Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii spanioli nu susţin acordul liber între părţi pentru stabilirea termenelor de plată

Grupurile parlamentare europene Partidul Popular European (PPE) și Conservatorii și Reformiștii Europeni (ECR) au depus o baterie de amendamente la propunerea de Regulament privind combaterea întârzierii la plată promovată de Comisia Europeană în luna octombrie a anului trecut. În opinia FENADISMER și a celorlalte organizații sectoriale care compun Platforma Multisectorială împotriva Întârzierilor de Plată, reprezintă un pas ireversibil înapoi în lupta pentru reducerea termenelor de plată. Aceste modificări se bazează pe argumentul “libertății de acord între părți” care, deși este legitim, în acest caz nu va atinge neutralitatea pe care o urmărește; de fapt, deschide ușa pentru a genera legal termene mai lungi decât cele prevăzute de regulament.

Atunci când partea mai slabă din punct de vedere economic trebuie să finanțeze partea mai puternică, nu există echitate. Libertatea termenelor de plată poate să nu fie echitabilă, astfel încât legea trebuie să țină cont de diferențele dintre părți pentru a se asigura că rezultatul este neutru. În cazul în care s-ar introduce libertatea de acord între părți, perioadele de plată vor crește fără îndoială, deoarece va exista un număr mare de persoane interesate să plătească cu întârziere, deoarece există un beneficiu financiar uriaș în acest sens, în special în perioadele de inflație și de rate ridicate ale dobânzii.

Înainte de prezentarea acestor amendamente “de neînțeles” de către grupurile conservatoare europene, este important de menționat că, în timpul diferitelor reuniuni de lucru din cadrul Comisiei pentru piața internă (IMCO) a Parlamentului European, celelalte grupuri parlamentare ajunseseră deja la un acord asupra a nouă amendamente de compromis. Cele mai multe dintre aceste amendamente erau în concordanță cu propunerea inițială a Comisiei Europene.

Pentru FENADISMER, punerea în aplicare a libertății de înțelegere între părți ar reprezenta un regres grav, cu consecințe dramatice și imprevizibile pentru toate sectoarele economice în care relațiile comerciale se bazează pe asimetria părților, cum este cazul sectorului transporturilor, în care, din cele 100.000 de întreprinderi de transport care operează în Spania, peste 95% sunt liber profesioniști și microîntreprinderi. Acestea, la rândul lor, depind de marile întreprinderi de încărcare, cu riscul de perpetuare a abuzurilor de poziție dominantă pe care sectorul le-a suferit în mod tradițional. Acestea au fost atenuate în mod semnificativ ca urmare a aprobării în 2021 a unui regim de sancțiuni pentru combaterea întârzierii la plată în acest sector, care a redus întârzierile la plată cu peste 20% în ultimii doi ani, perioadele de plată situându-se în prezent la aproximativ 60 de zile sau mai puțin, așa cum prevede legislația spaniolă pentru combaterea întârzierilor la plată. Prin urmare, FENDISMER și celelalte organizații membre ale Platformei multisectoriale împotriva plăților întârziate fac apel la grupurile parlamentare europene să acționeze în mod responsabil și să susțină amendamentele de compromis convenite anterior, datorită eforturilor depuse de raportorul principal, deputatul polonez Roza Thun, în cadrul votului asupra textului regulamentului propus de Comisia Europeană.

Articole similare

Ad