Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Clarificari legate de pontaj si de compensarea muncii din timpul repausului

Inspectorul ITM Florin Cosma recomanda sa fie trecuta in regulamentul intern prevederea conform careia media orelor de munca a soferului pe patru luni nu trebuie sa depaseasca 40 de ore/saptamana. Perioada de referinta se poate prelungi si la sase luni, prin acordul colectiv de munca.
Exista totusi la nivel teritorial si pareri diferite. De exemplu, unul dintre managerii prezenti la discutiile din cadrul Expo Tranzit a aratat ca ITM Cluj considera ca orele trebuie calculate saptamanal, dar Florin Cosma afirma ca „eu, daca as fi angajator, m-as prevala de toate prevederile din Codul muncii. Pe de alta parte, daca soferul pleaca din firma dupa doua luni el trebuie platit pentru orele suplimentare, intrucat nu i se mai pot da zile libere in compensatie.“
 

Munca prestata in zilele de repaus saptamanal, sambata, duminica sau in zilele de sarbatori legale nu este munca suplimentara, ci legiuitorul a prevazut distinct care e munca suplimentara si care e sporul acordat pentru munca din timpul repausului. Daca un sofer se afla pe 14 iulie in Franta este obligat sa-si ia zi libera, pentru ca nu se poate circula de Ziua Nationala. Aceasta zi libera s-ar putea compensa in interval de 30 de zile, deci nu se poate compensa muncind pe 1 decembrie, cand e Ziua Nationala a Romaniei, pentru ca cele doua date sunt prea departe una de alta. „Or eu, ca inspector, va intreb de ce nu i-ati dat ziua libera din Romania si nu imi puteti spune ca i-ati dat in schimb zi libera pe 14 iulie.“
In ceea ce priveste pontajul soferului, Florin Cosma a atras atentia asupra faptului ca acesta trebuie sa reflecte situatia reala, nu se poate scrie ca a lucrat de luni pana vineri cate opt ore pe zi. Iar in situatia, amintita de unul dintre managerii prezenti in sala, in care in unele saptamani soferul lucreaza doar cinci ore pe zi, el trebuie platit ca pentru un program intreg, deoarece nu el si-a stabilit contractul de munca de opt ore, deci este de datoria firmei sa-i dea de lucru in acel interval. Deci soferul trebuie platit pentru cate ore sunt prevazute in contract, dar pontajul trebuie sa reflecte cate ore a lucrat, chiar daca sunt doua sau zece.

Articole similare

Ad