Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Continua modernizarea pe baza de fonduri europene

Exploatarea lemnului a cunoscut o evolutie continua in ultimii ani in Romania, cel putin pentru firmele care au fost capabile sa atraga fonduri europene in vederea modernizarii echipamentelor si, implicit, a cresterii eficientei. Pretul lemnului la vanzare a inregistrat si el progrese constante, dar nu pe masura scumpirii lemnului pe picior sau a carburantului, astfel ca termenele de plata foarte bune par a fi singura consolare a societatilor din domeniu. Cu toate provocarile si dificultatile pe care le presupune aceasta activitate, cei care si-au gasit deja un loc pe piata isi continua dezvoltarea chiar si pe timp de criza si depun eforturi pentru a atrage noi bani europeni.


Firma sibiana HLV Transilvania s-a infiintat in 1998, iar in 2002 actionarii sai au cumparat fostul IFET din Talmaciu, care se ocupa de prelucrarea lemnului de fag, segment de piata pe care firma a ramas specializata pana in prezent. HLV exploateaza lemn in judetele Valcea, Sibiu, Alba, Brasov sau Timis.
Dupa vanzarea unui camion 6×6 cu macara si suprastructura pentru busteni, produs in 2005 si intrat in exploatare in 2006, care avea circa 470.000 km la bord, si a unuia de tip balena, pentru transport de lemn lung, cu circa 270.000 km la bord, in flota HLV mai sunt sapte camioane de acest tip, toate Scania. Iar de curand a mai fost infiintata o firma de exploatari forestiere, HLV Exploatare, pe care a fost deja inmatriculat un astfel de vehicul si alte doua erau la jumatatea lui august la carosat. Si, cum 8-10 camioane pentru transport de busteni sunt suficiente, asa cum apreciaza Paul Mateescu, directorul de transport HLV, vor mai fi vandute cateva. "Camioanele pentru transport de busteni pot fi folosite circa 10 ani, deci ale noastre mai merg 4-5 ani. Suprastructura Doll are profile in U cu scandura cu fostana intre ele si cu tabla, iar fostana in timp cedeaza si inlocuirea e costisitoare si grea, astfel ca pe unele le-am schimbat dupa patru ani, dar altele, in functie si de dexteritatea soferului, au ajuns la sase ani si nu au fost inca inlocuite. Iar semiremorcile de la Schwarzmuller sunt aproape ca noi, cu mici indoituri din cauza sarcinii mari a unor busteni la operatiile de incarcare/descarcare. Macarale avem si de 16 ani, pentru ca au fost intretinute bine – sunt Palfinger Epsilon, intretinerea se face cu piese originale, de catre un mecanic al firmei Terra, iar reparatiile se fac la sediul firmei noastre – dar si de 6-7 ani, aceeasi marca, la care a trebuit pana acum sa facem doar reparatii la cilindri sau schimb de bucse, piulite s.a.", explica Paul Mateescu.
Unul dintre ansamblurile vandute facea transport de busteni lungi, iar un vehicul similar a suferit in 2010 o dauna totala, dar nu li se simte lipsa deoarece acestea se preteaza mai ales la rasinoase, din care se fac grinzi lungi. Cheresteaua de fag se vinde insa la 1,8-4 m lungime maxima, deci nu e nevoie de suprastructuri pentru busteni de 11 m, mai ales ca HLV face, in padure, presortare si chiar sortare …

Articole similare