Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soluții care contribuie la decarbonizare (V)

În competiția Trailer Innovation, din al cărei juriul internațional face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul trecut, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 67 de inovații. Acestea vizează mai ales decarbonizarea transportului, creșterea flexibilității, și implicit a eficienței, dar și un plus de siguranță și confort pentru șofer.

La categoria Mediu s‑au înscris în competiție 10 inovații.

Schmitz Cargobull, cu 83 de puncte, a câștigat locul întâi, concurând cu semiremorca aerodinamică S.CS Ecoflex cu Power Curtain și Eco Pack, despre care ați putut citi mai multe în 2022 în revista Tranzit, într‑un articol dedicat evenimentului de prezentare a acestui model în fața clienților din România.

Pe locul al doilea, cu 75 de puncte a fost Sono Motors, care a înscris în competiție un vehicul cu panouri solare fotovoltaice (ViPV). Tehnologia solară a apărut în jurul anului 1950 și folosește una dintre cele mai importante energii regenerabile, dar de obicei panourile solare se montează pe un acoperiș de casă sau într‑un parc solar, nu prea ne gândim la ele ca fiind ușoare, flexibile și ergonomice.

Or, Sono Motors a dezvoltat un concept de integrare a panourilor solare în vehicule folosind un proces de fabricație într‑o singură etapă, pe baza panourilor sale solare pentru caroserie din polimeri. Tehnologia sa solară disruptivă permite integrarea solară completă, în timp ce tehnologia solară tradițională se bazează pe sticlă pentru a acoperi celulele solare ‑ or, sticla este grea și nu e suficient de flexibilă, este costisitoare și poate fi periculoasă în caz de avarie. Tehnologia Sono Motors de polimeri rezolvă aceste probleme și permite integrarea flexibilă a suprafeței prin procesul brevetat de turnare prin injecție. Producția este rapidă și se elimină riscul de vătămare corporală cauzată de sticla spartă, datorită utilizării în loc a polimerului.

Compania a dezvoltat și alte componente importante pentru utilizarea tehnologiei solare în aplicațiile de mobilitate, ceea ce îi permite să fie un furnizor complet de soluții de transport, și a rezolvat inclusiv problema că panourile solare sunt montate pe diferite părți, ceea ce le expune neuniform la lumina soarelui.

Prin folosirea acestora transportatorii își reduc mult amprenta de CO2, dependența de infrastructura de încărcare și costul total de proprietate. O dependență mai mică de infrastructura de încărcare înseamnă perioade mai mici de nefuncționare pentru vehicule, deci sporește gradul de utilizare și eficiența parcului auto.

Compania face întâi proiecte prototip cu clienții săi, permițând teste extinse pentru a evalua fezabilitatea tehnică și economică a integrării unei soluții solare personalizate pentru vehiculele de serie cu volum mare. Apoi se trece la dezvoltarea de serie și se obține licența pentru tehnologie. Un exemplu este colaborarea cu Chéreau, pentru ale cărui caroserii se echipează acoperișul și părțile laterale cu 54 de module solare de înaltă eficiență, care acoperă 58,9 m2 și furnizează până la 9,8 kW de energie. Energia solară este utilizată pentru a opera unitatea de răcire prin încărcarea bateriei, ceea ce poate aduce economii de combustibil de aproximativ 3.400 l și reduce emisiile de CO2 cu circa 9 t/an/vehicul, față de mașinile cu agregate cu motor diesel.

Pe locul al treilea, cu 73 de puncte, a fost Thermo King, care s‑a înscris cu sistemul Axlepower, realizat împreună cu BPW, care reprezintă o nouă tehnologie pentru refrigerarea remorcilor cu emisii zero ce recuperează și stochează energia pentru a permite funcționarea autonomă a agregatelor frigorifice. Acesta oferă beneficii imediate și pe termen lung legate de sustenabilitate, maximizând energia recuperată în timpul frânării. Funcția SmartPowerManagement maximizează stocarea energiei în timpul decelerărilor și frânarilor și se deconectează automat când camionul trebuie să furnizeze putere maximă, astfel încât se reduce mult impactul remorcilor frigorifice asupra mediului prin economisirea a până la 4.000 l de motorină/an. În plus, nu există emisii (dacă funcționează cu ajutorul pachetului de baterii) când se lucrează în zone unde se cere asta și costul total de exploatare este comparabil cu cel al vehiculelor diesel, câtă vreme investiția suplimentară este compensată de economiile de combustibil pentru unitatea frigorifică și de reducerea costurilor de întreținere. Telematica integrată permite controlul sistemului de la distanță, iar funcționarea sistemului integrează zonele Geofence presetate în interiorul cărora este permisă numai funcționarea electrică, în timp ce funcționarea cu motor cu ardere internă ‑ dacă este instalată o configurație hibridă ‑ ar putea fi permisă în continuare când remorca încărcată este parcată pentru o perioadă lungă de timp în afara unei zone urbane.

Sistemul este silențios (zgomotul se reduce cu 80% față de o remorcă diesel) și le permite clienților să efectueze livrări în interiorul orașului. Axlepower este independent de camion și de o infrastructură de încărcare dedicată, deci ușor de implementat și integrat în întreaga flotă, și se bazează pe axa ePower a BPW și pe sistemul Thermo King de stocare și de gestionare a energiei, complet optimizat pentru a funcționa la eficiență maximă.

Reprezentanții Thermo King explică faptul că 100% din necesarul de energie al unității frigorifice poate fi acoperit de energia recuperată la frânare, cu beneficii importante pentru mediu, de circa 10%.

Utilizarea a două generatoare în axa ePower nu numai că generează de două ori mai multă energie, dar și creează un sistem redundant pentru a asigura fiabil lanțul de frig. Astfel, sistemul de baterii este întotdeauna alimentat cu suficientă putere, iar greutatea și spațiul de instalare nu necesită compromisuri privitoare la sarcina utilă a remorcii frigorifice.

În funcție de starea de încărcare a bateriei, SmartPowerManagement va selecta cel mai potrivit mod de funcționare, în funcție de gradul de încărcare a bateriei.

Următoarele șapte sisteme înscrise în competiție la categoria Mediu vă sunt prezentate în ordine alfabetică.

Addvolt a participat cu sistemul Plug‑In hibrid, pentru alimentarea cu electricitate a agregatelor frigorifice, care reduce semnificativ cantitatea de motorină folosită, deci și emisiile de CO2, pentru un transport de mărfuri refrigerate mai curat, mai silențios ‑ cu impact asupra calității vieții șoferilor ‑ sustenabil și fiabil.

Soluția Addvolt, certificată PIEK, le permite companiilor să facă transport frigorific cu emisii zero, aspect cu atât mai de dorit în interiorul orașelor, în zonele cu restricții de zgomot și cu emisii scăzute.

La aceste avantaje se adaugă costurile de operare mai mici, mai ales în condițiile în care prețul motorinei tot crește. Sistemul poate fi instalat pe orice vehicul frigorific, indiferent de producător și tip, este compatibil cu toate agregatele și poate fi montat și retrofit. Iar încărcarea agregatului cu energie electrică se poate face la orice depozit logistic unde ajunge vehiculul. În plus, există opțiunea de a extinde autonomia prin utilizarea unui generator pe axe care să recupereze energia la frânare și să o trimită înapoi în sistemul Addvolt.

Datorită platformei digitale My Addvolt, managerii de flote au acces în orice moment și de oriunde la datele colectate și pot vizualiza cifre cheie relevante, cum ar fi economiile de combustibil.

Carrier a înscris în competiție Vector eCool, primul agregat frigorific complet electric, autonom din lume, disponibil standard. Acesta este compatibil cu versiunile fără motor ale seriei Vector HE 19 de la Carrier Transicold și combină tehnologia E‑Drive™ complet electrică și un sistem de recuperare și stocare a energiei de ultimă generație, care transformă energia cinetică generată de vehicul în energie electrică, stocată într‑un pachet de baterii pentru a alimenta agregatul. Acest circuit creează un sistem complet autonom care nu produce emisii directe de CO2 sau particule, deci respectă reglementări din ce în ce mai stricte privind emisiile în centrele orașelor și în zonele urbane. Sistemul este permanent sub control datorită softului de management al flotei Lynx®, montat standard în aplicația respectivă

Vector eCool este compatibil și cu PIEK, deci atunci când este utilizat cu versiunile City ale Vector HE 19 zgomotul de operare este sub 60 dB(A), aspect important și pentru că se pot face livrări în orașe, dar și pentru confortul șoferului. Datorită combinației de generator și acumulator, eCool asigură o soluție autonomă completă, iar datorită Lynx utilizatorul are o vizibilitate completă asupra localizării și funcționării vehiculelor.

Sistemul este format dintr‑o unitate frigorifică, un pachet de baterii (furnizat de AddVolt) și un generator montat pe axe (pentru care există colaborări cu Valx și SAF). Remorcile pot fi conectate la rețeaua electrică atunci când sunt parcate și sunt încărcate complet în doar două ore, folosind o priză standard cu cinci pini.

Ecooltec a prezentat un agregat frigorific pur electric, montat pe acoperiș, pe care l‑a livrat deja primilor clienți din producție și logistică alimentară, și care aduce ca inovație esențială faptul că utilizează numai agenți frigorifici naturali și are o valoare scăzută, de 3, a potențialului de încălzire cu efect de seră (GWP). Evitarea utilizării gazelor F ca agenți frigorifici cu valori GWP enorme, de până la 2.200, a fost deja implementată cu succes în mare parte a întregului lanț frigorific din industria alimentară și este acum posibilă din punct de vedere economic pentru prima dată în transportul frigorific. Iar datorită designului ermetic sistemul Ecooltec îndeplinește toate cerințele legate de siguranța operațională.

Pe lângă utilizarea avantajoasă economic a agenților frigorifici naturali neutri din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră, sistemul are și eficiență energetică foarte ridicată.

Deoarece agregatele montate pe acoperiș sunt integrate în partea din față și în partea superioară a caroseriei, ele sunt alimentate direct cu aer proaspăt în timpul călătoriei, nu cu aer de evacuare de la motorul camionului, care are până la 90 OC. Această poziție de instalare asigură un aflux și un flux de aer cu pierderi reduse, ceea ce creează condiții optime pentru sistem, în special în modul de răcire, deoarece funcționează extrem de eficient din punct de vedere energetic și fiabil la temperaturi scăzute de admisie a aerului, reducând energia de acționare necesară pentru capacitatea de răcire dorită și emisiile de gaze cu efect de seră și de poluanți.

Utilizatorul va avea costuri de operare mici, deoarece atât cheltuielile pentru consumul de energie, cât și cheltuielile de service sunt mai mici decât în cazul unităților frigorifice utilizate până în prezent.

Măsurători detaliate au arătat că reducerea CO2 în comparație cu stadiul actual al tehnicii poate fi de până la 80%. În plus, utilizatorul are un câștig în fiabilitatea operațională pe termen lung datorită disponibilității nelimitate a componentelor utilizate, în special a agenților frigorifici, în timp ce utilizarea gazelor F din prezent devine din ce în ce mai restricționată la nivel mondial.

În plus, designul compact al unității, cu o înălțime de numai 240 mm, îi permite să fie integrată în suprastructură, reducând foarte puțin înălțimea de încărcare.

Sistemul poate fi operat ușor de utilizator printr‑o aplicație instalată pe dispozitive mobile și toate funcțiile dorite ‑ funcționare cu zgomot redus, capacitate maximă de răcire sau dezghețare manuală ‑ pot fi selectate intuitiv. În plus, utilizatorul poate seta în mod liber temperaturile de răcire și încălzire prin intermediul panoului de control sau poate face o selecție rapidă dintr‑un meniu cu valori de temperatură stocate anterior. Pentru diagnostice și analize suplimentare, funcțiile unității pot fi apelate prin diferite niveluri de servicii, iar datele istorice de operare pot fi citite din memoria mașinii.

În plus, agregatul poate fi îndepărtat sau înlocuit în câteva minute, pentru întreținere ușoară și cât mai ieftină. Acesta este disponibil pentru toate vehiculele de transport (autovehicule, remorci, semiremorci), fie că sunt pe motorină, pe gaz sau pe baterii electrice.

Kiesling a înscris în competiție caroseriile frigorifice FIP (Full Integrated Panel, din straturi de metal de înaltă calitate, care au o capacitate mare de izolare), reciclabile, mai sustenabile și mai eficiente energetic. Suprastructurile izolate diferă de altele destinate aceluiași tip de transport prin faptul că au suprafața complet plată, cu șine integrate, iar datorită unui proces special de fabricație rata de reciclare, atestată de TÜV, este de 85%, cu posibilitate de a ajunge la 95%. Pentru aceasta compania a primit în 2021 premiul Trailer Innovation.

Semiremorca are perete despărțitor Cool Slide, care din 2006 a fost vândut în circa 10.000 de unități și care reduce consumul agregatului de răcire cu până la 40%, deoarece aerul rece rămâne în spațiul de marfă în timpul încărcării/descărcării.

Construcția semiremorcii permite izolarea ei durabilă și crește și rezistența la impact, deci valoarea de revânzare este mai bună. Iar dacă se folosește în combinație cu vehiculele electrice permite creșterea autonomiei acestora.

Kögel a participat cu semiremorca prelată Light Plus Rail, deci care poate merge și pe calea ferată, și care combină avantajele economice și ecologice ale remorcilor ușoare cu avantajele pentru mediu ale transportului multimodal. Vehiculul se remarcă prin stabilitatea foarte bună, datorată oțelului de înaltă rezistență folosit, care a permis reducerea grosimii materialelor și atingerea unei greutăți proprii de 6.350 kg sau chiar 5.750 kg, cu opționale ușoare ‑ se știe că o semiremorcă pentru multimodal este oricum mai grea decât una pentru transport exclusiv rutier, deoarece are diverse întăriri pentru când este ridicată cu macaraua. Datorită greutății reduse, Light Plus Rail economisește combustibil și, astfel, reduce emisiile de CO2.

Reprezentanții Kögel declară că nu cunosc un alt produs similar aflat în producția de serie și că el sporește atractivitatea transportului combinat și eficiența operatorului, permițând economii de până la 0,6 l de motorină la 100 km pentru fiecare tonă în minus, conform unor surse oficiale. Iar calculele preliminare proprii ale Kögel realizate cu instrumentul VECTO confirmă această cifră în transportul regional.

Kraker Trailers a concurat cu remorca E‑Force Hybrid cu podea culisantă, un produs conceput deoarece compania este convinsă că transportul poate deveni mai inteligent și mai curat. Vehiculul utilizează energia eliberată la frânare și va intra în producția de serie după finalizarea fazei de testare ‑ prima fază s‑a încheiat deja și a doua se va termina în scurt timp.

Noua remorcă scade consumul de combustibil și emisiile de CO2 ‑ pentru care se preconizează că guvernele vor impune impozite ‑ și este, așa cum declară reprezentanții Kraker, unică pe piața modelelor cu podea culisantă, a căror prezență este tot mai numeroasă.

Kraker alege să continue să inoveze chiar și în vremuri dificile și pentru dezvoltarea E‑Force a angajat parteneri externi, cu expertiză în diverse domenii: unii au analizat datele, alții au dezvoltat software‑ul necesar împreună cu echipa de proiect Kraker.

Energia de frânare captată este stocată într‑o baterie care este apoi utilizată pentru a alimenta puntea centrală în timpul accelerării și la descărcare, ceea ce scade consumul de combustibil cu 10‑20%. E‑Force poate acționa atât o axă, cât și pompa hidro, prin utilizarea inteligentă a celor două conexiuni de pe motorul electric. Acesta din urmă poate fi deconectat de la axă când nu este utilizat, ceea ce reduce semnificativ rezistența.

E‑Force are o greutate mai mare decât o remorcă standard cu podea culisantă, dar o parte din diferență este compensată de faptul că nu sunt necesare o priză de putere și un rezervor de combustibil. O caracteristică importantă a remorcilor cu podea culisantă este aceea că, spre deosebire de o basculantă, descărcarea se poate face și în interior, nefiind restricții legate de înălțime. Și descărcarea se face fără emisii, deci condițiile de lucru pentru șoferi și trecători sunt mai bune.

TMT Tank&Trailer a concurat cu o semiremorcă electrică având podea mobilă și un generator pe axa a doua, care încarcă, la frânare, bateria montată pe vehicul folosită pentru alimentarea sistemului de management de la distanță ce include și dispozitivele de control pentru podeaua mobilă. Inovația este aceea că semiremorca nu mai depinde de camion pentru a funcționa și nu mai are nevoie să fie cuplată pentru a fi operată, iar bateria se încarcă atunci când vehiculul este în mișcare.

Semiremorca permite reducerea consumului de combustibil și deci și emisiile de CO2 ale combinației autotractor+semiremorcă, deoarece autotractorul trebuie să genereze mai puțină energie.

Sistemul de axă încarcă bateria, care poate fi conectată la podeaua culisantă pentru a permite operarea ei. Odată încărcată, bateria poate fi folosită cât timp are energie și astfel se pot acționa de la distanță funcțiile semiremorcii, de la podeaua mobilă la alte componente.

Articole similare