Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Romania are forta de munca din transporturi cu cea mai slaba calificare din Europa

Adrian Hatos, profesor universitar in cadrul universitatii din Oradea si doctor in sociologie, a recomandat, in cadrul Conferintei Transportatorilor Express de Marfuri organizate de Euromaidec si Kefren Expres, raportul Comisiei Europene din 2014 despre viitorul fortei de munca in transporturi, si a aratat ca acesta anticipa ceea ce se vede deja: forta de munca in domeniu va fi tot mai batrana si nu foarte educata.

Dar raportul prezinta si date mai putin cunoscute, cum ar fi faptul ca forta de munca din transporturile din Romania este cea mai slab calificata din UE, alaturi de Bulgaria si Portugalia, in sensul ca acestea au cel mai mare procent de angajati slab calificati (care nu au bacalaureatul) dintre toate tarile, 60% din total in 2015, in timp ce 14% au studii superioare si 26% au studii medii. Iar estimarile pentru 2025 sunt ca 58% dintre angajatii din transporturi din Romania vor fi slab calificati, 27% vor avea studii medii si 15% vor avea studii superioare.
Asta in timp ce media UE27 este de 15% angajati cu studii superioare, 61% cu studii medii si 25% slab calificati in 2015 si 16%, 61%, respectiv 22% in 2025.
Tarile cu cel mai mare procent de angajati cu studii superioare din transporturi sunt Letonia (33%), Cipru (6%) si Estonia (24%), si la polul opus Austria, Cehia, Luxemburg si Slovenia au sub 10%.
La extrema cealalta, tarile cu cele mai mic procent de angajati slab calificati in transporturi sunt Estonia si Polonia (cate 3%) si Cehia, Letonia si Slovacia (cate 2%).
„Nu am explicatii pentru aceste diferente“, recunoaste Adrian Hatos, „dar statistica ne pune in perspectiva si discutia despre marimea salariilor si productivitate, impreuna cu discutia despre competente. E greu sa formezi oameni daca nu au competente.“

Articole similare

Ad