Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Miza uriasa la transportul judetean

Daca la transportul interjudetean problemele s-au clarificat, de bine de rau, iar operatorii si-au castigat traseele pentru urmatorii sase ani, la judetean lucrurile sunt inca indecise. Disputa este acum mai apriga ca niciodata, pentru ca au intrat in joc operatorii de transport public, care vor sa integreze o parte dintre traseele judetene in programele metropolitane. In trecut cei doi poli – transportatorii publici si privati – nu prea au avut treaba unii cu altii decat tangential. Acum miza principala sunt banii europeni, care ar putea veni din 2014.
 

Acestia vor putea fi accesati prin elaborarea de planuri de mobilitate si strategii de dezvoltare urbana, cu accent pe optimizarea transportului public. Ce va fi eligibil spre finantare nu se stie exact, dar cel mai probabil va fi vorba de vehicule ecologice, cu nivel redus al emisiilor de CO2, de preferat tramvaie, troleibuze, autobuze electrice.
Intre timp, numeroase administratii locale din tara au inceput „tratativele de reorganizare“ si de constituire a zonelor metropolitane, in care se includ si actualele trasee judetene, deservite de operatorii privati.
In sprijinul schimbarii de optica referitoare la transportul metropolitan si includerii acestuia intr-un program unitar, impreuna cu transportul urban, sta strategia Comisiei Europene pentru dezvoltare urbana durabila, transport si mobilitate. Nu trebuie omisi nici beneficiarii finali ai transportului, calatorii. Avantajele – din perspectiva constituirii zonelor metropolitane – sunt destul de insemnate, incepand (in anumite situatii) cu confortul serviciului oferit si terminand cu pretul biletelor. Sigur, nu trebuie omis faptul ca regiile de transport primesc subventii de la autoritatile locale si de aceea isi permit sa practice un pret mai mic decat operatorii privati. Si aici se cuvine sa spunem cate ceva si despre acestia din urma. Intotdeauna s-au pliat pe deciziile luate la Ministerul Transporturilor si, mai recent, la Ministerul Administratiei si Internelor si au asteptat cu stoicism ca indecisii nostri guvernanti sa se hotarasca in ce directie vor sa duca transportul de persoane. Sigur, au existat critici, nemultumiri si lobby ca in orice industrie. Pentru ca vorbim de firme private, care la finalul zilei trebuie sa aduca proprietarilor profit. Nimeni nu ii poate acuza insa pe transportatorii privati ca nu au respectat regulile jocului. Si din acest motiv este corect ca reorganizarea care se incearca in transportul judetean/metropolitan sa nu lase pe nimeni pe de laturi.
La ora actuala sunt sperante ca odata cu prelungirea licentelor de trasee judetene pana la sfarsitul anului sa se stabileasca si atribuirea programului de transport judetean asa cum a fost el pana acum. In acelasi timp, se fac presiuni pentru ca o parte dintre trasee sa fie incluse in zonele metropolitane. Desi la nivel declarativ se doreste includerea operatorilor privati in sistemul metropolitan, in fapt, din experientele de pana acum, peste tot unde s-au constituit aceste zone regiile au acaparat totul. Painea si cutitul sunt, ca de fiecare data, ale autoritatilor, centrale si locale. Si ar fi bine sa dea dovada de verticalitate si de echidistanta, pentru o rezolvare cat mai buna a problemei pentru toate partile implicate. Pentru ca, indiferent de strategia europeana, nu pot fi bagate in faliment mii de firme de transport intr-un singur an.

Articole similare

Ad