Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Importurile maghiare de piese auto din China cresc, în paralel cu scăderea celor din UE

Exporturile de vehicule electrice ale Ungariei și Top 3 destinații (număr de unități)

În ultimii cinci ani, Ungaria a absorbit cea mai mare parte a investițiilor chineze în industria auto, așa cum reamintește un raport Upply referitor la exporturile și investițiile acestei țări în Europa (Chinese automotive investment for the European market (upply.com)). Ceea ce a dus în primul rând la modificări ale fluxurilor comerciale și ale modurilor de transport care să sprijine dezvoltarea comerțului.

Legătura comercială strânsă poate fi observată în importurile maghiare de piese auto chinezești, care și-au dublat volumul în primele trei trimestre din 2023 (mai exact, au crescut cu 116%) față de aceeași perioadă din 2019. Un fenomen similar poate fi observat și în cazul Marocului, unde, comparativ cu 2019, importurile în termeni valorici de piese auto chinezești s-au triplat în 2022, făcând din China al cincilea cel mai mare furnizor din această țară, în condițiile în care în 2019 era al nouălea.

În același timp, comparativ cu perioada pre-pandemică, aprovizionarea Ungariei cu piese auto din alte țări UE, mai ales din cele vestice, a scăzut cu 8%. Iar aprovizionarea din țările vecine din Europa Centrală și de Est este în creștere. În special când se compară 2019 și 2023, Republica Cehă și Slovacia au înlocuit Italia și Austria ca al treilea, respectiv al patrulea cel mai mare furnizor de piese auto către Ungaria.

Ungaria se dezvoltă ca un furnizor major nu numai de baterii, ci și de vehicule electrice. În primele 10 luni din 2023, exporturile maghiare de baterii electrice către Germania au fost cu 38% mai mari decât exporturile totale din 2022. Desigur, subliniază analiștii Upply, influența chineză în exporturile de vehicule electrice din Ungaria va avea nevoie de timp pentru a se manifesta. Un exemplu în acest sens este fabrica de autobuze electrice a BYD, deschisă în 2017, care a făcut ca după șase ani Ungaria să se situeze pe locul al cincilea printre furnizorii de autobuze electrice din UE, conform Eurostat. În ciuda numărului mare de exporturi maghiare de vehicule electrice, acestea rămân marginale în comparație cu principalele țări producătoare de automobile din Europa. Dar se observă un salt în 2022, cu exporturi în creștere pe piața germană, iar datorită noilor fabrici BMW și BYD se estimează o creștere și mai dinamică în 2-3 ani.

În plus, în conformitate cu Pactul verde al UE, care vizează transferul a 75% din transportul rutier de mărfuri către calea ferată și căile navigabile interioare, poziția geografică a Ungariei evidențiază și potențialul utilizării acestor moduri de transport pentru a sprijini activitățile comerciale în creștere din industria sa auto. Deja au fost realizate investiții majore pentru a facilita lanțul de aprovizionare intra-european pentru autovehicule pe calea ferată, iar guvernul ungar a anunțat un mega-proiect de infrastructură feroviară de transport de marfă, cu obiectivul de a transporta feroviar 70% din vehiculele BMW fabricate acolo – în condițiile în care uzina va avea o capacitate anuală de 150.000 de unități. Ambiția este, de asemenea, de a face din terminalul din Debrecen cel mai mare terminal industrial intermodal din Europa de Est.

Articole similare

Ad