Regulile Pilonului 2, elaborate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), stabilesc un cadru comun de impozitare care să garanteze că întreprinderile multinaționale (MNE) plătesc un impozit minim global (GMT) de 15% în fiecare jurisdicție unde au activitate și generează profituri.
Atât România, cât și Turcia au adoptat aceste reguli, făcând un pas semnificativ către echitatea fiscală globală, ceea ce creează condiții echitabile de concurență pentru companii pe piață.
În România, Pilonul 2 a fost transpus în legislația fiscală internă prin Legea nr. 431/2023, astfel multinaționalele care operează în România și au o cifră de afaceri de cel puțin 750 milioane de euro, vor plăti o cotă minimă efectivă de impozitare de 15%. Principalele reguli includ:
• Regula includerii veniturilor (IIR) care se aplică atunci când impozitul suplimentar este datorat în jurisdicția entității-mamă a grupului multinațional.
• Regula profitului subimpozitat (UTPR), în situația în care IIR nu este aplicabilă în jurisdicția entității-mamă a grupului multinațional, regulă care impune taxe suplimentare într-o altă jurisdicție cu impozitare redusă.
„Multinaționalele ar trebui să înceapă colectarea datelor pentru primul calcul ce va acoperi exercițiul financiar 2024, și care va trebui depus în iunie 2026. Introducerea impozitului minim global aliniază legislația din România la standardele internaționale și asigură un mediu competitiv și echitabil pentru companiile care operează aici.”,
a precizat Liviu Gheorghiu, Tax Partner, Forvis Mazars în România.
De asemenea, Turcia a adoptat Pilonul 2, în conformitate cu cadrul OECD/G20 BEPS. Astfel, autoritățile turce au implementat o abordare în două etape pentru a asigura impozitarea corectă a veniturilor. În primul rând, Turcia va aplica regulile globale ale Pilonului 2 și va introduce un Impozit Minim Intern (DMT), menit să asigure un impozit pe venit ce nu poate fi mai mic de 10% la nivel național din câștiguri, aplicabil din ianuarie 2025.
Aspectele cheie ale abordării Turciei includ:
• Impozitul suplimentar național calificat (QDMTT) va asigura faptul că multinaționalele plătesc un impozit de cel puțin 15%.
• Normele tranzitorii de siguranță pentru raportarea publică CbCR oferă facilități pentru entitățile cu venituri reduse sau cu rate de impozitare efective simplificate, ceea ce va anumitor jurisdicții să evite impozitarea suplimentară.
Regulile fiscale îmbunătățite și eforturile de transparență ale României
În plus față de impozitul minim global, România a avansat către digitalizarea TVA-ului prin introducerea sistemului RO e-TVA, un sistem de declarație precompletată destinat să îmbunătățească colectarea impozitelor și să reducă erorile.
Sistemul RO e-TVA a devenit operațional de la 1 august 2024 și acoperă activitățile economice desfășurate începând cu 1 iulie 2024. Sistemul integrează date din diverse surse, inclusiv RO e-Factura, RO e-Transport și SAF-T, și este conceput pentru a simplifica declarațiile de TVA pentru entitățile impozabile. Odată ce declarațiile de TVA precompletate sunt trimise entităților înregistrate prin Spațiul Privat Virtual, acestea trebuie să verifice datele și să rezolve discrepanțele identificate de ANAF.
„Este important de menționat că, dacă o companie nu răspunde la discrepanțele definite ca diferențe de cel puțin 20% sau un minim de 5.000 de lei în termen de 20 de zile, se va confrunta cu amenzi cuprinse între 1.000 și 10.000 de lei, în funcție de dimensiunea companiei. De asemenea, neîndeplinirea obligației de a furniza sau corecta informațiile începând cu data de 1 ianuarie 2025, expune entitățile la riscuri de inspecții fiscale sau de rambursări necuvenite de TVA.”,
a menționat Mihaela Hampu, Senior Tax Manager, Forvis Mazars în România.
Aspectele cheie includ:
• Declarații precompletate: generate automat din activitățile economice raportate în sistemele fiscale naționale, accesibile entităților înregistrate în scopuri de TVA până pe data de 5 a fiecărei luni.
• Monitorizarea conformității: dacă există diferențe de cel puțin 20% sau un minim de 5.000 de lei între declarațiile depuse și cele precompletate, autoritatea fiscală (ANAF) va notifica contribuabilii, oferindu-le 20 de zile pentru a răspunde înainte de aplicarea eventualelor amenzi.
În plus, ANAF și-a intensificat activitățile de audit fiscal. În luna iunie 2024, au fost efectuate peste 4.200 de inspecții și 1.700 de controale antifraudă, vizând sectoare precum transportul, retailul și producția. TVA-ul rămâne un punct central al acestor inspecții, subliniind angajamentul autorității de a reduce deficitul de TVA al României.
Aspecte notabile ale auditurilor fiscale includ:
• Amenzi pentru neconformitate: începând cu ianuarie 2025, contribuabilii mari se confruntă cu amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei dacă diferențele din declarațiile de TVA nu sunt explicate în termenul legal.
• Concentrarea pe rambursările de TVA: entitățile expuse riscului de rambursări necuvenite de TVA se pot confrunta cu inspecții fiscale și investigații antifraudă.
Pe măsură ce România și Turcia își întăresc controalele fiscale și introduc cadre fiscale mai riguroase, companiile vor trebui să gestioneze proactiv strategiile de conformitate pentru a se asigura că respectă atât standardele fiscale interne, cât și cele internaționale. Pregătirea anticipată pentru aceste schimbări ample nu numai că va ajuta la evitarea sancțiunilor, dar va susține și planificarea financiară pe termen lung și stabilitatea într-o piață globală din ce în ce mai reglementată.