Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri de transport cu 11 eurocenti/km mai mari decat in vara lui 2017

In cadrul conferintei Tranzit de la Iasi, CEO-ul Cartrans, Decebal Popescu, a vorbit din nou despre costul/km, comparand, pentru fiecare componenta in parte, valoarea medie din august 2017 cu cea din august 2018 si insistand mai mult asupra celor care au inregistrat cresteri sau care prezinta cel mai mare risc sa fie ignorate, deci neincluse in calcule.
Analiza a fost facuta pentru o firma in care soferii muncesc opt saptamani in Comunitate si apoi stau doua saptamani acasa, iar camioanele ajung la 10.391 km/luna si lucreaza 11,5 luni/an, cu sublinierea faptului ca informatiile nu sunt pentru Cartrans sau pentru o alta companie anume, ci reprezinta o medie in transportul international.
 

Costurile care au crescut fata de 2017 sunt cele cu soferii (de la 24.742 la 30.830 de euro/sofer/an, incluzand salariul de baza, taxele si diurna si tinand cont de soferii de rezerva, adica de faptul ca e nevoie de 1,3 soferi/camion), motorina (aici s-a luat in calcul un consum de 29 l/100 km si un traseu pe care il fac multe firme din Moldova, traseu care permite alimentarea mai ales din Belgia, Olanda si Luxemburg, si s-a tinut cont si de acciza recuperata, si astfel s-a ajuns la un pret mediu de 1,041 euro/l, fata de 0,898 euro/l in august 2017 si la un cost total pe an de la 31.108 la 36.063 euro). Cheltuieli mai mari, tot din cauza crizei de forta de munca, se inregistreaza si in ceea ce priveste anvelopele, reparatiile si intretinerea si daunele CASCO suportate de companie, in timp ce finantarea, asigurarile CASCO si CMR, contractul de service, dotarile remorcii, GPS, spalarea camioanelor, amenzile neimputate soferului, parcarile, taxele de drum, costurile cu AdBlue, GSM sunt la fel. De remarcat ca in 2018 a aparut un nou cost, cel de cazare a soferilor la hotel in pauza de 45 de ore, care ajunge la 1.920 de euro pe an/sofer. Singurul cost care a scazut fata de 2.107, de la 2.000 la 1.000 de euro, este cel cu asigurarea RCA.
Astfel, incluzand si costurile overhead (care in acest caz reprezinta 24% din costul total, deci trebuie foarte mare atentie la ele, in conditiile in care unele dintre acestea „scapa“ chiar si firmelor care isi fac foarte bine calculele) si marja neta de profit dorita de 5%, costurile in 2018, in conditiile parametrilor alesi pentru aceasta analiza, au fost de 114.745 de euro, fata de 101.282 de euro in 2017, adica 0,1186 euro/km mai mult decat in vara anului trecut. „Si daca imi spune cineva ca a recuperat de la clienti, fata de anul trecut, 11 eurocenti/km, eu nu cred. Dar vestea buna este ca acum e momentul nostru si trebuie sa ne cunoastem costurile reale si sa le putem expune clientilor pentru a solicita cresteri de tarif, altfel e numai vina noastra pentru ce ni se intampla“, a concluzionat Decebal Popescu. „Cu atat mai mult cu cat unele taxe de drum se asteapta sa creasca din nou in 2019, iar istoricul din anii anteriori ne spune ca principalul motor al tarifelor este rata de inflatie la nivel european, care e de 2% in vest si de 3,5% in est.“

Articole similare

Ad