Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul a adoptat un prim pachet de măsuri convenit cu transportatorii și fermierii. S-a promis inclusiv restituirea unei părți din acciza la motorină.

În declarația de presă făcută astăzi, prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat care sunt măsurile ce vor fi adoptate în perioada imediat următoare prin ordonanțe de urgență și hotărâri de guvern, ca urmare a promisiunilor făcute transportatorilor în cadrul rundelor de negocieri prutate de aceștia cu diferitele instituții ale statului.

Foarte important, Marcel Ciolacu a anunțat că se caută soluții inclusiv pentru restituirea unei părți din acciza suplimentară la carburanți introdusă din 2024, poate chiar jumătate din această sumă.

Potrivit codului fiscal modificat de legea 296/2023, nivelul accizelor în 2024 se actualizează cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în septembrie 2023, iar majorarea se va face în două tranșe, de la 1 ianuarie și respectiv 1 iulie 2024, cu câte 50% din creșterea prețurilor de consum. Astfel, în primul semestru al anului avem deja o creștere de 22 de bani per litru față de prețurile din 2023, iar după 1 iulie majorarea va fi de 55 de bani per litru.

Dacă Marcel Ciolacu se ține de cuvânt și oferă transportatorilor o reducere de aproximativ 50% din creșterea totală a accizei, adică circa 27 de bani/litru, prețul motorinei în România s-ar situa sub cel din Ungaria. (Diferența de preț la motorină între România și Ungaria este în prezent de 3 cenți/l, adică 13 bani/l). Amintim că în țara vecină acciza s-a scumpit anul acesta cu 32 HUF/l (adică 42 bani/l), dar a crescut și pragul de acciză care se poate recupera, de la 3,5 HUF/l la 10 HUF/l (adică 13 bani/l), prețul fiind, după recuperare, aproape de tariful motorinei românești.

Transportatorii români aleg de multe ori să alimenteze în Ungaria din cauza beneficiilor recuperării accizei și a TVA. Dacă România ar oferi cărăușilor posibilitatea recuperării unei părți din acciză, opțiunile de alimentare ale acestora s-ar putea schimba și ar crește cantitatea de motorină alimentată aici. Implicit, veniturile realizate din vânzare ar fi mai mari, la fel și taxele, și, astfel, s-ar compensa acciza rambursată transportatorilor, beneficiul oferit neaducând prejudicii la buget.

Atenție, însă! O eventuală restituire parțială a accizei se va face cu respectarea anumitor condiții, așa cum a fost și în trecut, în perioada pandemiei. Iar cea mai importantă dintre ele este aceea ca transportatorii solicitanți să nu aibă datorii la stat.

În același timp, potrivit declarației prim-ministrului Ciolacu, este sigur faptul că se va modifica modul de cântărire al vehiculelor la punctele de trecere ale frontierei și vor fi stabilite (din nou) limite conform legislației europene privind toleranțele la depășirea maselor și dimensiunilor maxim admise (așa cum este și firesc).

De asemenea, în cazul problemei RCA, pe lângă elaborarea unei noi formule de calcul a tarifului de referință în cazul asiguraților cu risc ridicat, la care să se aplice clasele de bonus și malus, și plafonarea acestuia pentru o perioadă de 3+3 luni, s-au convenit și alte măsuri menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de polițe RCA, dintre care:

  • Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia cu perioada în care a fost suspendat;
  • Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat;
  • Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.

S-a convenit și corelarea mai bună a dispozițiilor privind încheierea și executarea contractelor de transport naționale cu normele internaționale. Concret, se va abroga limita de despăgubire în cazul contractelor naționale, după modelul internațional al convenției CMR. Limita de despăgubire va fi, așadar, voința părților, exprimată în contractul de transport.

Articole similare

Ad