Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cresterea pietei auto din Romania va continua, dar ar fi bine sa fie si incurajata de Stat

In ciuda cresterii vanzarilor de autovehicule din Romania in 2014, Brent Valmar, vicepresedintele APIA, atrage atentia asupra faptului ca operatorii nu simt o imbunatatire atat de mare a situatiei precum arata cifrele si ca, pentru recuperarea investitiilor efectuate de acestia inainte de criza economica, e nevoie ca piata sa continue sa creasca si sa ajunga in circa trei ani la jumatatea volumului din 2007, adica 180.000 de unitati.
In acest sens, APIA va continua sa faca demersuri pentru finalizarea unor instrumente care sa incurajeze vanzarile: impozit anual in functie de clasa de poluare, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, limitarea circulatiei masinilor inmatriculate in alte state, facilitarea obtinerii de credite pentru cumpararea de autovehicule, fiscalizarea comertului cu masini rulate s.a.
 

Accesul limitat la sursele de finantare este o frana importanta in calea vanzarilor de autovehicule, ca si limitarea deductibilitatii TVA si amortizarii, introdusa in 2009, si posibilitatea inmatricularii in alte state, ca Bulgaria.
In acest context, programul Prima Masina, care aduce, datorita dobanzilor mai avantajoase, un beneficiu de 1.000 de lei la o valoare a autovehiculului de 14.000 de euro, este mai mult decat binevenit, dar trebuie sa vedem cine respecta cerintele impuse de banci. Deocamdata, asa cum arata Zoltan Brassai, directorul general Ford Romania, „desi noi avem in oferta patru modele care se incadreaza in limita de 14.000 de euro, nu am sesizat vreun interes deosebit din partea clientilor. Poate pe viitor.“
Insa si mai bine ar fi sa fie finantate nu doar masinile mici si ieftine, ci si cele de familie, care poate costa 16.000 de euro, nu 14.000, dar pentru ai caror cumparatori o dobanda mai mica ar fi foarte avantajoasa. Sau sa fie un prag mai ridicat de 14.000 de euro sau sa fie limitat la aceasta suma plafonul de finatare, nu valoarea masinii, iar cumparatorul sa aiba el diferenta. Sa nu fie deci, omise vehiculele scumpe, mai ales sa si ele pot fi prietenoase cu mediul si ar fi pacat sa fie cineva penalizat doar pentru ca are bani.
Si mai bine ar fi, asa cum s-a mai aratat in cadrul conferintei de presa organizate de APIA la sfarsitul lui ianuarie, sa se faca un pachet incluzand bani pentru casarea masinii vechi, bonus pentru achizitia de vehicule mai putin poluante, asigurare si finantare. Si astfel oamenii si-ar putea cumpara o masina noua de doua ori in 10 ani.
Indiferent de succesul pe care reprezentantii APIA il vor avea in negocierile cu autoritatile, piata auto din Romania va continua sa creasca usor in 2015, este de parere Brent Valmar, pentru ca se asteapta o noua crestere economica, programul Rabla, indiferent de forma pe care o va avea, va avea o contributie la fel de importanta la incurajarea vanzarilor, preturile sunt inca printre cele mai mici din Europa si nu vor creste nici anul acesta, dar mai ales pentru ca „mai rau nu se poate“.

Articole similare

Ad