Alin Crețu, administratorul AC Mobile și vicepreședinte FORT, a declarat că amnistia fiscală pe diurnă trebuie asumată de Guvern prin ordonanță de urgență, așa cum s-a întâmplat și în 2015. Atunci, la presiunea reprezentanților patronatelor din transporturi, Guvernul Ponta a anulat, prin OG44/2015, obligațiile fiscale restante la data de 30 septembrie 2015, inclusiv penalități, dobânzi aferente obligațiilor fiscale datorate la bugetul de stat cu condiția îndeplinirii anumitor condiții.
Apoi, prin Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, s-au anulat “ diferențele de obligații fiscale principale și/sau obligațiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a recalificării sumelor reprezentând indemnizația primită pe perioada delegării și detașării de către angajații care și-au desfășurat activitatea pe teritoriul altei țări, aferente perioadelor fiscale de până la 1 iulie 2015 și neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi”.
“Cred că Guvernul trebuie să își asume și acum, prin ordonanță de urgență, situația amnisitiei cuconsecința eliminării riscului reinterpretarii sumelor acordate cu titlu de indemnizatie de deplasare”, a subliniat Alin Crețu.
Vicepreședintele FORT nu consideră oportună elaborarea unui act comun atât pentru reglementarea amnistiei, cât și a modalității de acordare a indemnizației de detașare, ci acestea trebuie discutate separat. “In primul rand amnistia are un alt regim juridic si fiscal, iar aceasta poate fi dată prin Lege, dar poate fi si asumata de Guvern prin ordonanta de urgenta. Suntem in vacanta parlamentara cu framantari politice la nivel guvernamental si cu o majoritate discutabila in Parlament, iar procedura legislativa presupune votarea la nivel de comisii, plen, camere ș.a.m.d. Dacă așteptăm să se aprobe o lege nouă, adoptarea ei se prelungește prea mult, iar situația reîncadrării diurnei trebuie rezolvată rapid. Apoi reglementarea cuantumului diurnei sau a modalitatii sale de calcul reprezinta in sine un proces complex care presupune o consultare si un dialog social tripartit: Guvern, patronate, sindicate.”
Alin Crețu susține că “limitarea cuantumului diurnei neimpozabile în funcție de salariul de încadrare creează o inechitate si o discriminare pentru lucratorii transfrontalieri, în conditiile in care reperul actual il constituie un plafon de maxim 2,5 ori diurna primita in sistemul public. Un astfel de mod de calcul al diurnei neimpozabile obliga angajatorii la majorarea cuantumului salarial in mod injust, iar salariatii/soferii poate nu vor accepta o diminuare a veniturilor nete, existand riscul ca acestia sa migreze la angajatori externi”.