Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Estul Europei face progrese, dar mai are nevoie de investitii

La inceputul lui martie s-a desfasurat la Bucuresti conferinta cu tema „Oportunitati pentru logistica verde in Europa de Est“, organizata de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare, in cadrul careia s-a vorbit atat despre provocarile pe care le intampina incercarea de implementare a solutiilor ecologice si despre strategiile de care e nevoie in domeniu pentru a reduce cantitatea de carbon la nivel global, cat si despre beneficiile concrete pe care acestea le-ar aduce si despre posibilele solutii de finantare pe care le presupun – pentru ca, se stie, verde nu inseamna aproape niciodata ieftin.
 

Asa cum a aratat Alan Mc Kinnon, profesor in cadrul Universitatii Kühne Logistics, una dintre cele mai ingrijoratoare realitati cu care ne confruntam este ca in conditiile actuale ale emisiilor de CO2 pana in 2100 se va ajunge la o medie a temperaturii globale cu 4-6 oC mai mare – o adevarata catastrofa ecologica. Drept pentru care se impun masuri care sa permita o crestere cu mai putin de 2 oC si studiile realizate pana acum arata ca e nevoie de reducerea emisiilor de CO2 cu 700 de miliarde de tone in restul acestui secol. In plus, mai trebuie ca 70-80% din rezervele cunoscute acum de combustibili fosili sa ramana neexploatate. Asta se poate face fie prin impunerea unor tinte de reducere a emisiilor de carbon si prin politici de mediu care sa permita cresterea pretului carburantilor fosili, fie prin stimularea exploatarii rezervelor, care sa duca la scaderea semnificativa a pretului lor si la finalul erei carburantilor fosili, ceea ce va determina trecerea la alternative cu emisii scazute de carbon.
Din totalul cantitatii de CO2 emise, transportul de marfa si calatori a fost responsabil in 2010 pentru sapte miliarde de tone, asa cum arata un raport al IPCC (Panelul Interguvernamental pe tema Schimbarilor Climatice). Si, daca se mentine aceasta tendinta, in 2050 se va ajunge la 12 miliarde de tone. Pe de alta parte, IPCC vrea sa se ajunga in 2050 la 20 de miliarde de tone din toate activitatile umane, deci e clar ca trebuie reduse mult actualele emisii din transporturi.
In ceea ce priveste emisiile de gaze de sera la nivel global, logistica este responsabila pentru 5,5% din total, adica aproximativ 2.800 de milioane de tone de CO2e, din care transportul rutier detine peste 1.500, transportul maritim, aerian si feroviar (in ordine descrescatoare), circa 1.000 de milioane de tone in total, iar cladirile folosite in logistica, circa 300 de milioane de tone de CO2e.

Cum se poate obtine si – mai ales – cat costa reducerea emisiilor de CO2
In cazul ansamblurilor rutiere mai mari de 38 t se emit 90 g CO2/tkm, pe cand in cazul trenurilor, 20 g CO2/tkm, iar la aerian se ajunge la circa 1.600 g CO2/tkm. Tocmai de aceea, Carta Alba a Transportului din 2011 prevede ca 30% din marfurile care trebuie sa ajunga la mai mult de 300 km distanta sa fie transportate pe cale ferata sau pe ape de interior.

Articole similare

Ad