Tehnologiile avansate de optimizare a încărcărilor și planificării rutelor, cum sunt, de exemplu, soluțiile oferite de ORTEC, contribuie la eficientizare și la scăderea costurilor în logistica produselor finite, la un nivel mai bun al serviciilor și la o sustenabilitate mai mare în industria prelucrătoare, care se confruntă cu incertitudine legată de aprovizionare și de forța calificată de muncă, inflație și costuri ridicate și cu o cerere volatilă și schimbătoare. Care, toate, sunt provocări reale în obținerea calității și eficienței pe care le vor producătorii.
În plus față de aceste probleme generale, în industria produselor finite se mai constată, din analizele proprii ale ORTEC și din informațiile de la clienți, că 20% dintre retururi sunt cauzate de daunele din timpul transportului, că pentru a înlocui produse deteriorate costul crește de 17 ori față de cel inițial, că 20% din toate camioanele care circulă în Europa sunt goale, că 81% din cursele cu flote proprii erau operate frecvent în 2020 sub capacitatea maximă, că 53% din costul total de livrare este pentru last mile și că 66% dintre clienții B2B nu cumpără din nou după o experiență neplăcută – iar în topul experiențelor neplăcute se află întârzierea la livrare.
Grad de încărcare optimizat și planificare mai bună a rutelor
În logistica pentru producție vorbim despre planificarea operațiunilor, logistica materiilor prime, logistica produselor finite, interacțiunea cu clienții, retururi și livrări. ORTEC oferă soluții pentru optimizarea tuturor acestor procese, dar directorul de vânzări Andrei Pinte s-a referit, în cadrul conferinței Arilog intitulate „Costurile ascunse din supply chain”, doar la logistica produselor finite și a prezentat câteva studii de caz.
Împreună cu Henkel, care are în portofoliu produse de îngrijire și curățenie, ORTEC a realizat un proiect de digitalizare care să permită o creștere mai sustenabilă și mai profitabilă prin ajustarea procesului de planificare logistică și care să ajute responsabilii de logistică să se concentreze asupra excepțiilor, nu asupra sarcinilor manuale obositoare, și să creeze comenzi optime pentru a maximiza utilizarea paleților și a vehiculelor de transport. Datorită soluției care îmbunătățea în același timp planificarea rutelor și încărcarea și care permitea simularea, încă de la preluarea comenzii, a organizării și ambalării mărfurilor de diverse dimensiuni, astfel încât să fie cât mai puțin aer, s-a ajuns la un grad de încărcare îmbunătățit cu 3-6%, la decizii de planificare mai precise și în timp util, datorită îmbunătățirii disponibilității datelor, și la costuri de transport mai mici cu 10-15%.
Împreună cu Brau Union Austria, ORTEC a implementat o soluție SAP embeded, care a îmbunătățit în același timp procesele de planificare a rutelor și a transportului în 8 fabrici și 24 de centre de distribuție, prin aplicarea unor algoritmi. Mai concret, gradul de utilizare a camioanelor s-a optimizat cu 4-6%, a crescut transparența și flexibilitatea planificării, controlul a fost mai bun datorită digitalizării și operațiunile de planificare și programare în gestionarea transporturilor în SAP au fost optimizate.
În cazul Saint-Gobain, lider mondial în construcții ușoare și durabile, ORTEC a propus o soluție care se adresează de fapt mai multor ramuri de business și care permite optimizarea încărcării și planificarea mai bună a rutelor, astfel încât să se parcurgă mai puțini kilometri și să se meargă cât mai puțin cu vehiculele descărcate.
Ca parte a unui proiect de digitalizare a lanțului de aprovizionare, Saint-Gobain a dorit să-și dezvolte capacitățile de planificare logistică, iar datorită parteneriatului cu ORTEC a ajuns la o încărcare optimă a materialelor de construcții și la rutarea foarte bună a materialelor de izolație, deci la o planificare eficientă a rutelor pe categorii de produse, la scurtarea cu 60-80% a timpului petrecut pentru planificarea manuală, la utilizarea cu 3-5% mai bună a spațiului din semiremorci, la costuri de transport mai mici cu 8-13% și la îmbunătățirea colaborării în planificare.
Și, deoarece rezultatele au fost foarte bune, va începe un proiect similar cu Saint-Gobain Italia.
Planificarea mai bună a forței de muncă duce la scăderi de costuri
Skechers, o multinațională americană de pe piața încălțămintei, a vrut să-și îmbunătățească procesul de planificare, implicarea angajaților și eficiența forței de muncă în depozitul din Europa, iar soluția ORTEC a permis programarea inteligentă a lucrătorilor, un proces de planificare mult mai rapid și o reducere semnificativă a costurilor.
Andrei Pinte subliniază faptul că astfel de soluții sunt utile mai ales pentru firmele care apelează des la muncitori part-time, care aduc un plus de complexitate când trebuie să se facă planificarea lor și a celor cu normă întreagă și să se estimeze corect necesarul de lucrători, astfel încât să fie cât mai puține perioade când numărul lor este prea mare, iar în sezoanele de vârf de activitate numărul lor să nu fie cu mult mai mic decât necesarul. Soluția ORTEC a permis creșterea și a eficienței forței de muncă, și a gradului ei de satisfacție, prin faptul că, în urma unei comunicări foarte bune, au fost implementate metode și practici prin care angajaților li s-a dat libertate mult mai mare să aleagă turele când vor să lucreze, așa numitul „collaborative planning”, și li s-a oferit o vizibilitate maximă a productivității și bonusării. Lucrătorii aveau mereu toate informațiile de care aveau nevoie, inclusiv la ce nivel de bonusare ar ajunge dacă și-ar menține productivitatea. „Iar când angajații sunt cointeresați și liberi să aleagă programul – desigur, într-un mod controlat de management – sunt mult mai implicați și mai fideli.”
Îmbunătățirea continuă chiar este posibilă
De-a lungul timpului, ORTEC a creat un cadru consistent pentru toate soluțiile pe care le oferă, care este fundamentul unui ciclu de îmbunătățire continuă. „Aici trebuie să ajungem, să implementăm în fiecare companie un astfel de ciclu, astfel încât, pe baza istoricului și a informațiilor pe care le are, să estimeze cererea și capacitatea necesară, să intre în zona de pregătire unde să folosească informațiile prognozate pentru a simula și modela operațiunile viitoare, să planifice apoi și să programeze ziua operațiunilor, să folosească un turn de control pentru a avea o imagine de ansamblu, în timp real, și un control al realizării planului, să aibă control asupra operațiunilor și transparență asupra tuturor datelor operaționale și ai KPI și să se îmbunătățească încontinuu afacerea. Iar apoi să o ia de la capăt mai bine cu predicția.”
Soluțiile ORTEC acoperă deci trei părți: modelare (se creează scenarii), operațiuni (se planifică și execută activitatea) și analytics (se fac măsurători și data driven logistics). „Cei mai mulți colegi ai mei care se ocupă de dezvoltare și construcție de algoritmi sunt profesori universitari sau cercetători la Universitatea Erasmus și au ca principală preocupare să îmbunătățească încontinuu algoritmii, deoarece, chiar și pentru un număr mic de comenzi, există un număr foarte mare de variante posibile.”
Concret, când se pune problema optimizării spațiului de încărcare, de exemplu, trebuie să se știe cum să se construiască cel mai bine baxurile astfel încât încă de la nivelul lor să se transporte cât mai puțin aer. La fel și în cazul paleților. Dar nu se ține cont doar de eficientizarea spațiului, ci și de cum construim paleții ca să respecte cerințele clienților, cerințele de siguranță, regulile de stivuire (dacă se pot pune unul peste altul sau nu), de încărcare și de orientare. Aceste optimizări ale încărcării sunt diferite și în funcție de industrie. Iar după ce este optimizată încărcătura, firmele trebuie să aibă grijă în continuare să se respecte ruta planificată și să se ofere vizibilitate clientului și persoanelor responsabile.
Reprezentantul ORTEC apreciază faptul că în producție se întâlnește des aplicarea optimizării încă de la construirea comenzii, și astfel se evită multe bătăi de cap în aval.
În ceea ce privește rutele, se poate lucra cu cele dinamice, cu cele master sau cu un mix între ele. Firmele de producție care au de obicei o cerere relativ constantă lucrează mult cu rute master și cele mai mari provocări aici sunt în construirea comenzilor, așa numitul „perfect shipment”, eliminând pe cât posibil aerul din baxuri, paleți și vehicule. Când însă cererea este mai dinamică are sens să implementezi și rute dinamice, mai ales dacă acestea au mai multe opriri.
Scăderi de costuri și datorită comunicării/transparenței
Una dintre tendințele pe care le remarcă Andrei Pinte în ultimul timp este creșterea transparenței, mai ales prin utilizarea turnului de control. Actorii din lanțul logistic pun tot mai mult accent pe interacțiunea cu partenerii, pe oferirea de vizibilitate, pe primirea de informații de la parteneri, astfel încât să se construiască un lanț de aprovizionare cât mai sustenabil și optimizat. Iar la asta se poate ajunge prin comunicare în timp real folosind diverse aplicații. „Doar dacă acoperim foarte bine zona de Master Data, de disponibilitate a datelor, reușim să atingem această performanță.”
Având la dispoziție date cu mare acuratețe se pot afla mai multe informații, se poate îmbunătăți continuu procesul și scad costurile operaționale. „Îmi place mult tehnologia de machine learning, pe care am văzut-o și am aplicat-o în diverse situații, care permite corectarea din mers, de către sistem, a planificării cursei, a timpilor de oprire la fiecare client ș.a., precum și actualizarea parametrilor, deci eficientizarea livrărilor.”
Proiectele deja bugetate continuă în România
În opinia lui Andrei Pinte, piața din regiunea noastră a întrat în 2022 într-o fază de evaluare a ce urmează să se mai întâmple, dar, chiar și așa, multe proiecte deja începute merg înainte, „ceea ce este normal, pentru că tocmai în momente de criză soluțiile noastre se potrivesc ca o mănușă, deoarece permit optimizări și economii. Uneori însă firmele taie, fără o analiză atentă, tocmai bugetele de investiții pe termen lung, adică cele care ar aduce beneficii imediat ce ar fi puse în practică.”
În România principalii clienți sunt retailerii, distribuitorii, producătorii și industria energiei.
În ceea ce privește competiția, la nivel global există grupuri care au, și ele, prezență pe mai multe continente, iar pe plan local sunt soluții autohtone, „care au preț mult mai competitiv și de care vrem să ne diferențiem printr-o abordare de tip «value sharing» – adică să măsurăm impactul implementării unei soluții, iar o parte din acesta este câștigul ORTEC – abordare pe care nu prea o are nimeni în IT sau industria software. În general parcurgem următoarele etape împreună cu potențialii clienți: evaluăm oportunitatea implementării unei soluții alături de client, facem un studiu de caz, vedem care este potențialul de economisire, măsurăm transparent și din beneficiile obținute o parte este câștigul nostru.”
Din experiența de până acum, investițiile în proiecte s-au amortizat în unele cazuri în șase luni, în altele în 1-2 ani, în funcție de proiect și de valoarea lui. Beneficiile apar, așadar, repede, cu atât mai mult cu cât o altă tendință în dezvoltare este ca lucrurile să se facă mai agil, să nu se dezvolte proiecte prea complexe, care să aștepte doi ani pentru implementare, ci aceasta să se facă în 6-7 luni și imediat să producă valoare, deci clientul să aibă indicatori de performanță mai buni.
ORTEC s-a înființat în Olanda, în 1981, este unul dintre principalii furnizori de soluții de planificare și optimizare avansată bazată pe matematică și are peste 1.000 de angajați în 13 țări și peste 1.200 de clienți în întreaga lume.
În România firma are al doilea birou ca mărime din întreaga organizație, cu 160 de angajați care se ocupă de dezvoltare, suport la nivel global și activități administrative.
2022 a fost un an de creștere pentru ORTEC, care trece acum și printr-un proces de transformare – „de altfel, la noi mereu se întâmplă ceva nou” – astfel încât să devină o companie „Impact Driven”, care să continue să îmbunătățească lumea folosindu-și pasiunea pentru matematică avansată, alături de tehnologii noi, ca machine learning, inteligență artificială (IA) ș.a., și să-și sprijine clienții să aibă afaceri mai sustenabile, să parcurgă mai puțini kilometri și să emită mai puțin CO2. În plus, își dorește să fie cât mai scalabilă, să obțină beneficii pe măsura impactului pe care îl are în activitatea clienților și să treacă de la un furnizor clasic de tehnologie la statutul de „Impact Partner”, astfel încât atenția să fie asupra valorii aduse de către proiectul în ansamblu, nu asupra implementării de soluții și/sau tehnologii.
O altă tendință pe care ORTEC o are la nivel global este aceea de a nu mai dezvolta soluții pentru toate industriile, ci de a se concentra asupra domeniilor în care expertiza și experiența sa este cea mai valoroasă, unde poate veni cu soluții inedite de optimizare și unde există deja rezultate măsurate, împreună cu clienții, ale impactului proiectelor implementate.
Prezența cu filiale în întreaga lume și faptul că are în portofoliu clienți cu activitatea la fel de extinsă face ca dezvoltarea de noi soluții să se întâmple repede, fie ca urmare a unei inițiative a ORTEC, fie pe baza cererilor din partea utilizatorilor.
Printre solicitările din prezent se numără includerea tehnologiilor de IA, machine learning ș.a. în majoritatea soluțiilor și integrarea părților operaționale cu analytics, care țin de parcursul digital pe care și l-a propus fiecare firmă, dar și de strategia sa (de exemplu, de a avea prezență omni-channel sau de a acorda mai multă prioritate unui anumit segment de piață). În plus, producătorii mai ales solicită soluții pentru optimizarea încărcării, iar alți clienți au nevoie de programe care să permită o prognoză mai bună a cererii și a resurselor logistice necesare. Și pentru toate este nevoie să ai date bine structurate și puse la punct.
ORTEC are în dezvoltare o paleță largă de soluții, multe dintre ele sunt deja în cloud, iar planul este ca în viitorul apropiat toată suita de aplicații să fie cloud native. „Este efortul nostru principal în următoarea perioadă, deoarece toată industria se mișcă spre cloud.”