Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum vad Romania expatii din logistica (I)

V-ati intrebat vreodata cum traiesc strainii din Romania? Un prim si corect raspuns ar fi, intr-adevar, bine, dar cum si unde isi petrec timpul liber, ce cred despre angajatii romani, cum si daca s-au adaptat la cultura si obiceiurile din tara noastra sunt intrebari care atrag cele mai neobisnuite sau amuzante raspunsuri. In functie de caracterul si background-ul strainilor care locuiesc in tara noastra, Romania este vazuta de acestia fie ca un „enorm potential latent“, ori un „teren de joaca“, ori amandoua in acelasi timp. Romania le ofera acestora doza de salbaticie si rudimentar care se gaseste in oricare din tarile estice ex-comuniste, fiind, in acelasi timp, „totusi in Europa“.
 

Am ales doi expati din domeniul logisticii, Leslie Warren, director de leasing la Helios Phoenix, si Andre Hoffer, director general cargo-partner Expeditii SRL, pentru a exemplifica viata sociala a directorilor straini ai companiilor multinationale din Romania, insa vom continua si in numerele viitoare sa prezentam oameni cu care facem afaceri sau suntem in competitie, dar despre care nici nu banuim ce fac dupa ce inchid usa biroului in care lucreaza pana tarziu. Leslie si Andre au fost atrasi aici de oportunitati profesionale si au ajuns sa indrageasca Romania si chiar sa se gandeasca la posibilitatea de a ramane la noi.
 
Andre Hoffer locuieste in Romania din 2004 si declara ca inca mai gaseste locuri surprinzatoare in tara noastra. „In Romania sunt o multime de locuri frumoase care pot fi descoperite, insa, din pacate, putine beneficiaza de o dezvoltare din punct de vedere turistic.
Dar cred ca aceasta este si provocarea: trebuie sa explorezi ca sa le gasesti”, este de parere omul de afaceri austriac, care crede ca Romania are avantaje naturale deosebite prin deschiderea la Marea Neagra si suprafetele intinse ocupate de munti.
De aceeasi parere este si Leslie Warren. Cea mai mare pasiune a englezului o reprezinta motocicletele, iar de-a lungul timpului a avut 45 de exemplare. In prezent detine doua modele, un KTM 990 SMR din 2010 si un KTM 450 EXCR din 2008, si spune ca datorita lor a parcurs tara in lung si-n lat si a putut sa o perceapa cu alti ochi. „Cel mai mult imi place sa explorez muntii pe motocicleta mea. In week-end imi place sa merg la munte cu motorul. Am fost la Brasov, Deva, Hunedoara, Bacau, Curtea de Arges si o multime de alte locuri”, a mai spus directorul de leasing, al carui loc preferat din Romania este Brasov, pentru schi iarna si motociclete in sezonul cald, dar si pentru „eficienta germanica linistita a orasului”. Singurul dezavantaj al explorarii Romaniei pe motocicleta ar fi drumurile foarte proaste, dar experienta acumulata cu cei 30.000 de km parcursi prin tara, ca si atitudinea oamenilor fata de motociclete, reduc acest inconvenient.
Dupa o cariera de 20 de ani in logistica in Anglia, acesta a venit in Romania in aprilie 2007 din… plictiseala. „Datorita jobului meu, calatoream 80.000 de km pe an pe autostrazile britanice, stiam deja fiecare statie de alimentare de pe aceste rute, totul imi era familiar si eram plictisit peste masura. Ajunsesem in acea etapa a vietii cand detineam propria casa, aveam o masina buna, un job bun, asa ca m-am gandit ce o sa fac mai departe. Nu imi doream o casa mai mare sau altceva de genul asta, deci m-am decis ca e timpul sa am parte de putina aventura“, a spus Leslie Warren. Asa ca intr-o vineri a trimis 100 de CV-uri, actiune in urma careia a obtinut 20 de interviuri si patru oferte de job. Dintre acestea, cea a filialei Helios din Londra a parut sa fie cea mai incitanta, fiind vorba de o slujba care presupunea mutarea intr-o alta tara, desi nu ar fi fost prima de acest fel.
„Trebuia sa vin intr-o tara cu o piata care tocmai se dezvolta, cu specializare pe real estate, si sa ajut la lansarea a ceea ce speram ca va fi cel mai mare ansamblu de depozite industriale. M-am gandit ca am lucrat in logistica si warehousing pentru mult timp. Din acest motiv, mi s-a parut o oportunitate buna sa imi imbunatatesc cunostintele in real estate si sa locuiesc in afara tarii, acesta fiind un lucru pe care mi-am dorit intotdeauna sa-l fac“, a mai spus Warren. El a lucrat pentru o scurta perioada de timp si pentru Gefco Franta, slujba care ii cerea sa locuiasca aici, dar numai pentru cateva saptamani odata, spre deosebire de caracterul permanent al celei din prezent.
Pe de alta parte, decizia directorului general cargo-partner a fost una mai calculata, Andre Hoffer avand contacte cu tara noastra inca din 1994, cand a venit pentru prima oara in Romania prin vama de la Nadlac. Prima traversare a vamii romano-ungare a fost o experienta unica, fiind nevoit sa astepte sase ore la coada pentru a intra in Romania. Din acel an, Hoffer a revenit in Romania la fiecare sase luni, pentru 2-3 zile.
„Pot sa spun ca m-am indragostit de aceasta tara, pe de o parte pentru ca este foarte frumoasa, si pe de alta parte, pentru ca oamenii din est sunt calzi, dornici sa sara in ajutor si, de asemenea, obisnuiti sa faca eforturi suplimentare la serviciu, ceea ce nu se prea mai intalneste in Vest”, a mai spus austriacul.
Acum sase ani, Hoffer s-a „relocat” in Romania, preluand functia de general manager al Cargolog Weiss (care a devenit, intre timp, GebrüderWeiss), iar la sfarsitul lui 2006 a preluat conducerea Eye-Maxx, unul dintre cei mai de succes dezvoltatori de parcuri logistice din Romania, cu capital austriac. Desi nesigur in privinta schimbarii, din cauza lipsei de experienta in real estate, cunostintele de logistica si cele despre companiile de pe piata, dar si insistentele unui prieten l-au convins sa faca acest pas. A ramas pe aceasta pozitie timp de doi ani si jumatate, cat s-au derulat dezvoltarile parcurilor logistice Eye-Maxx Ploiesti si Timisoara. Criza a stopat dezvoltarile imobiliare, iar Andre Hoffer s-a intors in domeniul logisticii, devenind director general cargo-partner Expeditii SRL anul trecut.
„Privind inapoi, experienta in real-estate a fost foarte interesanta, dar nu este ceea ce imi place sa fac cu adevarat”, a explicat Hoffer, care gaseste mult mai atragatoare segmentele logisticii si transporturilor in prezent in Romania, acestea fiind industrii cu cicluri mult mai scurte, „unde trebuie sa dovedesti ca ceea ce promiti devine realitate in perioade de timp mult mai scurte decat in real estate”, a adaugat austriacul. In Romania, atat logistica si transporturile, cat si segmentul real estate sunt insa la fel de solicitante. In plus, pentru moment, piata de real estate din Romania se afla in fata unui blocaj, investitorii fiind lipsiti de dorinta de a mai miza pe proiecte de dezvoltare, indiferent de natura acestora.

„M-am gandit ca o sa rezist maximum trei luni“
Ca oricine care urmeaza sa se mute intr-o tara complet straina, Leslie Warren a incercat sa afle cate ceva inainte.
„Am citit o carte despre Romania, in care se vorbea despre haite de caini, abuzurile din caminele de copii, Bucurestiul era descris drept cel mai urat oras al Europei – m-am gandit ca o sa rezist maximum trei luni“, a spus Warren, care si-a schimbat insa radical opinia la fata locului. „Cand am ajuns aici si am vazut cat de latina este atmosfera si cum sunt oamenii, m-am gandit ca pana la urma nu este chiar asa de rau. Si am intalnit cativa romani foarte de treaba, mi-am facut prieteni si sunt foarte norocos sa lucrez cu oamenii cu care lucrez. Ma inteleg si eu ii inteleg pe ei, facem o echipa buna. Ma simt ca acasa acum, din multe puncte de vedere. Cred ca este foarte important sa ai o retea sociala aparte fata de munca, si sunt norocos sa pot afirma ca am acest lucru acum“, povesteste englezul, amintindu-si ca a fost uimit in primul rand de numarul de masini scumpe (Ferrari, Lamborghini s.a.) intalnite pe strazile Capitalei.
„De acolo, din nord, englezii cred ca orice tara la est de Germania trebuie sa fie comunista. Ma asteptam la strazi pline de Dacii si oameni purtand haine largi gri, imi inchipuiam ca oamenii duc o viata grea si mananca doar cartofi. Apoi am vazut ca sunt mai multe Q7 aici decat in Londra, toti par sa faca un efort sa arate bine, vremea e foarte buna si incurajeaza la socializare si m-am gandit ca este de fapt foarte tare, mult mai bine decat imi inchipuisem ca o sa fie“, a mai spus englezul, care, desi nu gaseste in Bucuresti vreun Paris sau Milano, spune deschis ca a fost surprins in mod placut de tara noastra. Totusi, sumele enorme pe care romanii le platesc pentru masinile lor reprezinta un lucru de neinteles pentru englez, cu atat mai mult cu cat casele lor abia se ridica la jumatate din valoarea autovehiculelor, sau, in multe cazuri, proprietarii lor locuiesc cu chirie. Directorul de leasing declara ca numai in Romania, Italia si alte tari latine se poate intalni aceasta situatie.
„In Marea Britanie este considerat un lucru aproape vulgar sa ai un Ferrari nou-nout. Un Porsche vechi valoreaza mai mult decat unul nou, casele vechi valoreaza mai mult decat cele noi, in Romania totul este mult mai colorat, dar poate ca aveti culoare acum pentru ca ati avut parte atata vreme doar de gri“, mai spune acesta. Un alt lucru care l-a surprins, pe latura profesionala de data aceasta, este atitudinea romanilor la locul de munca. „Oamenii nu merg la munca de la ora 9 dimineata si seara stau dupa ora 17, raspund la telefoane si fumeaza in timpul sedintelor. Asta a fost absolut surprinzator pentru mine. La inceput, mi s-a parut ca este din cale-afara de nepoliticos, dar acum am ajuns la concluzia ca nu este nepoliticos, ci pur si simplu este diferit fata de Anglia. Si tocmai acest lucru imi place. Am vrut ceva diferit si asta am primit“, a spus englezul, care recunoaste ca s-a adaptat obiceiurilor locale din acest punct de vedere si ca acum, daca este important, raspunde, de asemenea, la telefon in timpul sedintelor.

„Cultura spagii“, cel mai dificil lucru de tolerat
Printre cele mai mari neplaceri cu care se confrunta majoritatea strainilor care vin in Romania este, fara indoiala, spaga. „Pot sa inteleg de unde a pornit aceasta cultura a spagii, dar nu este corect, iar Romania se va schimba din acest punct de vedere. Insa asta nu se poate realiza individual. E clar ca nu o sa fiu eu cel care sa o schimbe, dar mi-ar placea sa fac parte din echipa care va face acest lucru“, a declarat Leslie Warren. Dar, cum spune proverbul, cand esti in Roma, te comporti ca un roman, astfel ca uneori si expatii cedeaza ispitei in acest sens, chiar daca nu sunt de acord cu practica si chiar daca nu ar face asta niciodata in tarile lor de origine.
„E adevarat, am dat si eu spaga la inceput, cand am venit in aceasta tara. Pentru viteza, parcari, o data pentru ca vorbeam la telefon in timp ce conduceam. Dar mi-am invatat lectia intre timp, iar daca sunt oprit acum si stiu ca nu am facut nimic rau, strig «nu spaga», imi iau telefonul si ii fotografiez pe politisti, placuta de inmatriculare a masinii. In mod normal, cand fac asta, ma injura si imi spun sa-i dau drumul. Daca nu am facut nimic rau, nu platesc“, mai spune englezul, care povesteste ca prima data cand a fost oprit de politie in Romania s-a intamplat in Bucuresti, pe Calea Victoriei, pentru viteza. Politistul i-a explicat ca fie plateste amenda, fie ii suspenda permisul pentru trei luni, iar cand a intrebat cat este amenda, omul legii i-a raspuns „cat ai la tine?“. Un minut si opt milioane de lei vechi l-au costat pe englez pentru a-si pastra permisul si a scapa de consecintele depasirii vitezei in centrul Capitalei. „M-a intrebat daca am consumat alcool, am spus ca nu, apoi mi-a spus «viteza mare». Eu doar m-am uitat in jos, pentru ca in tara mea nu te certi cu politistii, iar spaga nu exista in Anglia. Aceasta a fost prima mea experienta cu politia in Romania. Dupa ce a luat banii, mi-a spus sa conduc incet“, povesteste expatul, care isi mai aminteste cat era de bucuros ca a scapat, dar si cum au ras prietenii sai cand le-a povestit cum a iesit din situatie. A invatat atunci ca, pentru cazuri mult mai grave, suma maxima era cam 250 de lei. „Deci am invatat repede. Acum, daca sunt oprit si stiu ca nu am facut nimic, ma comport ca atare, daca sunt prins cu viteza, ii rog sa imi trimita amenda acasa. Dar nu a venit niciuna pana acum“, mai spune Leslie Warren.

Rromii trebuie integrati pentru a nu mai face probleme
Printre experientele surprinzatoare legate de Romania, Andre Hoffer a relatat felul in care un prieten a reusit sa-si reduca problemele cu minoritatea rroma locala
„Personal nu am avut mari probleme in Romania. Iar in ceea ce priveste minoritatea rroma, cred ca trebuie sa se gaseasca mijloace de a se trata cu problemele pe care le ridica. Unul dintre prietenii mei detine o companie care a inceput sa dezvolte locatii de reciclare in Romania si mi-a spus ca are mari probleme cu rromii, pentru ca ceea ce el construieste peste zi este devastat de acestia in timpul noptii.”
Deranjati de „competitie”, rromii au putut fi linistiti prin integrarea lor in procesul de colectare si reciclare. „I-am sugerat prietenului meu ca o solutie in acest caz este abordarea rromilor, si in special a «capeteniei» acestora. Angajarea unor reprezentanti ai comunitatii rrome si integrarea lor in procesul de reciclare a diminuat tot mai mult problemele din partea acestora.” Desi este un exemplu singular, Hoffer crede ca este unul reprezentativ in ceea ce priveste identificarea solutiilor pentru intreaga tara fata de problemele de acest gen.

Strainii, „bancomate ambulante“
Potrivit lui Leslie Warren, un alt punct slab al Romaniei este lipsa conceptului de „customer service“. „Oamenii presupun ca avem toti banii din lume, ceea ce nu este adevarat, lucram cu bugete foarte stricte. Daca vrei sa cumperi un teren, iar proprietarii te aud vorbind in engleza, pretul creste automat. Dar clientii nu platesc mai mult pe chirie doar pentru ca eu sunt englez, deci eu nu pot plati mai mult pentru teren. Acesta este un lucru frustrant uneori“, a mai spus directorul de leasing, care declara insa ca a fost avertizat ca astfel de fenomene sunt des intalnite in pietele emergente, laolalta cu spaga si nerespectarea promisiunilor. Insa Romania este, in opinia sa, o tara a „supravietuitorilor“, care a trecut prin razboaie mondiale, comunism, cutremure. „Asta ma face sa cred ca si aceasta criza din prezent va fi depasita, nu e cel mai rau lucru care se poate intampla unei tari.“
Din toate defectele Capitalei identificate de Warren pana in prezent, se pare ca taximetristii sunt de departe lideri in clasament. De asemenea, unul dintre cele mai mari dezavantaje pe care le presupune conditia de a fi strain in Romania este faptul ca foarte multi oameni te percep ca pe un „bancomat ambulant”. Si nu numai taximetristii, cunoscuti pentru practica de a jupui strainii, sunt partasi la mentinerea situatiei. „Inainte eram jupuit in restaurante. Sunt notoriu acum pentru verificarea facturii, pentru ca mi s-a intamplat de prea multe ori ca aceasta sa nu reflecte ceea ce am comandat. Si vorbesc de restaurante destul de cunoscute. Iar in cazul in care factura este corecta, nu iti mai vezi niciodata restul. Nu las niciodata mai mult de 5% bacsis, decat daca serviciile sunt ireprosabile, ceea ce se intampla destul de rar aici“, povesteste Leslie Warren.
Un lucru neinteles de britanic este situatia cainilor vagabonzi. „Parintii mei cresteau ciobanesti germani, care sunt, practic, membri ai familiei. Sa vad atat de multi caini fara strapan pe strada a fost putin ingrijorator“, a mai spus englezul, care la inceput a mai fost dezarmat si de caldura foarte mare pe timp de vara, lipsa de punctualitate a localnicilor si nevoia de a-si exersarea continuu rabdarea. „De asemenea, ar mai fi si fustele scurte care transforma condusul in trafic intr-o adevarata provocare.“

Traditiile romanesti, cam greu de digerat
Ca si expatul englez, Andre Hoffer are dificultati in a tolera una dintre cele mai populare traditii romanesti, sacrificarea porcilor in Ajunul Craciunului, care de multe ori se realizeaza „la drumul mare”. Insa in ambele cazuri este vorba mai mult despre modul in care aceasta traditie se manifesta, decat despre motivele pentru care exista.
„Trebuie sa recunosc ca obiceiul sacrificarii porcilor in plina strada este un pic anacronic, dar eu sunt totusi destul de obisnuit cu sacrificarea animalelor, pentru ca inainte sa intru la scoala am dus oile bunicului meu la pascut. Acesta este probabil motivul pentru care nu am fost atat de surprins de obiceiul romanesc”, a spus Hoffer.
Mai surprinzator a fost pentru acesta sa vada cat de greu le este romanilor care detin masina personala sa mai utilizeze in paralel mijloacele de transport in comun. „Presupun ca este insa de inteles. Cand mi-am cumparat primul motoscuter, ma duceam peste tot cu el, pentru ca era al meu si era nou, iar cand m-am intalnit prima oara cu aceasta atitudine in Romania, mi-am amintit de acea perioada. Este o etapa in evolutie”, a explicat Hoffer, care crede ca motivul pentru care aceasta atitudine este larg raspandita printre romani este ca inainte de Revolutie oamenii nu aveau posibilitatea de a calatori in acest mod, iar acum este de inteles ca vor sa profite de avantajele si flexibilitatea pe care detinerea unei masini personale le poate oferi. De fapt, dintre toate „ciudateniile” romanesti, austriacul a fost cel mai tare uimit cand, vrand sa isi plateasca taxele, i s-a spus, la trei banci diferite, ca nu o poate face in mod direct, transferand banii catre un cont, ci ca trebuie mai intai sa isi deschida un cont in care sa depuna banii, dupa care sa ii livreze catre contul autoritatilor.
„Sigur ca nu este un lucru prea placut, dar, odata ce te obisnuiesti, este in regula, te poti descurca. Cred ca este foarte important sa ai atitudinea potrivita”, a spus Hoffer, care a mai declarat ca inainte de 2000 nu ar fi condus pe timp de noapte in Romania, fiind prea periculos din cauza animalelor care apareau mereu pe drumuri, in special in localitatile rurale.
„Dar lucrurile s-au schimbat foarte mult, in special in Bucuresti. Insa voi continua sa sustin ca in Romania, dar mai ales in partea estica a tarii, nu vom avea niciodata acelasi nivel de disciplina ca in Austria sau Germania, deoarece acest lucru lipseste din mentalitatea oamenilor. Aici exista o atitudine mediteraneana, mai relaxata, si mi-e teama ca acest lucru nu poate fi schimbat”, a mai declarat Hoffer.
Printre traditiile romanesti care l-au lasat cu ochii largi de mirare pe englez, acesta aminteste si obiceiul de a transporta oamenii morti in sicrie deschise pe strada, in drumul catre cimitir, dar si dezgroparea ramasitelor la sapte ani de la ingropare.

Femeile romance sunt mai dedicate decat barbatii
Din perspectiva profesionala, directorul general al cargo-partner expeditii este de parere ca romanii sunt mai dedicati, multi dintre ei fiind dispusi sa lucreze peste program.
„Aceasta atitudine este foarte diferita de cea din Germania sau Austria, unde oamenii nu prea accepta sa lucreze in week-end, chiar daca sunt platiti pentru asta”, a spus austriacul. Din experienta sa, Leslie Warren crede ca in Romania, in momentul de fata, este mult mai usor sa gasesti femei motivate si dedicate muncii lor decat barbati care sa aiba aceeasi atitudine.
„Cred ca femeile sunt mai insetate decat barbatii sa se afirme din punct de vedere profesional. Nu spun ca nu sunt barbati destepti, dar, per total, este mai usor sa gasim femei motivate pentru echipa noastra decat barbati“, a explicat directorul de leasing.

Expatilor le place Capitala, dar nu in week-end
Din 2005, Hoffer are o prietena romanca si considera Bucurestiul fascinant, fiind perfect pentru socializare. „Daca locuiesti in Bucuresti cred ca este indicat ca primavara si toamna sa profiti de muzee si alte asemenea locuri din Capitala, dar in restul timpului ar trebui sa pleci din oras in week-end-uri, insa nu exista intotdeauna timp pentru asta, mai ales cand lucrezi 12 ore pe zi, de la 8 la 20”, a mai spus Hoffer.
Nici directorul de leasing de la Helios Phoenix nu se plange de viata in Bucuresti. „Pentru ca am atat de multi prieteni in Romania, rar ma prind cate o seara pe acasa. Viata mea aici e buna. Mi-e dor de familie, prieteni si mi-e dor de apa, dar, in afara de asta, cred ca venirea mea aici este cel mai bun lucru pe care l-am facut pentru mine insumi. Traiesc cea mai buna perioada din viata mea“, spune Warren, care se considera norocos pentru job-ul pe care il are in acest moment. In privinta romancelor, acesta crede ca „e dificil sa le faci pe plac. Toate romancele stiu cat de bine arata, stiu ca sunt frumoase si stiu ca sunt destepte, au valoare intrinseca, iar eu admir foarte mult acest lucru. Nu sunt deschise fata de oricine le interpeleaza si sunt fermecatoare“, a declarat expatul, care mai crede insa si ca femeile din Romania sunt obsedate de cumparaturi.
Daca in week-end-uri ramane in Romania, Andre Hoffer isi petrece vacantele, care tin de obicei o saptamana sau doua vara si una iarna, in Austria, care ofera, pe langa posibilitatea de a schia iarna, multe alte oportunitati de petrecere a timpului. Dar la sfarsit de saptamana merge la mare in Romania, sau, de cele mai multe ori, la munte.
„Cel mai mult imi place sa ma plimb la munte, este foarte relaxant. De multe ori mergem foarte aproape de Piatra-Neamt, de unde este prietena mea, iar oamenii sunt foarte draguti acolo, mancarea este foarte buna si sunt multe locuri de vizitat”, mai spune acesta.
Cu toate acestea, austriacul spune ca e dificil sa nominalizeze un loc preferat din Romania, fiecare avand puncte forte si dezavantaje deopotriva. Pe langa partea estica, sunt orase ca Brasov, Sibiu, Timisoara, comparabile cu cele din vestul Europei din foarte multe puncte de vedere, crede Hoffer, care este convins ca Romania poate oferi cam orice din punct de vedere turistic, si ca este vorba doar de inspiratia de a alege locul potrivit dorintelor pe care fiecare turist le are.

Pentru unii patrie, pentru altii, doar temporar
Pentru viitor, planurile lui Andre Hoffer sunt sa ramana in Romania si sa detina o casuta la tara. „Am devenit roman acum. M-am interesat deja de niste terenuri in zona Piatra-Neamt si intentiile mele sunt sa deschid o pensiune acolo, pentru ca eu cred ca aceasta zona a Europei se va dezvolta foarte mult din punct de vedere turistic.”
Spre deosebire de austriac, directorul de leasing de la Helios Phoenix nu tine neaparat sa ramana in Romania. Planurile acestuia se concentreaza pe cateva posesii, printre care o casa langa mare, o motocicleta, o barca si un Porsche vintage. Daca ar decide sa locuiasca in Romania insa, ar alege Brasovul.
„Imi place apa si sa explorez pe motocicleta mea, iar cat timp voi avea aceste lucruri, sunt fericit. Dar cel mai important in viata este sa ai prieteni. Cat mai multi. Nimeni nu a murit vreodata cu prea multi prieteni“, a mai spus englezul.                                
 

Articole similare

Ad