Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Alegerea instantei competente in cazul unui litigiu de transport in acceptiunea Conventiei CMR – solutii din partea profesionistilor –

Introducerea clauzelor in contractele de transport care sa reglementeze expres alegerea instantei competente in cazul unui litigiu de transport in acceptiunea Conventiei CMR

Asko Assekuranz Broker de Asigurare Srl doreste sa puna in vedere transportatorilor introducerea unor clauze in contractele de transport, prin care se poate alege expres competenta anumitor instante, in cazul in care exista un litigiu.
 

Avem ca ipoteza faptul ca majoritatea transportatorilor efectueaza din ce in ce mai mult transporturi internationale in comparatie cu transporturile interne. In continuare ne vom referi la transporturile internationale si la problemele curente ce apar in cazul unui proces care are loc in urma producerii unei daune CMR.
Scopul acestui articol este sa ofere transportatorilor consultanta in alegerea unei solutii optime cu privire la adaptarea contractelor de transport privind clauzele ce reglementeaza competenta instantei in caz de litigiu survenit ca urmare a deteriorarii marfii.

Legea care guverneaza transporturile internationale este Conventia CMR. In cazul litigiilor decurgand din transporturile supuse acestei conventii, reclamantul poate sa sesizeze, in afara organelor de jurisdictie ale tarilor contractante, desemnate de comun acord de catre parti, organele de jurisdictie din tara pe teritoriul careia se afla sediul paratului sau organele de jurisdictie de la locul preluarii sau eliberarii marfurilor (art. 31 pct. 1 Conventia CMR). Acest articol enumera instantele competente in cazul unui litigiu, insa lasa si la latitudinea partilor posibilitatea sa stipuleze in contracte clauze care sa deroge de la aceste dispozitii legale.

Care este ratiunea de a institui o asemenea clauza in contractul de transport ?

Va oferim spre exemplu o speta in care o casa de expeditie din Austria contracteaza un transportator din Polonia sa efectueze un transport din Italia in Marea Britanie. Astfel, in cazul unui diferend ce decurge din avarierea unei marfi transportate, instantele competente sa judece cazul sunt cele din Italia, Marea Britanie sau Polonia. Realitatea juridica arata ca in Italia un astfel de proces se deruleaza pe o perioada de 7 ani, in Marea Britanie costul unui avocat se ridica in medie la 300 de lire pe ora, iar in Polonia instantele s-au confruntat destul de rar cu astfel de cazuri si, in consecinta, nu exista o practica judiciara bogata in domeniu. In concluzie, fara o dispozitie contractuala derogatorie, pentru judecarea cazului va trebui sa se aleaga dintre o judecata indelungata, un proces in care se vor investi multi bani in onorariile avocatilor sau o instanta fara experienta.

Solutia prevenirii unei astfel de situatii

Raspunsul il putem regasi in acelasi art. 31 din Conventia CMR, articol care ne ofera solutii in acest sens si nu ne obliga sa facem o alegere nepotrivita ca in exemplul de mai sus. In consecinta, acest articol ne permite sa derogam de la dispozitiile referitoare la competenta instantei instituite legal si ne ofera posibilitatea de a insera in contractele de transport dispozitii care sa reglementeze expres instantele statului semnatar al Conventiei CMR in care dorim sa aiba loc eventuala judecata.

Ca urmare a experientei proprii dobandite, in cazul unor astfel de spete si in urma discutiilor purtate cu avocati specializati in dreptul transporturilor, va recomandam, in cazul in care doriti sa inserati asemenea clauze in contractele de transport, sa dati credit instantelor din Germania si/sau Austria. Aceste instante sunt foarte bine pregatite sa judece asemenea spete, iar hotararile sunt date cu celeritate, ceea ce confera transportatorilor o mai mare siguranta.
Echipa Asko

Articole similare