Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Selectia riguroasa a angajatilor, un mod de preventie

Plecand de la faptul ca circa 80% din accidentele de munca au drept cauza factorul uman, in cadrul ExpoTranzit de la Cluj, Madalina Balan, managing partner Hart Consulting, a scos in evidenta in prezentarea „Selectia: proces critic in asigurarea unei culturi de siguranta“ faptul ca alegerea gresita a angajatilor este o decizie foarte serioasa, cu impact major asupra costurilor. Astfel, o selectie necorespunzatoare se poate reflecta nu numai in accidente/incidente si lezarea imaginii companiei, ci si in pierderi de circa 50% din salariul anual al unui angajat neperformant, mai ales in cazul posturilor cu risc de accident, deteriorari de vehicule si marfa, cum sunt cele din industria de transport si logistica.
 

Potrivit International Labor Organization, la fiecare 15 secunde un muncitor moare din cauza unui accident sau a unei boli profesionale si tot la 15 secunde circa 160 de muncitori sufera un accident de munca. Astfel, statistica insumeaza peste 337 de milioane de accidente de munca si peste 2,3 milioane de decese pe an.

Selectia gresita costa
Cu toate acestea, prea putine companii din industria de transport si logistica privesc selectia angajatilor din perspectiva caracteristicilor psihologice, respectiv a personalitatii si abilitatilor care pot prezice o performanta mai buna sau mai slaba intr-un anumit post. „Legat de factorul uman, poarta de intrare (selectia) trebuie sa fie un proces riguros, cu rol de preventie“, a punctat Madalina Balan, subliniind ca prea putini responsabili de resurse umane stiu exact cat costa selectia gresita, de exemplu, a unui sofer care nu are performante corespunzatoare si, in plus, poate produce pagube. „Exista costuri directe, precum anuntul de recrutare, salariul recrutorului si al managerului care deruleaza interviurile, plus costurile ulterioare angajarii: instruire, coaching si anumite pierderi survenite din faptul ca angajatul nu poate oferi din primele zile productivitate maxima“, a mai spus reprezentanta Hart Consulting. Pe langa aceste cheltuieli apar, in cazul posturilor cu risc de accident, costurile cu plata compensatiilor, cu deteriorarea echipamentelor/masinilor/marfurilor sau cu alte pierderi materiale. „Bunele practici in zona de resurse umane, indiferent ca vorbim despre pozitia de sofer sau despre alte posturi, estimeaza costul unei selectii gresite la 50% din salariul anual al angajatului. Astfel, selectia nu mai este o chestiune ce tine de HR, ci de business, cu impact asupra costurilor.“
Insa selectia inseamna sa si existe o anumita „cantitate“, astfel incat recrutorul sa aiba de unde alege angajatii potriviti.

Oamenii sunt diferiti, cu personalitati aparte
Principalii factori care ii disting pe cei care au un comportament corect pe un post de cei care cel mai posibil nu il au sunt personalitatea si abilitatile. „Statisticile arata ca intre personalitate si performanta pe orice post este o legatura foarte puternica. Deci putem prezice comportamentele, performanta unui sofer sau a unui manager facand o evaluare riguroasa de la inceput. Mai mult, pe acesta il putem si antrena apoi“, a aratat Madalina Balan, explicand ca in domeniul evaluarii personalitatii exista o teorie fundamentata stiintific care identifica cinci factori de diferentiere a oamenilor: constiinciozitatea, extraversia, deschiderea spre noutate, stabilitatea emotionala si agreabilitatea. „Constiinciozitatea prezice anumite comportamente. Cei care sunt mai putin atenti la reguli, mai putin organizati si planificati pot fi mai putin preocupati de respectul fata de anumite rigori impuse in trafic. Pe de alta parte, extraversia prezice persoanele care vor pleca mai repede dintr-o companie, acestea avand nevoie de stimulare. Cu cat cotele sunt mai ridicate, s-a demonstrat stiintific pe populatii mari de soferi, cu atat este mai mare corelatia cu comportamente mai neatente, impulsive in conducere, mai demonstrative. Scorurile mari la deschiderea spre noutate si experiente arata ca persoanele sunt curioase si aventuroase, in vreme ce agreabilitatea accentuata arata ca acestea sunt politicoase, amabile si grijulii fata de ceilalti participanti la trafic. La fel, stabilitatea emotionala ne poate arata cat de bine reuseste o persoana sa isi controleze emotiile, cei cu scoruri mici manifestand nervozitate si iritabilitate care pot produce diverse probleme, nu numai in trafic.“
Acest model consacrat in psihologie nu prezice doar comportamentul in trafic al unor persoane, ci si modul in care se vor comporta in mediul organizational, cum vor invata sau cum isi vor respecta ulterior colegii.

Viteza de reactie poate face diferenta
Pentru o predictie corecta a comportamentului corect in trafic se studiaza nu numai zona de personalitate, ci si abilitatile care arata de ce unii oameni pot fi mai siguri decat altii in trafic. Intre acestea mentionam rationamentul logic (IQ), a carui valoare mare arata ca persoanele pot invata usor si pot evalua riscurile mult mai bine. De asemenea, pe langa atentia concentrata, care arata capacitatea acestora de a-si mentine vigilenta in special pe traseele mai lungi, sunt importante si abilitati precum toleranta la stres, la frustrare, viteza de reactie la stimuli acustici, vizuali sau sonori, dar si perceptia vizuala. „In anumite posturi, viteza de reactie poate face diferenta, atunci cand vorbim despre siguranta. Daca luam exemplul unei masini care parcurge 27,78 m/s la o viteza de 100 km/h, situarea in percentila 15 inseamna un timp de reactie de 0,526 secunde, respectiv 14,61 m inainte de franare, in timp ce percentila 90 inseamna un timp de reactie de 0,335 secunde si doar 9,31 m inainte de franare“, a detaliat Madalina Balan.
Aceasta a subliniat ca oamenii mai robusti emotional care se lovesc de lucruri frustrante la munca reusesc sa isi mentina un nivel emotional mai bun, comparativ cu cei care sunt mai impulsivi, renunta sau au izbucniri emotionale. De asemenea, unii oameni sunt mai atenti fata de reguli si proceduri, iar altii sunt mai rebeli. Toate aceste diferente tin si de abilitati, astfel incat numai selectia riguroasa, bazata pe instrumente psihologice stiintifice si valide, ii poate ajuta pe angajatori sa recruteze persoanele potrivite pe o anumita pozitie. „Selectia corecta are un impact direct in scaderea numarului de amenzi sau a consumului haotic de combustibil. De asemenea, aceasta poate salva costuri si vieti, dar si reputatia buna a companiei, mentinand un impact bun asupra satisfactiei clientilor“, a concluzionat reprezentanta Hart Consulting.

Articole similare

Ad