Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Posibilă creștere a taxelor de drum în Polonia în toamnă

Timp de mai mulți ani, tarifele de taxare au fost indexate în funcție de inflație. Anul acesta, acestea au crescut cu 15%, iar cu un an mai devreme cu peste 13%. Totuși, acesta nu este sfârșitul creșterilor. Directiva UE privind taxele rutiere impune statelor membre să adauge la taxa de drum “costul emisiilor de CO2”. Acestea ar trebui să facă acest lucru până pe 25 martie anul acesta. În Germania, noile taxe au intrat în vigoare la 1 decembrie 2023, în Austria, odată cu începutul acestui an, iar Cehia și Ungaria au majorat deja prețurile.

În Polonia, noile tarife trebuie să fie introduse de Sejm, iar calendarul de lucru al acestuia arată că, cu o procedură normală, modificările statutare pot fi introduse cel mai devreme în octombrie 2024.

Egalizarea condițiilor de concurență

Este de așteptat ca nu doar tarifele să crească, ci și lungimea rețelei de drumuri cu taxă, care măsoară aproape 3.800 km de mai bine de un deceniu. Cercurile feroviare solicită acest lucru. De ani de zile, Uniunea Transportatorilor Independenți de Căi Ferate cere egalizarea poverii pe care o suportă autoturismele și trenurile în ceea ce privește accesul la infrastructură. Antreprenorii atrag și ei atenția asupra acestei probleme. În industria feroviară lipsește o egalizare sistemică a condițiilor de concurență pentru transportul feroviar și rutier

Acestea ar putea fi semne îngrijorătoare pentru transportatorii rutieri, a căror situație a slăbit în ultimul an. La sfârșitul anului 2023, 17% dintre companiile de transport rutier de mărfuri au declarat că se aflau într-o situație financiară proastă, iar alte 5% și-au descris situația ca fiind foarte proastă, arată cercetarea “SME Scanner” a EFL.

În 2023, datoriile din industria transporturilor au depășit 2 miliarde de zloți (463,3 milioane de euro) și au crescut cu aproape 11% în ultimul an, timp în care arieratele tuturor companiilor au crescut cu mai puțin de 8%, potrivit datelor din Registrul datornicilor BIG InfoMonitor.

Pe de altă parte, transportatorii își achită obligațiile față de stat și plătesc taxa de drum. În 2023, ofițerii Serviciului Vamal și Fiscal au efectuat 112.931 de inspecții e-TOLL ale vehiculelor grele, dintre care, în 1.960 de cazuri, au fost constatate încălcări. În urma acestor controale, au fost aplicate 71 de amenzi sub formă de amendă. Aceasta reprezintă o medie de 6 amenzi pe lună, în condițiile în care în 2022, cu un număr similar de inspecții (cu 3% mai mare), ofițerii au dat 76 de amenzi, în timp ce în ultimul trimestru al anului 2021 media lunară a depășit 200 de amenzi

În 2023, au fost primite 9.525 de plângeri privind corectitudinea taxei electronice percepute sau plătite, cu 42% mai puține decât în 2022. Anul trecut, au fost primite aproape 800 de amenzi, când cu un an înainte erau 1.370, iar în ultimul trimestru din 2021, numărul lunar de reclamații depuse a fost de aproape 8-9 ori mai mare decât media lunară din 2022.

Numărul de vehicule grele înregistrate în sistemul e-TOLL în ultima zi a lunii decembrie 2023 a fost de 2.735.887, în creștere cu 5,1% față de 2022. Taxa de trecere a adus venituri de 2,3 miliarde de zloți la Fondul rutier național în 2023. Totalul a fost cu 8,1% mai mare decât cel încasat în 2022, ceea ce se datorează unei creșteri inflaționiste a tarifelor de taxare.

Articole similare

Ad