Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata dicteaza

In urma cu cinci ani, furnizorii de pe piata constructiilor se aflau in plin avant operational si investitional, intr-un domeniu cu excelente perspective de dezvoltare. Rata mare de crestere a sectorului permitea tuturor celor dispusi sa investeasca adjudecarea unei parti din piata in expansiune, astfel ca firmele s-au concentrat doar asupra propriei strategii, protejandu-si astfel informatiile si fiind convinse ca se pot descurca independent. In 2010, prabusirea pietei a dus la revizuirea modului lor de lucru atat pe plan intern, cat si in raport cu ceilalti.
 

Scaderea numarului de lucrari de constructii, si implicit a achizitiilor, a dus la impulsionarea pietei de inchirieri si, coroborat cu cristalizarea viziunii comune a unui anumit cerc de furnizori de utilaje, a favorizat infiintarea Asociatiei Romane de Inchirieri (ARI), o solutie care sa le ofere companiilor protectie, dar sa le si reprezinte interesele.
 
Daca in SUA si in statele dezvoltate din Europa si Asia circa 95% din lucrarile cu utilaje sunt executate de firmele de inchiriere, in Romania abia incep sa se urneasca in acest sens, cel mai greu de modelat fiind mentalitatea oamenilor. „La noi, cel mai mare concurent al pietei de inchirieri este clientul care vrea sa detina utilaje in proprietate”, a declarat Stefan Ponea, presedinte ARI si managing partner Industrial Access.

Tarife de inchiriere mici vs. reducerea calitatii

Situatia actuala de pe piata a dus la o crestere aparenta a sectorului de inchirieri. „De cand a inceput criza inchiriem mai mult, dar pe bani mai putini. Volumul redus de lucrari din primele luni ale lui 2010 a plasat constructorii pe o pozitie cu avantaj net in negociere, ceea ce a permis exercitarea unei presiuni puternice asupra tarifelor de inchiriere si a determinat in final reducerea abrupta si dramatica a acestora. Ca atare, la finalul trimestrului al treilea din 2010 multe companii din sector au inregistrat o cifra de afaceri similara sau o crestere modesta fata de aceeasi perioada a anului trecut, desi volumul de servicii prestate a crescut cu 40 pana la 60%”, a precizat Stefan Ponea.
Marina Toma, membra in consiliul director al ARI si director de marketing al Energoutilaj, a completat: „din informatiile pe care le detinem, in primul semestru din 2010 companiile care inchiriaza macarale mobile au lucrat cu circa 40% mai multe ore pentru aceeasi cifra de afaceri”.
La baza acestei realitati sta faptul ca in Romania inca se gasesc utilaje noi la preturi extrem de mici. „Exista chiar si companii mari care practica in prezent un management defectuos pe termen lung, considerand ca daca vand mai ieftin vor putea sa supravietuiasca. Este o politica de pret extrem de periculoasa, ce are la baza reducerea costurilor de calitate pentru servicii, un flux discontinuu al reviziilor si mentenantei, utilizarea unor piese de schimb sau consumabile cu origine si calitate incerte”, a punctat Ponea.
 
Primii pasi ai ARI
La infiintarea ARI, in iunie 2010, au fost invitate sa participe 19 companii, din care initial 12 au raspuns afirmativ, dar numai noua au reusit sa se inscrie, acestora adaugandu-se ulterior alte trei cereri ferme de adeziune. Organizarea interna cuprinde patru comitete, care sa reflecte specificul membrilor: automacarale, transport agabaritic, nacele si alte echipamente. „Suntem in faza de copilarie a ARI, pe o piata de inchirieri imatura. Daca in domeniul macaralelor si al stivuitoarelor lucrurile sunt un pic mai clare din punct de vedere al legislatiei, in domeniul nacelelor legislatia este inca la inceputuri, prima norma ISCIR – emisa in 2003 – fiind adaptata tipurilor de echipamente existente atunci pe piata romaneasca”, a precizat Ponea.
Ca asociatie aspiranta la Asociatia Europeana de Inchirieri (ERA), ARI incearca sa contribuie la realizarea unei legislatii unitare europene pentru ridicarea barierelor de intrare de ordin birocratic pe care le impun cativa jucatori strategici din Europa.
„In momentul in care aceste norme vor fi unificate, nu vor mai exista bariere”, a precizat Ponea. In acelasi timp, se incearca oferirea unui cadru unitar pentru toti membrii implicati, de la furnizori, producatori, clienti, asiguratori, pana la finantatori.
Pe langa eliminarea operatorilor care ofera servicii foarte ieftine reducand costurile de securitate si calitate, companiile de inchirieri din asociatie au ca scop protejarea impotriva riscurilor existente in sector, fie ca acestea sunt determinate de entitati private (rau-platnici, clienti neglijenti cu echipamentele, furnizori de produse si/sau servicii necorespunzatoare, hoti de utilaje etc.) sau de actiuni neadecvate ale autoritatilor. In opinia ARI, „deocamdata nu exista o relatie cu autoritatile, una din cauze fiind timpul scurt de la infiintarea asociatiei. Fara indoiala, in lipsa unui dialog real intre autoritati si oamenii care fac parte din aceasta industrie ca furnizori, rezultatele intotdeauna vor fi necorespunzatoare si vor actiona negativ atat asupra organelor de reglementare si control, cat si asupra noastra si a clientilor.”
 
Costuri ascunse si eficienta inchirierii

Pentru transparenta, asociatia pune la indemana, pe site-ul propriu, instrumentul „Rent Versus Buy Calculator”, unde atat producatorul, cat si furnizorul si utilizatorul final pot face un calcul pentru a vedea ce este mai avantajos pentru o lucrare, in functie de gradul de incarcare – inchirierea sau cumpararea unui utilaj. Aici sunt cuprinse toate componentele de cost, inclusiv cele ascunse, cum ar fi costurile cu transportul, cu reparatiile, intretinerea sau aprobarile ISCIR. „Putini stiu ca orice echipament din domeniul nostru – mai putin cel agabaritic – este supus normelor ISCIR, care prevad existenta unei persoane specializate pentru supravegherea si inspectarea tehnica a acestuia, plus o alta, responsabila cu supravegherea lucrarilor de reparatii”, a precizat presedintele ARI.
Utilitatea inchirierii este evidenta, avand in vedere in primul rand costul echipamentelor. Blocarea unei sume mari pentru achizitionarea unui singur echipament (care executa o gama limitata de lucrari) poate fi o decizie de afaceri riscanta pentru constructori.
Inchirierea echipamentelor limiteaza cheltuielile la perioada in care utilajele sunt necesare, permitand concentrarea spre realizarea activitatii de baza (fie ea in domeniul constructiilor sau in alt domeniu). Alte costuri eliminate sunt cele legate de personal (daca deservirea se face de catre prestator, ca in cazul macaralelor mobile) si de intretinerea unui utilaj inactiv o perioada destul de mare de timp, mai ales in sezonul rece. Este adevarat ca o buna perioada de timp situatia financiara precara a societatilor de inchiriere utilaje nu a permis acestora investitii de amploare, determinand antreprenorii sa-si achizitioneze treptat parcuri proprii. La nivel european insa, constructorii au ajuns la concluzia ca aceasta tendinta de acumulare conduce atat la blocarea unor capitaluri importante ale antreprenorilor, cat si la disiparea eforturilor catre activitati de exploatare si intretinere costisitoare si cronofage. Si in inchirierea echipamentelor, specializarea isi spune cuvantul atat in domeniul costurilor, cat si in cel al excelentei in exploatare.
 
Informatia, o protectie suplimentara a companiilor de inchirieri
ARI si-a propus sa obtina si o mai buna cunoastere si acceptare de catre clienti a normelor de siguranta, deficitare uneori pe santierele din Romania. „Aceasta se poate regla in masura in care toti operatorii de utilaje ar solicita indeplinirea standardelor minimale pentru activitatea in conditii de siguranta”, a afirmat Marina Toma. „Companiile din asociatie au pierdut clienti pentru ca au incercat sa ofere – cu costurile aferente – un anumit nivel de calitate si un anumit standard de siguranta. Pe de alta parte, cine si-a innoit parcul si l-a adus la standarde corespunzatoare din punct de vedere tehnic este oarecum frustrat pentru ca inca se lucreaza si cu echipamente extrem de vechi si nesigure. Iar un accident in santier poate avea consecinte din cele mai grave.” Apoi, prin asociatie se incearca protejarea membrilor impotriva abuzurilor de tip tentativa de furt sau furt calificat.
„Unele utilaje – cum sunt macaralele mobile – se inchiriaza cu operator, deci, intr-o oarecare masura, sunt protejate in fata furtului. Cu toate acestea, exista si furturi, inclusiv in tarile din vest, majoritatea din porturi”, a mai precizat Toma, subliniind: „am incercat sa ne armonizam conditiile de inchiriere cu cele europene, pentru ca tranzactiile din vest sunt mult mai securizate decat la noi. Contractele sunt sanatoase si asigura o baza reala de colaborare.”
Asa se face ca restul europenilor, pe langa impunerea de garantii, trateaza mult mai bine organizarea firmelor de pe piata, contractul standard avand un termen de livrare de 1-2 zile. In schimb, „la noi se solicita uneori livrarea si in jumatate de ora, desi se cunoaste faptul ca unele echipamente pot fi deplasate numai cu autorizatie, care se obtine greu si costa mult. In acest context, definirea clauzelor minime care pot proteja atat clientul, cat si compania de inchirieri impotriva riscurilor si abuzurilor este unul dintre punctele de interes comun ale membrilor asociatiei”, a completat secretarul ARI.
Situatia dificila de pe piata si numarul restrans de proiecte viabile au determinat unele companii sa adopte practici extrem de riscante pentru intregul sector, prin cutumele negative create prin renuntarea la elementele de siguranta in relatia dintre proprietar si cel care inchiriaza echipamentul. „In primavara lui 2009 am cunoscut jucatori mari care ofereau utilaje fara garantii de plata sau care incheiau contracte pe baza unei comenzi primite pe fax, modalitati care incurajeaza si faciliteaza furtul”, a spus Ponea.
Pe de alta parte, verificarea unui client, intocmirea unei documentatii, verificarea utilajului inainte de livrare sau realizarea unei fise cu istoria utilajului inseamna costuri.
 
Constructorii trebuie responsabilizati
ARI incearca si alinierea la legislatia europeana din punct de vedere al securitatii muncii, cu orientare in principal spre securitatea accesului si a lucrului la inaltime, mai ales ca in Romania, comparativ cu situatia din alte state europene, societatile de constructii care utilizeaza echipamente ce nu sunt conforme cu normele sau le utilizeaza defectuos nu sunt responsabile in cazul unor accidente de munca. „Autoritatile nu inteleg ca firmele serioase de inchirieri, cu proceduri interne bine puse la punct, sunt dezavantajate prin faptul ca se permite prezenta pe piata a unor intermediari, cu utilaje vechi de 20-30 de ani si cu operatori neinstruiti”, a precizat presedintele ARI.
Pentru companiile responsabile care inchiriaza echipamente cu operator (de exemplu, macarale mobile), cadrul legal privind protectia muncii nu ar trebui perceput ca restrictiv; chiar daca presupune costuri semnificative pentru echipamentele de protectie si pentru instruirea periodica, acesta asigura protectia personalului si a utilajelor impotriva riscurilor operationale majore. „Operatorii seriosi din piata au depus in timp eforturi pentru cresterea gradului de securitate a serviciilor lor. Rezultatele au fost apreciate mai ales de constructorii consacrati – companii straine sau romanesti – capabili sa aprecieze avantajele unor astfel de servicii, dar trebuie sa admitem ca in perioada dificila pe care o traversam cei mai multi constructori din piata incearca sa elimine din responsabilitatile lor”, a punctat secretarul ARI.
 
Profitabilitate nu inseamna rabat de la calitate
In opinia presedintelui ARI, „la momentul actual, inchirierea nu este o afacere profitabila la nivelul de pret din Romania, iar rezultatele financiare pe 2010 vor arata scaderi pentru intreaga industrie, atat din punct de vedere al cifrei de afaceri, cat si al profitabilitatii”. Aceasta situatie este determinata de nivelul extrem de scazut al tarifelor, care acopera cu greu costurile, mai ales ca finantarea s-a scumpit. In plus, productivitatea muncii este foarte scazuta si, in ciuda faptului ca taxele si costurile salariale sunt mai mici decat in tarile dezvoltate, companiile romanesti sunt mai putin profitabile.
Cu toate aceste dificultati, firmele de inchirieri continua sa investeasca in utilaje noi, pentru ca au constatat ca este mult mai ieftin sa detii un utilaj nou, decat unul vechi. „Timpul de imobilizare a unui utilaj second-hand este mult mai mare decat al unuia nou, in conditiile in care taierile de costuri au afectat si diviziile de service ale companiilor. Capacitatea de inlocuire este un element pe care constructorii il pierd din vedere cand decid sa achizitioneze utilaje pentru parcul propriu. Dincolo de costurile de exploatare si mentenanta, intarzierile cauzate de incapacitatea de a inlocui in timp util echipamentele proprii defecte sunt un bun impuls pentru a renunta la achizitii si a apela la companiile de inchiriere, care pot inlocui sau repara operativ utilajele. La concurenta actuala, daca nu intervii in maximum opt ore lucratoare, iti pierzi clientii”, a precizat Stefan Ponea.
  
Scopul si principiile ARI
Prin statut, ARI si-a propus sa actioneze ca o entitate reprezentativa in domeniul furnizarii de servicii de inchiriere a utilajelor si echipamentelor pentru industrie sau constructii, care sa se implice activ la toate nivelurile, inclusiv acela al promovarii si determinarii unor schimbari si imbunatatiri reale ale legislatiei aferente, precum si al asigurarii unei aplicari corecte si eficiente a acesteia, in considerarea interesului comun al membrilor sai. ARI nu isi propune realizarea unor scopuri politice si nici nu presupune asocierea membrilor sai in vederea atingerii unor scopuri contrare concurentei loiale si legislatiei specifice, ci atingerea unor obiective comune sectorului inchirierilor:
– promovarea conceptului de „inchiriere” in domeniul inchirierilor de echipamente pentru acces si lucru la inaltime, astfel incat sa incurajeze dezvoltarea unei piete mature;
– promovarea unor raporturi de colaborare, precum si schimbul de experienta cu celelalte asociatii de profil infiintate atat la nivel european, cat si in intreaga lume;
– promovarea unui comportament durabil in randul entitatilor in domeniu care sa permita dezvoltarea si mentinerea unor practici concurentiale corecte intre participantii din domeniu;
– crearea unor retele orientate catre favorizarea schimbului de informatii in industrie, economie si societate, precum si cadrul de colaborare economica, financiara, comerciala etc. intre membrii asociatiei;
– constientizarea membrilor asociatiei asupra legislatiei de specialitate in vigoare si informarea acestora cu privire la modificarile legislative survenite in domeniu;
– colectarea de informatii din domeniu atat la nivel national, cat si european, si redactarea unor studii cu privire la stadiul acestora, astfel incat sa se asigure o dezvoltare continua a activitatii desfasurate de membrii asociatiei;
– functionarea asociatiei ca un forum pentru schimbul de informatii intre membrii ei, precum si ca baza de cunostinte in general;
– promovarea intereselor comune ale membrilor sai in fata autoritatilor publice competente, in vederea imbunatatirii legislatiei in domeniu;
– promovarea valorilor Asociatiei, a bunelor practici, a eticii in afaceri si combaterea practicilor anticoncurentiale;
– crearea unor baze de date necesare pentru aprecierea evolutiei sectorului de activitate (numar societati cu specific de inchiriere utilaje si echipamente pentru industrie si constructii, parc existent, grad de utilizare, date financiare etc.) si a altor baze de date utile accesibile membrilor asociatiei;
– dezvoltarea unor raporturi de durata intre membrii asociatiei in scopul prevenirii furtului de echipamente, precum si in scopul preintampinarii orica ror alte incercari destinate crearii unor prejudicii membrilor asociatiei de catre terte persoane.

Articole similare