Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Modificarea legii 92 zguduie din temelii transportul judetean

Proiectul de modificare a legii 92 a fost punctul fierbinte al dezbaterilor de la conferinta: este sau nu transportul judetean un serviciu de utilitate publica?

Mult anuntatul proiect de modificare a legii 92/2007 este in sfarsit in curs de elaborare la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP). Scopul sau este de a armoniza legislatia nationala cu regulamentul european 1370, dar si cu legea 51/2006 si legea 215/2010 a administratiei publice locale, a aratat Iulian Lenta, reprezentantul MDRAP.
 

Se doreste, asadar, stabilirea competentelor si atributiilor partilor implicate in desfasurarea serviciului public, respectiv ale administratiilor publice centrale, ale celor locale, ale Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC), ale institutiilor de autorizare – ARR, AFER, ANR – precum si ale operatorilor de transport public. Nu a fost demarata inca procedura de consultare publica, aceasta urmand sa fie anuntata in curand. In acelasi timp, impreuna cu reprezentantii Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), se lucreaza la modelul unui contract cadru de delegare a serviciilor de transport urban. „Este o cerinta a Comisiei Europene pentru a se putea atrage fonduri. Acest model cadru cuprinde multe dintre prevederile prinse in proiectul de modificare a legii 92.“

Transportul judetean, asimilat serviciilor de utilitate publica
In elaborarea proiectul legislativ un rol important il are si ANRSC, care, in cazul transportului public, reglementeaza cadrul de desfasurare a serviciului, caietul de sarcini, procedura cadru de delegare a serviciului, precum si contractul de serviciu public. „Acesta din urma include obligatiile de serviciu public, tariful si compensatia, care sunt in sarcina autoritatii locale. De asemenea, se clarifica si cum intervin operatorii si autoritatea publica asupra bunurilor concesionate. Va exista un program de investitii atat pentru operatori, cat si pentru autoritatea locala. Se lucreaza si pe un model de contract, acesta urmand sa se aplice in forma pilot in municipiul Galati. ANRSC va trebui sa elaboreze normele metodologice pentru calculul compensatiei, care deriva tot din 1370, precum si norme pentru stabilirea, monitorizarea si modificarea tarifelor. In plus, ca atributie in noul proiect de lege, ANRSC va monitoriza sarcinile autoritatilor locale de a publica in cadrul jurnalului european contractele in derulare si compensatiile pe care le acorda operatorilor“, a explicat Pavel Coman, reprezentantul ANRSC.
Si pentru traseele judetene vor fi incheiate contractele de serviciu public, in care autoritatea locala impune obligatia de serviciu public si va acorda compensatii. In momentul in care va exista un astfel de contract, se vor stipula obligatii de ambele parti. Este competenta autoritatii locale sa realizeze dezideratele unui transport de interes public si care sa corespunda anumitor standarde si unui anumit cost. Vor fi si diferente …

Articole similare

Ad