Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Beneficii si provocari

Standardul de poluare Euro 6 reprezinta, fara discutii, un progres tehnologic nemaiatins pana acum. In afara de valorile foarte scazute, cea mai mare provocare pe care o aduc noile reglementari este garantarea nivelului constant de performante ale motorului pe durata sa de viata, in exploatarea de zi cu zi.

Standardul Euro 6 presupune reducerea emisiilor de monoxid de carbon, hidrocarburi nearse, oxizi de nitrogen si particule pana la un nivel extrem de scazut.

Comparativ cu 1990, nivelul oxizilor de carbon a scazut cu 66%, cel al hidrocarburilor cu 88%, iar particulele si oxizii de nitrogen s-au redus cu 98%.
Ca si pana acum, motoarele trebuie sa satisfaca acest nivel al emisiilor pe o anumita perioada de timp. De exemplu, motorul cu cea mai mare capacitate cilindrica trebuie sa corespunda Euro 6 timp de sapte ani sau 700.000 km, oricare dintre criterii intervine primul. Perioada de timp nu difera fata de cea in vigoare pentru actualele motoare Euro 5, de exemplu, numai ca masurarea emisiilor poluante se face diferit, fiind efectuata de o unitate on-board (OBD), care opereaza masuratorile in functie de conditiile reale de functionare a vehiculului. Iar atunci cand se constata functionarea de-fectuoasa a sistemului soferul este imediat avertizat. De precizat ca OBD include si un sistem propriu de diagnoza, care verifica daca diagnoza se face corespunzator (IUPR – in-use performance ratio). IUPR calculeaza raportul intre numarul de operari ale vehiculului si numarul ciclurilor de conducere relevante pentru un anumit parametru. Este necesara testarea a cel putin 15 vehicule pe fiecare segment, iar numarul unitatilor pe fiecare familie de motoare trebuie sa fie reprezentativ pentru volumele comercializate.
Producatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorilor informatii complete privind intretinerea si reparatia sistemului OBD si schimb de informatii diagnosticate (ODX).
Din exterior, conformitatea motorului cu standardul Euro 6 pe durata de exploatare se realizeaza cu ajutorul unui sistem portabil pe masurare a emisiilor (PEMS). Testele se repeta la fiecare doi ani, pentru fiecare familie de motoare, pe o perioada de viata de sapte ani. Conditiile ambientale vizeaza temperatura de pana la 40O C si pana la 1.600 m altitudine, iar ruta trebuie sa aiba structura 20% trafic urban, 25% rural si 55% autostrada.

Monitorizare stricta si masuri imediate in caz de eroare
In ceea ce priveste controlul oxizilor de nitrogen (NOx), soferul este avertizat atunci cand nivelul AdBlue scade sub 10%. Daca soferul nu reactioneaza, atunci se intervine prima data asupra reducerii cuplului maxim, iar daca situatia se agraveaza si rezervorul de aditiv este gol, atunci se activeaza limitarea vitezei la 20 km/ora a vehiculului pana la remedierea problemei („Severe Inducement System”).

Articole similare