Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an neobișnuit, dar încheiat cu bine

2020 a fost, și pe piața curselor spot, care reprezintă 10-20% din totalul volumelor de transport, un an cu mai multe vârfuri record – în martie, când populația a cumpărat masiv pe fondul incertitudinii legate de aprovizionarea și funcționarea magazinelor, sau în decembrie, în perspectiva Brexit – și scăderi tot record, chiar și de circa 50%, în aprilie. Astfel că în cazul celor două burse de transport care ne-au oferit informații volumele de mărfuri postate în întregul an nu au fost pe măsura îngrijorării instalate în primăvară, ci au scăzut cu numai 7% pentru BursaTransport, iar pentru TimoCom au fost chiar cu 8% mai mari decât în 2019. Ambele platforme au oferit servicii noi în 2020 și au căutat săși susțină clienții în încercarea de a-și proteja încasările și lichiditățile, pentru ca și ei, la rândul lor, să poată presta în siguranță o activitate despre care am înțeles mai bine cu toții cât este de importantă pentru populație, dar și cât de încercată a fost din cauza pandemiei.

Criza sanitară din 2020 a dus la încetinirea proceselor economice, care a generat mai puține cereri de transport (mărfuri publicate) pe BursaTransport, iar numărul consultărilor pentru acestea a crescut deoarece numărul de camioane publicate nu a fost afectat direct de pandemie, așa cum explică Mihai Stoica, Business Analyst BursaTransport. Astfel, cererea în scădere, pe fondul unei oferte relativ constante, a dus la un dezechilibru mai mare decât în alți ani.

Pe BursaTransport cantitatea de mărfuri publicate a crescut în săptămâna 16-22 martie cu 10-15% față de săptămâna anterioară, „un fenomen asemănător cu golirea magazinelor alimentare“, după care a scăzut cu până la 60% față de perioadele similare din anii trecuți. Cea mai slabă săptămână din perspectiva mărfurilor publicate a fost cea de dinaintea Paștelui, dar și după aceasta nivelul s-a menținut scăzut, revenind treptat la normal abia din august.

Cea mai slabă lună din 2020 comparativ cu 2019 a fost aprilie, când au fost cu 50% mai puține mărfuri publicate decât în aprilie 2019, iar cea mai bună a fost decembrie, cu 20% peste decembrie 2019, datorită stocurilor pe care le-a făcut Marea Britanie înainte de Brexit.

În total în 2020 au fost publicate pe BursaTransport cu 7% mai puține mărfuri decât în 2019, „deci nu este o scădere mare, dar dacă nu ar fi fost criza sanitară volumul ar fi fost probabil cu mai mult de 10% peste cel din 2019“. În total este vorba de 6,81 de milioane de mărfuri, din care 55% au fost pentru curse interne (cu aproximativ 9% mai puține decât în 2019), 28% pentru import, 10% pentru export (cu 4,5% mai multe decât în 2019) și 7% pentru internațional fără legătură cu România.

Cele mai multe importuri provin din Germania, Italia, Ungaria (de aici s-a înregistrat singura creștere semnificativă, cu 35% față de 2019, celelalte țări fiind în ușoară scădere), Polonia și Franța. Iar cele mai multe exporturi au fost către Germania, Franța, Ungaria, Italia și Marea Britanie, (volumele din ultimele două țări înregistrând creșteri de peste 10%).

Cele mai multe mărfuri sunt postate de casele de expediții (67% din total în 2020), dar și companiile cu activitate preponderentă de transport au mărfuri pe care le subcontractează, cu 23% din totalul celor de pe BursaTransport în 2020. Iar restul sunt publicate de producători și comercianți.

Numărul de camioane publicate este de 463.000, cu o scădere înregistrată în timpul stării de urgență din aprilie și o scădere de 10% față de întregul an anterior.

Din cauza problemelor de trafic către vestul Europei și a închiderii temporare a unor fabrici europene, mai mulți operatori care lucrau în vest au revenit în țară și au preluat curse de transport intern și import-export. În aceste condiții, foarte mulți au venit pe BursaTransport pentru a-și găsi curse, iar numărul clienților acestei platforme a crescut cu aproximativ 7%. Dar creșterea a venit și pe fondul introducerii unui abonament pe 3 luni, care a permis accesul la mărfurile de transportat, într-o perioadă când toate firmele aveau probleme cu lichiditățile.

Cu 8% mai multe mărfuri postate pe TimoCom

Și pe bursa TimoCom au fost fluctuații semnificative în 2020. În martie nesiguranța legată de evoluția crizei sanitare a dus la o creștere puternică a numărului de oferte de transport de pe piața europeană, deoarece multe firme au comandat în avans produse în perspectiva închiderii granițelor și a altor restricții pe care le aducea pandemia. Apoi, de la jumătatea lui martie s-a instituit carantina care a pus capăt tendinței ascendente și a dus la închiderea multor fabrici, deci și la prăbușirea volumului de mărfuri livrate, cu excepția celor din sectorul alimentar cu amănuntul, astfel că, deși acesta din urmă a continuat să înregistreze creșteri, transportul total din Europa a scăzut cu peste două treimi până la final de martie. Ca rezultat al pandemiei a fost o scădere puternică a serviciilor de transport chiar și în lunile care în mod tradițional se bucurau de un număr mare de comenzi, aprilie și mai, astfel că barometrul TimoCom a înregistrat o scădere cu 45% a numărului de mărfuri postate în al doilea trimestru din 2020 față de perioada similară din 2019. Din iulie până în septembrie traficul rutier din Europa a crescut semnificativ, iar ofertele de transport pentru al treilea trimestru din 2020, determinate de barometrul TimoCom, au fost nu doar cu mult mai multe decât cele din trimestrul anterior, ci și, lună de lună, peste valorile din perioada similară a lui 2019. În sfârșit, în al patrulea trimestru, acest barometru de transport, calculat pe baza postărilor de mărfuri din 44 de țări europene, arată o creștere cu 9% față de ultimul trimestru din 2019.

În concluzie, din ianuarie până în martie au fost creșteri ușoare față de perioada similară din 2019, în aprilie (luna cea mai slabă din 2020 și în cazul TimoCom) și mai volumele au scăzut cel mai mult, cu circa 40%, în iunie situația s-a normalizat, din iulie volumele au fost considerabil mai mari decât cele din 2019, iar în întregul 2020 numărul de mărfuri postate a fost cu 8% mai mare decât în 2019, în ciuda tuturor acestor scăderi masive cauzate de pandemie. Pe 15 decembrie 2020, un milion de mărfuri și de spații de încărcare au fost postate în Sistemul de Logistică Inteligentă al TimoCom, un vârf absolut – niciodată nu au fost disponibile atât de multe oferte pe bursa de mărfuri într-o singură zi – cu doar puțin timp înainte de începerea unei noi carantine.

Numărul clienților TimoCom a crescut de la peste 40.000 în 2019 la peste 45.000 în 2020. Iar postările de camioane au fost constante pe timpul crizei sanitare.

În ceea ce privește România, cea mai slabă lună din 2019 a fost februarie, iar din 2020, mai, în timp ce lunile cele mai puternice au fost în 2019 septembrie și în 2020 octombrie. Exportul în prima parte a lui 2020 a fost în medie cu 20% mai mic decât în perioada similară din 2019, iar în al doilea semestru a fost cu 40% mai mare, în timp ce importul a fost cu 2% mai mare decât în 2019 în prima jumătate a anului, datorită faptului că ianuarie și februarie au fost luni foarte bune, dar în al doilea semestru a scăzut cu 20%. Cei mai puternici parteneri de export sunt Germania, Franța, Italia, Serbia și Ungaria, iar cei mai puternici parteneri de import sunt Germania, Ungaria, Italia, Austria și Polonia.

Servicii noi, pentru protejarea încasărilor și lichidităților transportatorilor

Cea mai importantă realizare a BursaTransport din 2020 este, așa cum declară Mihai Stoica, lansarea serviciului de garantare a încasării, „pe care suntem singura bursă din România care îl oferă“. Cu un cost de 1,7% din suma garantată fără TVA, ce include și declararea incidentului de plată, acesta reprezintă o alternativă de protecție la neîncasare. „Practic, dacă vorbim de facturi mai mici de 6.150 de lei fără TVA, costul garantării facturii este mai mic decât cel al declarării incidentului de plată și oferă și siguranța încasării, chiar dacă debitorul nu achită incidentul și chiar și în caz de insolvență a acestuia.“

BursaTransport a continuat și proiectul de dezvoltare a versiunii responsive a platformei, prin care le poate oferi transportatorilor acces de oriunde, din browserul telefonului, fără instalarea vreunei aplicații. Iar pentru a-i ajuta pe aceștia pe timpul crizei a fost implementat un nou tip de abonament, pe o perioadă mai mică, astfel încât să le fie mai ușor să acceseze mai multe mărfuri fără să le afecteze lichiditățile, diminuate oricum de criză. În plus, au fost promovate anunțurile de mărfuri cu plata la descărcare și expeditorii au fost încurajați să folosească această metodă pe perioada crizei.

În 2021 BursaTransport aniversează 20 de ani de activitate și își propune să lanseze noi servicii, „unele dintre ele noutăți absolute pe piața românească și așteptate de mult de transportatori“.

În cazul TimoCom, Bursa de transporturi și Bursa spațiilor de depozitare au fost gratuite până la 1 iulie 2020 pentru firmele care nu au mai fost clienți ai companiei, fără obligația de a continua după această dată, deoarece s-a dorit sprijinirea imediată a operatorilor din domeniu, astfel încât aceștia, la rândul lor, să poată asigura continuitatea lanțurilor de aprovizionare în întreaga Europă și să facă față urmărilor economice grave pe care pandemia le-ar avea asupra activității lor. În plus, TimoCom a ridicat temporar toate restricțiile IP pentru licențele sale și prin aceasta clienții au avut de acasă acces la sistem, după verificarea noii adrese IP.

În plus, compania a lucrat la îmbunătățirea performanței și fiabilității produsului său prin măsuri tehnice și a realizat recent un sondaj în rândul clienților din toate țările, pentru a afla care sunt funcțiile pe care le doresc și a-și adapta inovațiile la acestea, astfel că în viitorul apropiat își propune să introducă servicii de plată (în Germania și Polonia), un sistem de notare, o aplicație mobilă și posibilități de căutare bazate pe hărți.

Incidentele de plată, eterna problemă, în ciuda îmbunătățirilor aduse de burse

Deoarece incidentele de plată sunt problema semnalată cel mai des de utilizatorii burselor, Mihai Stoica amintește că BursaTransport are un istoric destul de vechi legat de acestea. „Practic, noi am inventat în România conceptul de listă de incidente de plată, dorind să ajutăm transportatorii și expeditorii să se ferească de cei care își făcuseră un obicei din a nu plăti transporturile și «mutau gaura» de la un expeditor la altul. În timp, rolul acestei liste a fost schimbat de utilizatorii care au constatat că amenințarea cu lista neagră a incidentelor este destul de puternică pentru a-l presa pe debitor să achite mai repede. Declararea pe proprie răspundere nu a mai funcționat și ne-am confruntat cu o avalanșă de incidente care au trebuit verificate și de aceea am introdus o taxă de verificare a documentelor. Totuși, chiar și cu această taxă, reclamarea în lista incidentelor de plată rămâne pentru transportatori modalitatea cea mai rapidă, cea mai ieftină și cu gradul de succes cel mai ridicat pentru recuperarea sumelor restante.“

Din punctul de vedere al reprezentantului BursaTransport, pentru a evita întârzierile de plată cea mai importantă metodă este verificarea companiei pentru care urmează să se facă transport, „iar aici cred că suntem printre platformele cele mai transparente și care oferă cele mai multe informații, atât prin statisticile de utilizare, rapoarte de companie cu date financiare, rating, limite de credit, cât și prin sinteza datelor de utilizare și a reclamațiilor de incidente concentrată în scoringul BursaTransport“. Din aceste informații transportatorii își pot forma rapid o opinie despre un posibil nou partener de afaceri.

TimoCom vine în sprijinul clienților care au dificultăți în a-și încasa banii pentru serviciile prestate prin intermediul departamentului de colectare a datoriilor, „care gestionează imparțial și rapid creanțele“ și, dacă există diferențe între partenerii contractuali, în special naționale sau lingvistice (compania are o echipă internațională ce poate oferi suport în 27 de limbi), îi sprijină astfel încât să se poată întâlni în continuare pe piață. Iar pentru clienții săi este foarte util să știe că au „un partener de încredere, care poate trece peste aceste tipuri de obstacole“.

Dacă termenul de plată a unei facturi a fost depășit, Inkasso Internațional Service poate ajuta clienții să recupereze banii, prin faptul că analizează efectuarea plăților la timp și oferă sfaturi despre ce trebuie avut în vedere în derularea plăților, având succes în circa 86% dintre cazuri, așa cum explică reprezentanții companiei. Ce are deosebit serviciul Inkasso este implementarea rapidă a managementului creanțelor dintr-o perspectivă neutră față de toate părțile, restabilind comunicarea dintre creditor și debitor. În ultimul an precauția este mai mare și, dacă în trecut un transportator efectua mai multe curse pentru un anumit client și în caz de neplată trimitea la Inkasso o singur factură, cumulativă, acum prestatorii de servicii nu mai așteaptă la fel de mult după scadență și trimit adesea separat facturile neachitate. Dar în ultimul an se remarcă o creștere a numărului de facturi achitate la timp.

Tot mai multă digitalizare și conectivitate

În ceea ce privește competiția din partea unor case mari de expediții care dezvoltă platforme proprii, Mihai Stoica amintește faptul că prima variantă a BurseiTransport, la care s-a renunțat însă rapid, a fost în esență asemănătoare cu portalurile folosite azi de acestea, dar „nu ne-a trebuit mai mult de o lună să înțelegem că portalul nu este o piață virtuală, ci extensia TMS. Portalurile vor deveni concurentele burselor atunci când deținătorii lor nu vor mai trece tranzacția prin propria intermediere.“

Cât despre viitorul apropiat, reprezentanții BursaTransport cred că nu vor exista salturi bruște în ceea ce privește bursele, ci evoluția va fi naturală, pe măsură ce tot mai multe firme de transport vor implementa noile tehnologii. Iar bursele viitorului vor fi din ce în ce mai conectate la fluxurile de lucru ale expeditorilor și transportatorilor. „Noi suntem pregătiți pentru asta“, declară Mihai Stoica, „dar folosirea mai intensă a tehnologiei de către transportatori și expeditori este o condiție obligatorie“.

În opinia reprezentanților TimoCom, piața este în general foarte fragmentă, ceea ce probabil nu se va schimba nici pe viitor. Digitalizarea continuă și de aici apar noi platforme sau soluții digitale care nu sunt întotdeauna competitori direcți și care tind să ofere potențial pentru crearea de rețele, ceea ce duce la avantaje comune, cum ar fi cooperarea cu Bargelink, pentru transport combinat.

Pe piața burselor de transport sunt deja foarte importante crearea de rețele, interfețele și previziunile pentru clienți, dar ele necesită ca toate informațiile să fie gestionate mai deschis, folosind analize predictive, Big Data și Inteligența Artificială, mai punctează reprezentanții TimoCom.

Măsurile împotriva postărilor multiple sunt eficiente, dar nu întotdeauna

Deoarece una dintre plângerile cele mai des întâlnite ale transportatorilor este aceea că o singură marfă este postată de mai multe ori, am stat de vorbă cu reprezentanții celor două burse și despre posibilitatea de a eliminat acest inconvenient.

Mihai Stoica arată că pe toate bursele există tendința unor companii de a posta de mai multe ori mărfurile pe care le au de transportat pentru a fi mereu în față și a le da mai repede. „Din păcate, BursaTransport este probabil singura bursă preocupată de calitatea informațiilor publicate. Pe noi nu ne interesează doar să povestim că avem sute de mii de mărfuri zilnic, dar să fie aceeași marfă postată de zeci de ori, ci vrem ca transportatorii să intre și să își încarce camioanele cu mărfurile de pe bursă. De aceea am implementat filtre automate care blochează tentativa de a posta mărfuri nu numai identice, ci chiar și asemănătoare cu cele deja postate, și avem și un mecanism de raportare a mărfurilor expirate sau inexistente, am blocat temporar anumite companii care abuzau, dar evident că mai există în continuare anumite postări dublate, deoarece unii sunt inventivi și reușesc să posteze mai multe variante ale aceluiași anunț. În urma acțiunilor noastre, volumul dublurilor s-a diminuat continuu și este mult sub ce am văzut în alte părți.“

TimoCom a modificat Smart App Freight, astfel încât utilizatorii să poată introduce mai multe zile de încărcare și/sau descărcare într-o ofertă de transport, în condițiile în care până acum ei trebuia să creeze o nouă ofertă de transport pentru fiecare zi posibilă de încărcare/descărcare. Din acest punct de vedere, Smart Logistics System a devenit și mai prietenos decât până acum datorită timpului mai redus de postare. Totuși, numărul de încărcări la care s-a aplicat acest serviciu a fost atât de mic, încât nu a avut efecte serioase.

Articole similare