Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii continuă protestul, în ciuda încercărilor de politizare și discreditare a industriei

Protestele transportatorilor continuă, după negocieri parțiale eșuate la sfârșitul săptămânii trecute și în ciuda încercărilor de discreditare la adresa industriei de profil.

Discuțiile desfășurate vineri noapte la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pe marginea plafonării RCA nu au dus la niciun rezultat. Se pare că reprezentanții ASF nu au putut explica de ce asigurarea obligatorie s-a scumpit de două-trei ori inclusiv la semiremorci, deși, chiar ei au recunoscut faptul că pe semiremorci nu sunt avizate daune pe RCA. De asemenea, nici de la Finanțe nu s-a obținut nimic, reprezentanții MF respingând solicitarea protestatarilor privind acordarea alocațiilor de cazare și de hrană pentru angajații din mediul privat, după modelul de la stat – ar fi fost vorba despre o alocație de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi și respectiv o alocație de hrană neimpozabilă pentru lucrătorii detașați de 40 de euro/zi, care să se adauge plafonului maxim de 87,5 euro/zi aferent indemnizației de detașare transnațională.

Din păcate, industria de transport se confruntă cu o adevărată campanie de discreditare în media, cărăușii fiind prezentați ca niște oportuniști care nu se mai satură de atâtea privilegii. Se politizează mult, mai ales că suntem în an electoral, astfel că a apărut și ideea – complet eronată – cum că protestatarii ar fi cerut demisia ministrului Transporturilor, Sorin Grideanu. Nimic mai fals! Asta în condițiile în care ministerul Transporturilor a arătat cea mai mare deschidere la discuții pentru rezolvarea problemelor ridicate.

După mai multe ore de negociere, vineri s-au obținut aproape toate revendicările dorite ale industriei, mai puțin mutarea cântarului CNAIR din frontieră, măsură dorită pentru a ușura traficul la intrarea/ieșirea din țară. Astfel, ministrul Transporturilor personal, împreună cu directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, directorul general al ARR, Dorin Ștefan, directorul general al ISCTR, Tudor Nișulescu, directorul Direcției Transport Rutier din cadrul MT, Adriana Kalapis, și consilierul de stat din Cadrul Cancelariei Prim-ministrului, Minel Ivașcu, și-au asumat modificarea unor acte normative și introducerea unor noi măsuri cerute de transportatori, printre care:

  • stabilirea culoarelor dedicate în frontieră și în portul Constanța, care să permită doar intrarea camioanelor din statele membre Uem iar camioanele non-UE să intre separat;
  • restabilirea toleranțelor la mase și dimensiuni, pentru a evita amenzile ridicate pentru depășiri minime;
  • co-responsabilizarea furnizorului în cazul în care greutatea încărcăturii diferă de cea trecută în CMR, iar transportatorul este amendat pentru depășire de greutate. Ministrul Sorin Grindeanu a promis implementarea noilor măsuri în termen de 30 de zile.

Mâine, 16 ianuarie, reprezentanții MT și cei ai asociațiilor patronale din transporturi urmează să se întâlnească pentru a discuta pe marginea modificărilor legislative.

Protestele firmelor de transport mici vor continua alături de agricultori, așteptându-se reacții pozitive de la ASF și de la Ministerul Finanțelor pe marginea problemelor nerezolvate încă, dintre care scumpirea RCA este cea mai presantă dintre toate.

Articole similare

Ad