Tendința de scădere continuă a cotei de piață a mașinilor electrice cu baterii în Uniunea Europeană trimite un semnal extrem de îngrijorător industriei și factorilor de decizie. Producătorii de automobile europeni membri ai ACEA solicită instituțiilor UE să prezinte măsuri urgente de ajutor înainte ca noile obiective de CO2 pentru mașini și utilitare ușoare să intre în vigoare în 2025. În plus, Comisia Europeană este îndemnată să înainteze până anul viitor revizuirea regulamentului CO2 pentru vehicule ușoare și grele, în prezent programate pentru 2026 și, respectiv, 2027.
Industria auto europeană sprijină Acordul de la Paris și obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor pentru 2050 și a investit miliarde în electrificare pentru a aduce vehicule pe piață, se arată într-un comunicat de presă ACEA. „Tehnologia există, iar vehiculele cu emisii zero sunt disponibile în piață. Ne jucăm rolul în această tranziție, dar, din păcate, celelalte elemente necesare pentru această schimbare sistemică nu sunt la locul lor. Iar un factor agravant este erodarea rapidă a competitivității UE“, se arată în raportul Draghi, citat de ACEA.
Cele mai recente date privind înmatriculările de mașini în UE confirmă că piața vehiculelor electrice se află pe o traiectorie continuă descendentă.
După cum a afirmat Consiliul ACEA: „Ne lipsesc condițiile cruciale pentru a obține impulsul necesar în producția și adoptarea vehiculelor cu emisii zero: infrastructura de încărcare cu energie electrică și reumplere cu hidrogen, precum și un mediu de producție competitiv, energie verde la prețuri accesibile, stimulente fiscale și de achiziție și o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen și baterii. Pe de altă parte, nici creșterea economică, acceptarea consumatorilor și încrederea în infrastructură nu s-au dezvoltat suficient. Ca urmare, tranziția către zero emisii este foarte provocatoare, iar îngrijorările legate de îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 pentru mașini și utilitare ușoare sunt în creștere. Regulile actuale nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic din ultimii ani, iar incapacitatea inerentă a legii de a se adapta la evoluțiile din lumea reală erodează și mai mult competitivitatea sectorului.“
În aceste condiții, perspectiva amenzilor de mai multe miliarde de euro – care altfel ar putea fi investite în tranziția către zero emisii – și reducerile inutile de producție, pierderea locurilor de muncă și a lanțului de aprovizionare pentru industria auto sunt îngrijorătoare, toate acestea în contextul în care Europa se confruntă cu o concurență acerbă în acest sector.
„Industria nu își poate permite să aștepte revizuirea reglementărilor privind CO2 în 2026 și 2027, avem nevoie de acțiuni urgente și semnificative acum pentru a inversa tendința descendentă, a restabili competitivitatea industriei UE și a reduce vulnerabilitățile strategice. Pentru vehiculele grele, o revizuire anterioară va fi, de asemenea, absolut esențial pentru a se asigura că condițiile vitale, cum ar fi infrastructura pentru camioane și autobuze, sunt extinse în timp. Suntem pregătiți să discutăm un pachet de reduceri pe termen scurt pentru obiectivele de CO2 pentru 2025 pentru mașini și utilitare, precum și o revizuire rapidă, cuprinzătoare și solidă a regulamentelor privind CO2 atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane, plus legislația secundară vizată, pentru a pune pe drumul cel bun tranziția cu emisii zero și pentru a asigura viitorul industrial al Europei“, se mai arată în comunicatul ACEA.
Amintim că, potrivit ACEA, vânzările de mașini din UE sunt încă cu aproximativ 18% mai mici decât nivelurile dinaintea pandemiei, în 2019. Volumul vânzărilor de baterii electrice a scăzut cu 8,4%, iar cota de piață a bateriilor a scăzut de la 13,9% anul trecut la 12,6% în 2024.
Declinul pieței afectează multe branduri, inclusiv și dincolo de membrii ACEA. Doar 16% dintre proprietarii europeni care nu au vehicule electrice consideră că următoarea lor achiziție va fi un vehicul electric, în scădere de la 18% în 2021 (McKinsey, 2024). În paralel, aproape 20% dintre proprietarii actuali de mașini electrice au spus că ar fi probabil sau foarte probabil să revină la vehicule cu motor cu combustie (McKinsey, 2024). Nu în ultimul rând, UE are nevoie de opt ori mai multe puncte de încărcare pe an până în 2030 pentru a îndeplini obiectivele privind emisiile de CO2.