Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele capacității europene de transport a scăzut pentru prima dată în 19 luni

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a scăzut în ianuarie 2024 cu 2,2% față de ianuarie 2023, pentru prima dată în 19 luni, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti).

Valoarea din ianuarie a fost de 103,21, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată de transport. Indicele a fost de peste 100 din noiembrie 2022 încoace, deci capacitatea de transport nu a fost o problemă în ultimul an, însă rata ei de creștere a scăzut treptat din martie 2023, sugerând un excedent redus de capacitate și faptul că situația din transportul rutier european de mărfuri, din acest punct de vedere, se normalizează.

Comparativ cu decembrie 2023, în ianuarie 2024 a fost o creștere de 1,3%.

Ușoara scădere a capacității din ianuarie a dus la o ușoară creștere a indicelui tarifului spot și tarifului din contracte. De altfel, din iulie 2023 asistăm la o redresare lentă, dar constantă a tarifelor spot de transport, iar în ceea ce privește contractele tendința de revenite lentă a fost evidentă din septembrie 2023. Deci pentru transportatori această evoluție a prețurilor oferă speranța unei normalizări treptate.

Pe piața spot, tendința de scădere a tarifelor timp de 14 luni a fost inversată, indicele ajungând la 120,05 în ianuarie 2024, cu 2,5% mai mult decât în ianuarie 2023 și cu 5,7% mai puțin decât în decembrie 2023 – de altfel, scăderea față de luna anterioară a tarifelor se încadrează în tiparul din anii precedenți.

Indicele prețurilor de transport din contracte a ajuns la 122,77 în ianuarie 2024, cu 0,3% mai mult decât în ianuarie 2023.

Indicele tarifului spot este încă sub cel al tarifului din contracte, ceea ce indică scăderea reală a volumului de transport. Cu toate acestea, diferența dintre ratele spot și cele contractuale a scăzut din august 2023, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei.

Pe viitor ar trebui să vedem o normalizare pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri, cu cerere și ofertă echilibrate. O nouă lipsă de capacitate nu este de așteptat pe termen mediu din cauza perspectivelor slabe ale economiei, deși perioada premergătoare Paștelui ar putea provoca o reducere a excedentului de camioane.

Articole similare

Ad