După un 2020 provocator pentru furnizorii de echipamente pentru industria frigorifică – un segment a cărui importanță a ieșit la iveală acum mai mult ca niciodată, mai ales dacă vorbim despre transportul de medicamente și vaccinuri – Carrier Transicold și-a reafirmat angajamentul de a reduce emisiile, de a îmbunătăți sustenabilitatea și de a crește eficiența transportului frigorific. Vector eCool, primul agregat electric pentru semiremorci frigorifice, fără motor, complet autonom, va accelera tranziția spre soluții mai sustenabile, mai silențioase și mai eficiente. Noile tehnologii inovative sunt însă susținute de soluții digitale și telematice inovative, conectivitatea din interiorul lanțului frigorific dovedindu-și deja rolul esențial în a-i sprijini pe clienți să ia mai rapid decizii bazate pe date concrete.
Deși spre sfârșitul anului trecut evoluția segmentului de produse Carrier pentru semiremorci s-a îmbunătățit, începutul lui 2021 nu s-a dovedit prea bun. „Anul acesta provocările sunt generate de disponibilitatea componentelor și de scumpirea materiilor prime. Însă, în ciuda acestora, industria noastră rămâne puternică“, afirmă Victor Calvo, președinte International Truck&Trailer în cadrul Carrier Transicold, adăugând: „lanțul frigorific nu a fost nicicând mai relevant, el asigurând livrarea alimentelor proaspete și a vaccinurilor. Chiar și în țările în care el este în curs de dezvoltare, precum China, s-a observat anul trecut o accelerare a implementării lui, trend care va continua și în 2021, dar și ulterior.“
Fără motor, deci fără emisii și zgomote
Carrier este pregătit pentru tranziția către noi tehnologii. Gama extinsă de produse acoperă o mulțime de soluții care pot fi acționate cu diferite surse de energie, precum diesel, biodiesel, CNG sau electricitate. Cea mai nouă inovație, Vector eCool, prima unitate frigorifică electrică total autonomă pentru semiremorci, va accelera tranziția industriei spre soluții mai sustenabile. Silențios, fără emisii și cu capacitate de răcire în timpul călătoriilor foarte lungi fără reîncărcare, Vector eCool este cea mai nouă soluție electrică din domeniu. Utilizat la început în containerele navale, E-drive a fost adaptat pentru șosea în urmă cu peste 20 de ani și așezat în centrul unităților Vector pentru semiremorci. „E-drive ne permite înlocuirea transmisiilor mecanice, convertind puterea motorului direct în electricitatea care acționează compresorul și ventilatoarele din sistemul frigorific. Pentru a exploata complet avantajele E-drive, a trebuit să dezvoltăm un compresor total ermetic și un economizator. Ca rezultat, pentru că nu trebuie să reconvertim energia electrică în acționare mecanică atunci când se conectează la rețea, unitatea emblematică Vector HE 19 reține cu până la 40% mai multă capacitate decât produsele competitorilor“, a declarat Eeuwe Kooi, Research & Development Director la Carrier Transicold.
Iar Yu H Chen, Executive Director of Engineering, subliniază că beneficiul principal rezultă tocmai din faptul că utilizează unitatea frigorifică Vector originală, extrem de performantă, dar fără motor diesel și fără emisii. „Noul sistem inteligent de recuperare și stocare a energiei convertește energia cinetică generată de axa remorcii și de frânare în electricitate și încarcă încontinuu pachetul de baterii care acționează agregatul frigorific. Astfel, se creează un sistem complet autonom capabil să răspundă tuturor cererilor de refrigerare a aplicațiilor clienților, cu energie curată. Pentru că nu există emisii directe de CO2 și de particule, acesta este potrivit pentru clienții care operează în mediul urban, mai ales că sistemul este foarte silențios, operând sub 60 dB(A), corespunzător PIEK.“
Soluții pentru diferite segmente de piață
În momentul conectării la rețeaua de alimentare, noaptea, bateria se poate încărca integral în două ore. În funcție de profilul de operare a remorcii, o baterie complet încărcată poate susține sistemul frigorific până la 6 ore. „Acest interval va crește în timp ce dezvoltăm propriul software de management al energiei. Însă cea mai bună parte a Vector eCool este faptul că, în timpul transportului, bateria se încarcă încontinuu datorită axei remorcii“, a spus Eeuwe Kooi, subliniind că nu există schimbări în operarea agregatului frigorific față de modelele clasice.
Vector eCool este proiectat pentru semiremorci, însă și pentru camioanele rigide există opțiuni electrice Carrier fără motoare, respectiv sistemele frigorifice Islanda și Siberia. „Aceste sisteme sunt acționate de motorul diesel al vehiculului, Euro 6, prin intermediul modulului Eco-Drive și al unei pompe hidraulice conectate cu PTO.“
Compania însă a dezvoltat și un nou invertor electric capabil să exploateze orice formă de energie de la vehicul, indiferent că e baterie electrică sau sursă de hidrogen. De asemenea, pentru a accelera angajamentele pentru soluțiile electrice, Carrier a dezvoltat un nou parteneriat strategic cu compania portugheză de tehnologii pentru baterii, AddVolt. „Înțelegem că nu toți sunt pregătiți să renunțe la sursele de acționare tradiționale. De aceea, lucrăm continuu la sistemelor noastre tradiționale pentru camioane și semiremorci, pentru reducerea consumului de combustibil și a emisiilor implicite. Carrier Transicold oferă și un suprasistem acționat cu gaz natural pentru camioane, cu emisii reduse.“
Vizibilitate sporită asupra lanțului frigorific
Expansiunea lanțului frigorific reprezintă o mare oportunitate pentru toți jucătorii din industria focusată pe sustenabilitate și utilizarea Big Data, consideră Victor Calvo. „Utilizarea Big Data e pe cale să îmbunătățească eficiența și competitivitatea businessurilor noastre, dar și serviciile cu clienții. Cei care vor adopta mai rapid aceste noi tehnologii vor fi capabili să construiască un avantaj competitiv pentru afacerile lor în anii care vor urma“, a spus acesta, subliniind că producătorul de agregate a încheiat recent un parteneriat strategic cu Amazon Web Services pentru a dezvolta un lanț frigorific conectat, bazat pe machine learning și servicii IoT, care oferă vizibilitate crescută și inteligență în mișcare. Câștigul de vizibilitate înseamnă însă și o capacitate sporită de a îmbunătăți cursele de livrare de bunuri.
Pentru a controla agregatul frigorific de la distanță, cu telecomandă, dar și pentru a preveni imobilizările prin anticipare, Carrier propune sistemul de management bazat pe date, Lynx Fleet, o soluție conectată care are ca obiectiv vizibilitatea asupra flotei pe întreaga călătorie și reducerea costului de operare. „Managerii de flote și șoferii vor fi alertați prin aplicația de pe telefon privind o posibilă problemă și li se va sugera ruta către cel mai apropiat service. Unitățile frigorifice pot fi echipate standard, din fabrici, cu sisteme telematice care să le ofere clienților oportunitatea să acceseze date cheie pentru operațiile lor. Colectarea de cantități uriașe de date este primul pas obligatoriu care va fi disponibil la jumătatea anului“, subliniază Emmanuel Langevin. „Rapoartele avansate vor ajuta proprietarii de flote să adopte cele mai bune practici, clienții având posibilitatea de a integra datele în propriile telematici, prin interfața Lynx Fleet a utilizatorului.“