Ad
Ad
Ad
Ad

ACAROM își exprimă îngrijorarea față de decizia AFM de a suspenda lansarea programului RABLA 2025

Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a reacționat la decizia Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) cu privire la suspendarea lansării programului RABLA ediția 2025.

Această măsură ar lovi puternic piața de autovehicule noi din România, aflată deja într-o cădere puternică (numărul înmatriculărilor de vehicule noi persoane fizice a scăzut cu 26% față de primele cinci luni ale lui 2024) și, în același timp, ar diminua încrederea cetățenilor care așteptau sprijin pentru a-și achiziționa un vehicul nou. La fel de afectate sunt și companiile de producție, vânzări și distribuție de vehicule noi, care dispun de stocuri importante de vehicule și au alocat costuri suplimentare pentru a acoperi cererile potențialilor clienți.

„Nu avem claritate cu privire la fundamentele acestei decizii intempestive și este inacceptabilă implementarea acesteia cu doar 24 de ore inainte de startul programului pentru persoanele fizice.
Programul RABLA este eficient atât din punct de vedere al obiectivelor de mediu, prin scoaterea din circulație a RABLELOR și introducerea de vehicule noi, dar mai ales din punct de vedere economic, fiind finanțat din fonduri provenite din certificate verzi (folosite numai pentru programe de mediu).
Totodată, acest program conduce la vânzarea de vehicule noi pentru care se încasează TVA și alte taxe în raport de 1,5 lei beneficiu la 1 leu cheltuit, sume ce se coleteaza la buget și care pot fi folosite pentru acoperirea tuturor tipurilor de finanțări și cheltuieli.
De asemenea, ne exprimăm ingrijorarea pentru clienții care deja au plătit avansuri sau au demarat contractarea de credite, sau chiar au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program.
Sperăm și avem încredere că noul guvern va lua decizia corectă și mult așteptată atât de către companii, cât mai ales de cetățenii României și susținem demararea programului RABLA pentru persoane fizice cât mai curând posibil.”, a declarat Adrian Sandu, secretar general ACAROM. 

Totodată, ACAROM speră că deciziile noului guvern se vor baza pe consultări cu actorii implicați pentru a oferi predictibilitate în acest scop, al creării, dezvoltării și sustenabilității business-urilor din România.

Elementele esențiale de context pentru piața auto din România:

* România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto (autoturisme) din UE, respectiv 15,4 ani cu 3 ani mai mult decât media UE (12,5 ani). România este pe locul 3 după Grecia (17.5) și Cehia (16,2 ani).

* 70% din autoturismele înmatriculate pentru prima dată în România în 2024 sunt second-hand.

* Odată cu eliminarea taxei de primă înmatriculare, respectiv anul 2017, procentul autoturismelor second-hand înmatriculate a crescut cu 7%, de la 76% în 2016 la 83% în 2017, urmând apoi o stabilizare la 70% în 2024.

* Peste 80% din autoturismele din România au o vârstă mai mare de 10 ani, comparativ cu 45% media UE.

* În perioada 2007-2024 au fost importate ~ 5.3 milioane autoturisme second-hand .

* În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premisele ca o dată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme SH să pătrundă în România.

* Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO2 și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto.

Articole similare

Ad