Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Livrarea la locker și serviciile de fulfillment, cheia optimizării în curierat

După mai mulți ani de dezvoltare accelerată a pieței de comerț electronic și, implicit, a celei de curierat, ritmul de creștere s-a mai domolit. 2022 a fost caracterizat de incertitudinea războiului, dar și de multe neprevăzute pe linia de costuri, pe care principalii jucători le-au contracarat cu ușoare ajustări de tarife și cu soluții de eficientizare a operațiunilor. Anul acesta se așteaptă să continue în aceeași notă de creștere moderată a volumelor, cu focus pe calitate și diversitate, firmele de curierat având în plan investiții suplimentare în dezvoltarea rețelelor de lockere, pentru livrări mai rapide și mai sustenabile. În strânsă corelare cu e-commerce-ul, serviciile de fulfillment fac diferența între lideri și restul pieței.

Provocările politico-economice din 2022 au avut impact asupra pieței de comerț electronic, care și-a redus ritmul de creștere, intrând într-o oarecare stabilizare. Firmele de curierat au fost nevoite să își ajusteze din mers strategia, reușind să încheie anul trecut pe plus, deși cu volume operaționale mai mici. Invitați la Gala Tranzit Logistica, reprezentanții principalilor jucători de pe piață au anunțat că vor continua investițiile planificate, cu focus pe îmbunătățirea experienței clientului, dar și a activității pe piețele externe. În plus, 2023 se estimează că va fi un an bun pentru industrie per ansamblu, întrucât este mai predictibil.

„2022 a fost puțin sub așteptările jucătorilor din comerț electronic și curierat, care au bugetat inițial creșterile din anul precedent. Evoluția a fost variată, în funcție și de stadiul de dezvoltare a fiecărei firme în parte. Au fost introduse și servicii noi, iar vedeta a fost, incontestabil, livrarea la locker, care își va adjudeca o cotă de piață mai mare pe viitor. În ciuda investiției inițiale în punctele de livrare fixe, sistemul de lockere permite un echilibru mai mare în depozite, benefic în contextul crizei de pe piața forței de muncă”, apreciază Mircea Stan, fondator și CEO Postis, platforma digitală pentru optimizarea livrărilor.

Investiția în lockere, o cerință presantă

FAN Courier deține 1.000 de lockere și a anunțat în premieră la Gala Tranzit Logistica faptul că va mai achiziționa în curând alte 500, tocmai pentru a acoperi cât mai bine și acest segment. În calitate de lider al pieței de curierat, compania cu acționariat românesc a prioritizat investiția în lockere ca soluție de dezvoltare a comerțului electronic. „Nu am setat niciodată o limită a investițiilor în rețeaua de lockere. Ne-am confruntat însă întotdeauna cu rezistența pieței la schimbare și nu ne-am asumat rolul de a educa clienții în această direcție. Salutăm inițiativa celui mai mare jucător al pieței de e-commerce de a fi pionier în promovarea și educarea consumatorilor. Livrarea la locker rămâne o alternativă și nu o va înlocui pe cea la domiciliu, chiar dacă în următorii ani ar putea să crească de la 7-8% la 15%”, a explicat Cornel Morcov, Chief Comercial Officer FAN Courier.

O atenție deosebită trebuie acordată și înrolării seller-ilor, pentru că simpla deținere a punctelor de livrare nu este suficientă. Astfel, în zona de check-out a magazinelor online trebuie să fie făcute adaptările necesare pentru posibilitatea selectării livrării la lockere pe lângă cea la domiciliu. „Noi nu suntem prin definiție o companie de tehnologie, ci una de transport și de logistică. Am ales să ne transformăm și să ne adaptăm noilor condiții de piață, pentru a putea vinde această soluție clienților. Iar e-commerce-ul are nevoie de alternative.”

În paralel cu livrarea la locker, FAN Courier continuă investiția în puncte fixe de colectare, la fel, ca soluție alternativă, însă rămâne aceeași problemă de educare a consumatorilor pentru a folosi această opțiune. Pot fi adăugate și servicii suplimentare – de exemplu, livrarea în anumite intervale orare – astfel încât clienților să le fie cât mai comod să cumpere online.

Și Cargus investește masiv în rețeaua „out of home”, care numără deja 3.000 de locații în toată țara, atât lockere, cât și PUDO („pick-up & drop-off”). Ținta este creșterea cu încă 800 până la finele acestui an, când, foarte important, vor fi acoperite nu mai puțin de 1.500 de localități din mediul urban și rural deopotrivă.

Fără îndoială, livrarea la locker depinde de câțiva factori, printre care cei mai importanți sunt componenta demografică (mai favorabilă în mediul urban, unde ponderea lockerelor poate reprezenta până la 50% din volume), categoriile de vârstă vizate (în special tinerii, care achită online cu cardul) și tipologia mărfurilor (produsele perisabile și cele agabaritice nu se pretează).

„Ținând cont de densitatea de lockere la nivel național se poate aprecia faptul că jucătorii care au mizat pe această soluție alternativă vând aproximativ 50-50% la lockere, iar pe total piață ponderea este de circa 15% în rândul comerțului electronic. De departe, platforma eMAG deține peste 50% din vânzările din e-commerce care merg la lockere, fie că vorbim de produsele proprii, fie de cele ale sellerilor”, opinează Mircea Stan.

În contextul dezvoltării livrării la locker vom asista în perioada următoare, cel mai probabil, la o aglomerare a acestora pe spații restrânse, acolo unde furnizorii consideră că au vad bun. Desigur, practica este ineficientă și probabil vom avea și aici aceeași dinamică întâlnită în trecut la telefonia mobilă, unde s-a optat, în final, pentru utilizarea în comun a antenelor: lockerele ar putea ajunge să fie folosite în acest fel, ceea ce va asigura, în fapt, o acoperire mult mai bună a teritoriului, apreciază fondatorul Postis.

Focus pe sustenabilitate

Pe lângă optimizarea costurilor de operare, un argument important pentru dezvoltarea rețelei „out of home” este reducerea amprentei de carbon. Cargus derulează în prezent un studiu privind amprenta de carbon aferentă fiecărei livrări la domiciliu și își dorește să identifice soluții de optimizare.

FAN Courier și-a asumat neutralitatea operațiunilor sale până în 2040 (cu 10 ani mai devreme decât termenul prevăzut prin Tratatul de la Paris), fiind prima companie din Europa Centrală și de Est care a semnat „Pledoaria pentru Climă”. Firma a dezvoltat deja mai multe proiecte de sustenabilitate, printre care se numără acoperirea completă a două depozite cu panouri solare (peste 20.000 m2), achiziționarea mai multor zeci de vehicule electrice pentru livrări, testarea de camioane electrice și, nu în ultimul rând, plantarea periodică de copaci, în cadrul fundației existente în cadrul grupului.

De altfel, livrarea la locker în general are o componentă semnificativă de mediu, cu un singur drum fiind înlocuită livrarea la domicilii diferite a mai multor comenzi. Consumul de combustibil „last mile” poate fi redus astfel cu până la de șase ori.

„Sustenabilitatea nu este ieftină, iar piața, din păcate, nu este dispusă să plătească. Și am observat acest lucru inclusiv atunci când am introdus o taxă modică pentru ambalaje. Pe scară mai largă, companiile multinaționale ne cer să fim sustenabili, «verzi», însă ne storc fiecare cent, fără a fi dispuse să plătească pentru schimbare. Este nevoie de un cadru mult mai amplu și de o direcție de țară pentru a face pași către neutralitate”, este de părere Cornel Morcov.

Tinerii sunt mai deschiși spre sustenabilitate, apreciază și Mircea Stan, însă nișa aceasta este destul de mică. Nici comercianții nu au o politică reală pentru a promova ecologia și nu oferă prea multe opțiuni concrete clienților de a alege verde. „Avem și câteva exemple pozitive care funcționează. Câteva magazine online au testat inclusiv metoda ca în coșul de livrare să existe opțiunea alegerii unei livrări ecologice (de orice fel, inclusiv cu bicicleta). Demersurile sunt încă timide în acest sens.”

Serviciile de fulfillment, cheia optimizării costurilor în e-commerce

Livrarea la punct fix și o soluție de fulfillment sunt complementare, fără a depinde una de alta. Fulfillment-ul satisface practic o nevoie pentru clienții care nu dispun de spații de depozitare, nu își pot asuma costuri legate de personal destinat manipulării și pregătirii comenzilor etc. Cargus are avantajul deținerii QeOPS în portofoliu, ceea ce permite furnizarea de servicii integrate. Coroborat și cu livrarea la locker se rezolvă problemele logistice pentru o parte importantă dintre clienți, care vor avea inclusiv costuri mai mici.

Deținerea propriei platforme de fulfillment reprezintă clar un avantaj, pentru că se elimină problemele legate de stocuri și se organizează mult mai eficient toate comenzile, inclusiv timpul de livrare.

Și FAN Courier deține propria platformă de fulfillment din 2014, în prezent fiind manipulate aproape 8.000 de comenzi/zi, în cinci depozite dedicate. În perioada următoare va fi construit în Ștefănești un nou centru dedicat operațiunilor de fulfillment, care va fi complet automatizat și robotizat. „A fi curier și a avea un centru de fulfillment în apropierea principalului hub operat în România ne dă posibilitatea să le oferim clienților un serviciu de foarte bună calitate. Concret, vom putea prelua inclusiv comenzi date târziu cu termen de livrare a doua zi pentru orice destinație din țară. Foarte puține magazine online pot avea acest avantaj, plus că se elimină componenta de pick-up – marfa o luăm din depozitul nostru și o punem direct pe linia de sortare. Un alt avantaj este rata scăzută de deteriorare pentru produsele care pleacă direct din depozitul nostru, mulțumită ambalării corespunzătoare și manipulării reduse.”

Indexul de motorină reglează tarifele

Investițiile din ultimii ani au generat costuri, peste care s-au adăugat scumpirile din 2022. În aceste condiții, nu este exclusă o ușoară creștere a prețului de livrare în 2023, toate companiile de curierat urmând să-și mențină performanța operațională, apreciază Roxana Băbătie, Head of Major Account, Cargus. Cert este că, de la sfârșitul anului trecut, compania a introdus indicele de combustibil, pentru a regla costul de transport și a oferi mai mare transparență asupra prețului.

Și FAN Courier a ales să se protejeze de fluctuația costurilor prin introducerea suprataxei la combustibil încă din august anul trecut. „Nu putem să vorbim despre creșteri generale de preț. Până la urmă, avem 65.000 de clienți activi și nu putem lua astfel de decizii, care vor afecta mare parte din piață”, a explicat Cornel Morcov.

Negocieri cu partenerii se poartă însă în permanență și, în funcție de obiectivele de moment și de strategia comercială, de a crește volumele și de a câștiga cotă de piață ori de a obține un profit mai mare, se pot decide scumpiri sau reduceri de costuri. Cert este că nimeni nu poate să opereze sub costuri, au concluzionat reprezentanții pieței de curierat, care s-au arătat rezervați cu privire la evoluția tarifelor de livrare și mizează pe optimizări viitoare pentru oferte comerciale cât mai atractive.

Articole similare

Ad