Dupa aproape 50 de ani de istorie, micutul orasel belgian Kortrijk a gazduit Busworld pentru ultima data, la sfarsitul lui octombrie 2017. Cea mai mare expozitie din Europa dedicata autobuzelor si autocarelor se va muta din 2019 la Bruxelles, din motive de spatiu. Cele sapte hale plus doua anexe devenisera de mai mult timp neincapatoare, astfel ca decizia relocarii expozitiei era iminenta. Cea de-a 24-a editie si ultima a Busworld Kortrijk a fost plina de emotie, iar producatorii s-au intrecut in a prezenta vehicule si solutii cat mai interesante, cu accent pe eficienta, economie si zero emisii.
Ultima editie Busworld desfasurata la Kortrijk a reunit 376 de expozanti din 36 de tari si a fost vizitata de nu mai putin de 37.241 de persoane din 118 tari. De jur imprejurul Kortrijk Xpo au fost parcate vehicule demo, gata pentru testare, iar de-a lungul unui maraton de 34 de conferinte de presa, organizate pe parcursul a doua zile, au fost prezentate informatii relevante despre industria de autobuze si autocare si perspectivele pentru viitor.
MAN Truck & Bus a aliniat cinci vehicule, printre care si noul Lion’s Coach, sub motto-ul „Inspirat de leu“. Autocarul, in versiune de 13 m lungime si doua axe, are un design atractiv si se recomanda printr-un consum foarte bun de combustibil. Este echipat cu motor D2676 LOH, ce dezvolta 460 CP, in tandem cu transmisia MAN TipMatic robotizata, cu sistem de asistenta Easy-Start. Tehnologia de constructie patentata corespunde standardului de siguranta ECE R66.02, structura de rezistenta fiind capabila sa absoarba cu 50% mai mult din energia eliberata la un impact decat versiunea precedenta. Sistemele de siguranta EfficientCruise si EfficientRoll contribuie la mentinerea unui consum redus. Nu in ultimul rand, interiorul Lion’s Coach este elegant, executat cu materiale de calitate.
Pentru transportul pe distante scurte si medii, Lion’s Intercity este solutia economica. In versiunea Xtra Lite, vehiculul are o capacitate de pana la 63 de locuri. Este propulsat de motorul MAN de 290 CP, dispune de toate sistemele de siguranta necesare, iar la usa a doua este montat un lift hidraulic pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusa.
Pe segmentul de transport urban, autobuzul Lion’s City hibrid ofera o economie de combustibil de 30% comparativ cu modelul diesel. Vehiculul a fost prezentat cu sistem de iluminare LED, ESP, senzor de lumina si ploaie, precum si cu sistem de monitorizare a presiunii in pneuri.
2017 a insemnat si aniversarea a 50 de ani a modelului etajat Neoplan Skyliner. Autocarul expus la stand a fost configurat cu un interior luxos, special proiectat in centrul MAN Bus Modification Center din Germania. Puntea inferioara gazduieste patru mese si o bucatarie moderna, in forma de L, toaleta similara celor din avioane si sistem Infotainment performant.
Skyliner este echipat cu puternicul motor de 500 CP, cutie de viteze MAN TipMatic, cu Intarder si Easy-Start, si suspensie controlata electric. Tot din familia Neoplan a fost prezentat si modelul Tourliner, intr-o configuratie deosebita VIP, cu 30 de scaune in aranjament 2+1.
Pentru test-drive au fost disponibile pe perioada targului versiunile Lion’s City CNG, Lion’s Coach C, Tourliner C si Skyliner Interurban.
Premiere Daimler: Citaro hibrid, noul Tourismo si S 531 DT
Din familia Mercedes-Benz, noutatile au fost autobuzul urban Citaro Hibrid, noul autocar Tourismo RHD si minibusul Sprinter City 45, tot pentru transport urban.
Autobuzul hibrid promite obtinerea unei economii de combustibil de 8,5%. La decelerare, motorul electric functioneaza ca un generator si transforma energia eliberata in putere electrica. Aceasta este stocata in supra-capacitori si este folosita de motorul electric atunci cand asista propulsorul cu ardere interna, in special la plecarea de pe loc. Motorul electric este pozitionat intre cel diesel si cutia de viteze automata si genereaza o putere de 14 kW, cu un cuplu motor maxim de 220 Nm. Sistemul hibrid este disponibil pentru aproape toate modelele Citaro, in tandem cu motoarele OM 936 G (diesel) sau M 936 G (gaz natural).
Sprinter City 45 nu este un model nou, dar este pentru prima data disponibil cu volan pe partea stanga. Vehiculul, construit pe aceeasi platforma de Sprinter furgon, cu ampatament lung, de 4.325 mm, are o capacitate de 22 de locuri (dintre care 13 pe scaune). Este propulsat de motorul OM 651, de 163 CP, in tandem cu transmisia automata 7G-Tronic Plus.
Tourismo RHD se pozitioneaza ca fiind un produs versatil, bine echipat, cu care orice operator poate sa castige bani. Gama de modele a fost extinsa, pentru a acoperi si segmentul lasat liber prin retragerea din productie a modelului Travego. In acelasi timp, paleta de dotari este generoasa, cu toate sistemele de siguranta activa si pasiva disponibile in standard sau ca echipare optionala. Adaugand si aerodinamica foarte buna (cd = 0,33), noul Tourismo garanteaza o reducere a consumului de carburant cu pana la sapte procente. La stand au fost expuse doua versiuni, de 12 si 14 m lungime.
Setra S 531 DT este ultimul model care completeaza familia TopClass 500. Autocarul etajat a fost echipat in premiera cu sistemul de asistenta la franare ABA 4, cu functie de detectare a pietonilor la o distanta de pana la 80 m, si sistemul de protectie laterala Sideguard Assist. ABA 4 va fi disponibil din 2018 pentru Mercedes-Benz Tourismo si pentru celelalte autocare Setra CC500 si TC500. La stand, alaturi de modelul etajat, au mai fost expuse S 515 HDH, S 511 HD si S 415 LE business.
O noua generatie de vehicule integrale hibride Irizar
Vedeta standului Irizar a fost, fara doar si poate, i8 integral, Coach of the Year 2018. Alaturi de acesta, constructorul spaniol a aliniat si alte noutati, printre care modelul i6S si noul autobuz intercity hibrid i4H, care ofera o reducere a consumului de carburant cu 20% fata de vehiculele conventionale. Motoarele DAF, care echipeaza autocarele Irizar conventionale, corespund standardului Euro 6 C, asigurand un consum redus de carburant, in tandem cu noua transmisie robotizata ZF TraXon. Aceasta din urma vine cu functii noi, menite sa creasca eficienta (de exemplu, schimbarea treptelor de viteza in functie de topografie).
Pentru segmentul de transport urban, pe langa autobuzul electric i2e, de 12 m lungime, Irizar a prezentat in premiera mondiala versiunea articulata ie tram, un autobuz de 18 m cu design futurist si tehnologie de propulsie 100% electrica, dezvoltata in-house de Alconza. Bateriile Li-Ion au o durata lunga de viata si sunt montate modular in pachet, putand fi inlocuite cu usurinta. Odata ce bateriile ajung la o capacitate de functionare de 80%, Irizar le inlocuieste cu altele, iar celor uzate le ofera un al doilea ciclu de viata pentru operatiuni statice pana ajung la capacitatea de 50%, dupa care sunt trimise spre reciclare. Motorul electric are o capacitate de 230 kW. Incarcarea bateriilor se poate face prin sistem plug-in sau pantograf in doar cateva minute.