrie 2023.

Nerespectarea obligațiilor de declarare a transporturilor internaționale de bunuri în sistemul RO e-Transport se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Sancțiunile contravenționale pentru nerespectarea noilor măsuri introduse prin OUG nr. 115/2023 se vor aplica de la 1 iulie 2024.

Noile măsuri i-au luat ca din oală deopotrivă pe importatori, cât și pe expeditori și transportatori care, între Crăciun și Revelion, trebuie să învețe să lucreze cu programul Ro e-transport, respectiv să caute de unde pot descărca softul de monitorizare de la Ministerul de Finanțe sau chiar să facă solicitare pentru a primi modulele informatice GPRS conectate cu softul Ministerului de Finanțe.

Noroc că bugetarii sunt în vacanță până pe 4 ianuarie, după care începe nebunia declarării și instruirii șoferilor cum să pornească softul de monitorizare al transportului de la Fisc. Un astfel de soft se pare că folosește doar Polonia, însă doar pentru bunurile fiscale cu risc ridicat, nu pentru orice bunuri intrate în țară.

Articole similare

Ad