Protestul șoferilor din grupul polonez de transport rutier Agmaz-Lukmaz, care a afectat și Italia, continuă. La sfârșitul lunii martie 2023, aproximativ 30 de șoferi angajați ai grupului erau de fapt în grevă în apropiere de Sterzing, la câțiva kilometri de Pasul Brenner. În ciuda sosirii la fața locului a unui reprezentant al companiei, nu s-a ajuns la un acord, dar autoritățile italiene au ordonat evacuarea zonei, iar situația a revenit rapid la normal.
Cu toate acestea, protestul din Italia a fost doar o mică parte a unei mobilizări mult mai ample care se desfășoară în toată Europa de câteva săptămâni și care implică aproximativ 200 de șoferi din Belgia, Germania și Țările de Jos. Una dintre cele mai fierbinți zone ale acestei afaceri este cu siguranță aria de odihnă Grafehausen de pe autostrada germană A5, între Frankfurt și Darmstadt, unde s-au adunat 80 de șoferi, majoritatea georgieni și uzbeci. Aceștia susțin că sunt exploatați, privați de drepturile lor fundamentale și că au fost înșelați atunci când au semnat contractul cu compania.
Se presupune că au fost recrutați în țara lor de origine și au semnat un contract de mandat, unul dintre cele mai utilizate în Polonia, care nu este reglementat de Codul muncii și care nu obligă angajatorii să respecte niciun fel de constrângeri în ceea ce privește acordarea de concedii, plata pentru boală sau protecția în caz de concediere unilaterală.
După cum au relatat unele mijloace de informare în masă din Georgia, șoferii nu și-ar fi primit salariile de peste 60 de zile, s-au ajutat reciproc și au locuit în camioanele lor timp de mai multe luni sau chiar mai mult de 1 an, în ciuda directivelor clare ale UE din Pachetul de Mobilitate, fără a se întoarce niciodată la baza lor, cu atât mai puțin la familiile lor. De asemenea, ei raportează că au fost nevoiți să plătească din propriul buzunar pentru ucenicia și formarea profesională oferite de companie, că au fost obligați să plătească pentru daunele produse vehiculelor lor și că nu au acces la documente privind angajarea lor sau asigurarea de sănătate.
Declarațiile au fost confirmate în mod repetat de mai multe asociații care au urmat mobilizării, inclusiv de sindicatele georgiene și olandeze GTUC și, respectiv, FNV. Șeful departamentului de transport al FNV, Edwin Atema, coordonează, de asemenea, distribuirea de alimente și băuturi către șoferi, cu ajutorul asociațiilor locale și al diecezei din Mainz, și conduce negocierile cu Agmaz. De fapt, o delegație a companiei a sosit la fața locului și a promis că va plăti toate restanțele de îndată ce camioanele vor fi returnate la sediul din Pobiedik Maly, la est de Cracovia.
În ciuda livrării unor camioane, șoferii nu ar fi primit ceea ce s-a convenit și au afirmat, de asemenea, că au fost amenințați sau chiar bătuți, motiv pentru care niciun camion nu a mai plecat din zona Grafehausen. Împreună cu delegația companiei, la fața locului ar fi sosit și mai mulți șoferi de înlocuire, care ar fi trebuit să ducă camioanele înapoi în Polonia, dar care, de fapt, s-au alăturat revoltei.
La nemulțumirea angajaților companiei se adaugă stilul de viață luxos de care dau dovadă proprietarii Agmaz, Lukasz și Agnieszka Mazur, care au publicat recent mai multe postări pe rețelele de socializare în noul Lamborghini sau în alte mașini de lux pe care le dețin. Cei doi, atunci când au fost interogați pe această temă, au declarat public că nu au încălcat nicio lege sau reglementare și că au acționat în deplină conformitate cu drepturile lucrătorilor, deși au recunoscut că au înregistrat o ușoară întârziere în plata salariilor din cauza unei scăderi temporare a cererii de transport.
În ultimele săptămâni, proprietarii companiei au făcut, de asemenea, o serie de declarații, raportate de presa poloneză, pentru a arăta forța flotei actuale, care constă în peste o mie de vehicule grele și care evoluează în mod constant. Într-adevăr, grupul Agmaz, care, pe lângă Lukmaz, include și o a treia companie cunoscută sub numele de Imperia, pare să se dezvolte puternic și a comandat 375 de camioane noi în ultimii trei ani, dintre care 80 de Mercedes Actros care vor fi livrate în 2023. În ciuda grevelor în curs de desfășurare, există zeci de campanii sociale ale acestora pentru recrutarea de noi șoferi în mai multe țări din Europa de Est și Asia. În trecut, mulți dintre șoferii lor proveneau din Filipine și Nepal, în timp ce astăzi căutarea pare să se concentreze pe Georgia, Ucraina și Uzbekistan. Anunțurile promit salarii între 80 și 88 de euro pe zi, ucenicie plătită, ore de lucru regulate, fără șofat pe timp de noapte, și o flotă complet Euro6 formată din vehicule Volvo, Scania și Mercedes. Numeroase sindicate străine informează între timp potențialii șoferi despre situația de grevă, iar autoritățile germane investighează problema, care pare încă departe de a fi rezolvată.