Miniștrii europeni ai transporturilor din statele membre UE au ajuns în cadrul Consiliului pentru Transport la un acord politic asupra noilor reguli privind inspecțiile tehnice periodice (MOT) și masele și dimensiunile vehiculelor comerciale și tot acum a fost aprobată oficial și precedenta înțelegere privind raportarea uniformă a emisiilor de CO2 în sectorul transporturilor (CountEmissionsEU).
Miniștrii au ajuns la un compromis asupra Pachetului pentru Conformitatea Circulației pe Drumurile Publice, care revizuiește regulile existente în UE privind inspecțiile tehnice periodice, inspecțiile tehnice pe drum și documentația vehiculelor. Concluzia acestui acord este că statele membre UE doresc reguli mai moderne și mai clare pentru inspecțiile tehnice, teste mai stricte privind emisiile de NOx și CO2 și o mai bună schimbare digitală a datelor.
În aceste condiții, asociația olandeză de transport și logistică TLN avertizează factorii de decizie din UE în legătură cu faptul că țintele înalte și obligatorii de inspecție pot duce la costuri mai mari pentru companii.
Înainte ca negocierile cu Parlamentul European (PE) să poată începe, acesta trebuie să adopte poziția sa oficială, ceea ce se așteaptă să se întâmple la începutul lui 2026.
În ceea ce privește acordul la care a ajuns Consiliul pentru Transporturi pentru revizuirea Directivei privind masele și dimensiunile, el a fost încheiat după negocieri lungi și dificile între statele membre UE. Deși este necesară o actualizare pentru a compensa greutatea mai mare a camioanelor cu emisii zero, TLN consideră că acordul nu este suficient de ambițios, câtă vreme statele membre doresc doar să permită o greutate totală mai mare de 44 t pentru combinațiile cu emisii zero, ceea ce se limitează la combinațiile cu șase axe, dar sarcina pe axă rămâne de 11,5 t și nu există nicio creștere a greutății permisă în transportul transfrontalier și nicio preocupare pentru intermodal.
Acum, că s-a ajuns la un acord în Consiliu, negocierile cu PE și Comisia Europeană (CE) pot începe în prima jumătate a lui 2026. TLN se declară mulțumită de poziția PE și speră că acordul final va fi mai ambițios.
În ceea ce privește raportarea uniformă a emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor, în noiembrie s-a ajuns la un acord între Consiliu, PE și CE, care stabilește noi reguli pentru raportare (CountEmissionsEU). Iar acest acord a fost adoptat acum oficial de statele membre, deci nu va exista nicio formă obligatorie de raportare a emisiilor de CO2, iar companiile pot alege dacă își calculează emisiile pe baza propriilor date (primare) sau pe baza datelor secundare, medii, din noua bază de date a UE.
TLN este mulțumită că există o abordare uniformă pentru întreaga UE, iar acum PE trebuie să-și dea consimțământul formal și apoi CountEmissionsEU poate intra în vigoare, ceea ce se așteaptă să se întâmple în 2028.









