Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Companiile poloneze de transport au început să concedieze șoferi

În primul trimestru al acestui an, transportul de marfă rutier a scăzut în Polonia cu 1,7% față de anul trecut, ajungând la 67,6 milioane de tone transportate. Luna martie, în mod special, a fost deosebit de slabă, când volumele au fost cu 3,8% mai mici decât în aceeaşi lună a anului trecut (însumând 22,1 milioane de tone), potrivit datelor preliminare ale Institutului de Statistică din Polonia (CSO).

Autoritatea poloneză a calculat că tonajul total al mărfurilor transportate rutier a scăzut cu 4,8%, până la 133,5 milioane de tone. În primul trimestru, transportul feroviar de marfă a scăzut chiar cu 7%, la 55,8 milioane de tone, și cu 11,6% (18,5 milioane de tone), în martie.

Cererea scăzută de servicii de transport a forțat companiile să reducă flotele și numărul de angajați. Procesul de reducere a numărului de șoferi a început deja. În urmă cu un an, companiile nici măcar nu se puteau gândi la restructurări, deşi șoferii nu erau de acord cu ajustările salariale. Presa poloneză dă exemplu unei companii de transport cu mai mult de 100 de șoferi, din care jumătate a demisionat când s-au propus ajustări salariale cauzate de scăderea volumelor de transport. În prezent, când au trecut din nou prin restructurări, doar șapte şoferi nu au fost de acord cu noile condiții de angajare. În acelaşi timp, numărul de șoferi instruiți în țările din Asia Centrală pentru a lucra pe camioanele din Europa a fost redus de companiile active în astfel de practici, precum Girteka.

Potrivit raportului “ManpowerGroup Employment Outlook Survey”, 34% dintre companiile din industria TSL au confirmat că este necesar să reducă numărul de angajați. Pe piață există chiar și persoane dispuse să ia locul șoferilor de autobuze urbane, în condițiile în care în ultimii ani orașele au avut mari probleme în a găsi oameni dispuși să facă această muncă.

În 2024, în Polonia a intrat în vigoare o majorare a salariului minim, iar în iulie se preconizează o a doua majorare, ceea ce va duce la o creștere a salariului mediu prognozat. Experții de la Institutul Economic Polonez, în raportul lor “Industria TSL în fața automatizării și a războiului”, subliniază că în Polonia există puține companii medii și mari de transport, expediţii și logistică, capabile să concureze cu entitățile mari din alte țări europene.

Directorul Departamentului de Transport al ZMPD reamintește că gradul de îndatorare al companiilor de transport rutier internațional este în creștere, după cum se poate observa în numărul tot mai mare de restructurări. Din 2022 și de la intrarea în vigoare a Pachetului Mobilitate, costurile transportatorilor au crescut cu 100%, în timp ce tarifele nu s-au schimbat. Companiile se luptă să supraviețuiască, iar perspectivele nu sunt cele mai bune. De aceea, industria caută sprijin din partea statului, este nevoie de el în tranziția către electromobilitate și în înlocuirea tahografelor cu cele inteligente de nouă generație.

Criza din sector provoacă şi o scădere a vânzărilor de camioane. Asociația Poloneză de Leasing a raportat că, în primul trimestru, valoarea noilor contracte de leasing pentru autotractoare a scăzut cu 14,6%, până la 2,5 miliarde de zloți, iar pentru semiremorci cu 31,1%, până la 0,9 miliarde de zloți, comparativ cu primul trimestru din 2023. Comisia Europeană estimează că PIB-ul UE va crește cu 0,9% în 2024, (la sfârșitul anului 2023 estima o creștere de 1,2%), și cu 1,5% anul viitor, față de o prognoză anterioară de 1,6%.

Articole similare

Ad