Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

S-a dat startul la restituirea supra-accizei

Autoritatea Rutiera Romana, in calitate de administrator al schemei de ajutor de stat, a pus la dispozitia operatorilor de transport, incepand cu 26 august 2018, sistemul informatizat de administrare a schemei de ajutor de stat in vederea depunerii cererilor de restituire de accize. Astfel, carausii pot solicita returnarea supra-accizei pentru motorina achizitionata incepand cu 30 martie a.c., iar schema si conditiile adoptate sunt mult mai simple si mai facile decat in urma cu doi ani. Bugetul total, aprobat de Guvern pentru perioada 2018-2020, este de 60 de milioane de lei, de acest ajutor de stat estimandu-se ca vor beneficia 1.500 de operatori economici.


Bugetul pentru restituirea supra-accizei la carburant este destul de redus raportat la sumele care se preconizeaza ca ar putea sa fie solicitate – cate 20 de milioane de lei pentru 2018, 2019 si 2020. Totusi, nu sunt de neglijat, astfel ca operatorii de transport sunt incurajati sa aplice pentru a-si recupera o parte din costurile cu motorina. Pentru anul acesta, primul trimestru prins in schema de returnare a supra-accizei include doar zilele de 30 si 31 martie. Prin urmare, sumele aferente lui vor fi reportate pentru trimestrul al doilea (1 aprilie-30 iunie). In prezent se restituie 183,62 lei/1.000 l carburant, cu aproximativ 6 lei/1.000 l mai putin decat la schema precedenta.
Schema de ajutor de stat sub care se restituie supra-acciza s-a simplificat mult de data aceasta fata de exercitiul precedent, iar operatorii de transport au mult mai putine responsabilitati din punct de vedere al documentelor ce trebuie depuse. Astfel, managerul fiecarei companii isi poate asuma raspunderea cu privire la veridicitatea majoritatii documentelor ce dovedesc sumele pe care firma pe care o reprezinta le poate solicita. Informatiile furnizate trebuie sa fie insa corecte, pentru ca, in caz contrar, se vor suporta consecintele. „Este clar ca un camion nu poate avea rezervor de 5.000 l, deci ar fi bine sa nu incercam sa convingem autoritatile de asemenea lucruri. Din pacate, unii dintre primii 35 de solicitanti care au depus dosare de restituire a accizei au «strecurat» si asemenea informatii. Atentie, asadar, la capacitatea de stocare a vehiculelor, dar si a bazinelor de incinta“, a precizat Augustin Hagiu, presedinte FORT, in cadrul conferintei Tranzit de la Iasi.

Schimbari fata de procedura anterioara de restituire a supra-accizei
In schema anterioara de restituire a supra-accizei, cei care doreau sa aplice pentru a-si primi banii inapoi aveau obligatia ca inainte de a face prima solicitare sa se inscrie in Registrul Vehiculelor si al Operatorilor Eligibili. Acum aceasta prevedere a fost eliminata, datele urmand sa fie culese direct din sistemul informatic al ARR. De asemenea, pe schema precedenta, odata cu cererea de restituire, pe langa facturile de achizitie de carburant trebuiau depuse si anexele emise de statiile de distributie. Acum acestea nu mai sunt necesare, fiind inlocuite cu declaratia pe proprie raspundere.
Este important de stiut ca banii se vor primi mai repede. Astfel, procesul de restituire nu se mai intinde pe o perioada de 45 de zile, ci in 25-30 de zile toata procedura trebuie incheiata, cu banii deja in contul operatorului de transport. Pentru a-i putea incasa insa este necesara deschiderea unui cont de trezorerie, aceasta fiind singura modalitate de plata in cazul schemelor de ajutor de stat. Atentie, insa! „Daca o companie are datorii la bugetul de stat, odata intrati banii in contul de trezorerie, statul isi recupereaza automat sumele respective de plata. Nu este o regula, dar in majoritatea cazurilor se va intampla asa“, a aratat Hagiu.
Un alt element de noutate este acela ca nu mai conteaza daca firma de transport se afla intr-o forma de reorganizare judiciara pentru a beneficia de banii aferenti supra-accizei. Inainte erau blocati cei aflati in insolventa, reorganizare etc. Doar daca se afla in situatii extreme de executare silita, faliment, dizolvare sau inchidere operationala, lichidare etc. nu se mai pot recupera banii din supra-acciza. De asemenea, se mentine clauza privind utilizarea unei alte scheme de ajutor de stat in paralel cu aceasta, caz in care nu se poate aplica pentru acciza. La fel in cazul celor declarati inactivi potrivit prevederilor codului de procedura fiscala. HG 549/2018 privind conditiile, procedura si termenele de restituire a supra-accizei mentine si clauza privind excluderea societatilor care beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport efectuata cu vehicule eligibile – aici sunt vizate companii de transport calatori care opereaza servicii de transport public local.
Pe site-ul ARR sunt disponibile toate informatiile privind restituirea supra-accizei.

Aveti curaj si cereti supra-acciza!
Multi dintre transportatori au fost descurajati de procedurile anevoioase de la ultima campanie de restituire a supra-accizei, din urma cu doi ani, si nu sunt foarte motivati sa aplice din nou. „Ar fi pacat insa sa nu se recupereze macar suma pusa la bataie de catre Guvern, avand in vedere demersurile anevoioase facute pentru aprobarea ei. Pentru a avea argumentele necesare sa se insiste pentru mentinerea schemei de restituire a supra-accizei trebuie sa existe interes pe piata si, implicit, un numar mare de solicitari din partea transportatorilor. In urma cu doi ani circulau zvonuri potrivit carora cei care aplicau pentru supra-acciza se trezeau automat cu control de fond. S-a demonstrat ulterior ca cei care raspandeau asemenea zvonuri erau printre principalii beneficiari ai schemei de restituire. Banii vi se cuvin si este pacat sa nu ii primiti. Mergeti cu inima deschisa si aveti grija doar la declaratia pe proprie raspundere, care trebuie sa corespunda cu realitatea“, a concluzionat presedintele FORT.

Articole similare

Ad