Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Amanare obtinuta cu greu!

In ciuda mai multor sute de protestatari, mai ales din Romania si Bulgaria, membrii Comisiei de Transport (TRAN) din cadrul Parlamentului European au votat favorabil amendamentul de compromis propus de raportorul german Ismail Ertug, privind accesul la profesie si piata de transport rutier, care a trecut la limita, cu un avantaj de doar sase voturi pentru, sub masca imbunatatirii regulilor privind cabotajul. Celelalte doua dosare cheie cuprinse in Pachetul Mobilitate 1 – aplicarea Directivei detasarii nr. 71/1996 la transporturile rutiere si revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere si de odihna (care cuprindea si intoarcerea acasa a soferilor la trei sau patru saptamani) – desi respinse, nu erau atat de grave pentru transportatorii romani precum este obligativitatea intoarcerii camionului acasa o data la patru saptamani, propunere cheie din raportul lui Ismail Ertug. Practic, prin aceasta prevedere centrul si vestul Europei devin inaccesibile pentru transportatorii romani, bulgari, lituanieni, letoni, estonieni, estonieni, spanioli, portughezi si, intr-o oarecare masura, pentru cei unguri si polonezi. Singura veste buna este ca adoptarea unui text final de catre cele trei institutii europene – Parlament, Consiliu si Comisie – adica armonizarea pachetului legislativ, ar putea fi amanata pana dupa alegerile europarlamentare din mai, indiferent de ce se va decide in sedinta plenara de la Bruxelles.
 

Sedinta TRAN pe marginea celor trei amendamente de compromis a inceput furtunos, putin dupa ora 10:00, ora locala a Bruxelles-ului. Primul care a luat cuvantul a fost eurodeputatul polonez Kosma Zlotowski, care s-a adresat colegilor sai rugandu-i sa ia nota de protestul de afara, prin care cei 600 de transportatori, membri ai unor miocari patronale din Romania, Bulgaria, Polonia, Ungaria si Lituania, sustinuti de asociatiile slovene si croate, solicitau respingerea ferma a pachetului legislativ care ii scoate din joc. „Daca vreuna dintre aceste propuneri este adoptata, se va institui un decalaj intre vest si est, iar Uniunea Europeana a fost constituita tocmai pentru a avea o piata comuna, fara diviziuni“, a avertizat Zlotowski. Argumentul nu a contat pentru presedinta comisiei, europarlamentarul francez Karima Delli (Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana), care a invocat faptul ca pe documente se lucreaza de mai bine de un an si, desi intelege tensiunile care exista afara, „a venit vremea sa trecem la vot si sa ne asumam raspunderea“. Urmatoarele doua interventii au apartinut pe rand europarlamentarilor romani Marian-Jean Marinescu (vicepresedinte Grupul Partidul Popular European) si Maria Grapini (membra Grupul Aliantei Progresiste a Socialiotilor si Democratilor din PE), care au incercat amanarea votului invocand un viciu de procedura. „V-am trimis ieri seara o solicitare de amanare a votului fiindca nu avem traducere in toate limbile pentru toate compromisurile alternative. Dupa cum otiti, exista o regula a PE prin care se poate solicita sa nu se voteze in momentul in care nu exista traducere, nu puteti sa refuzati aceasta solicitare. Eu felicit Secretariatul, fiindca membrii sai au lucrat din greu toata noaptea, dar munca lor nu a fost dusa pana la capat. Va rog sa respectati regula si sa amanati votul“, a explicat Marinescu. Vizibil deranjata de cele afirmate de vicepresedintele Grupului PPE, Delli a replicat, pe un ton ridicat, ca nu accepta sa i se spuna ca nu respecta regulile. „Toate compromisurile au fost traduse peste noapte in bulgara, maghiara, poloneza etc. Al doilea motiv pentru care nu accept este ca ati fost raportorul European Union Aviation Safety Agency. Cate amendamente au fost traduse in poloneza, bulgara s.a.m.d.? Foarte putine, totul a fost facut in engleza. Acum imi dati acest argument al traducerii. Asta nu tine. Exista limite, iar acum va spun, fiecare dintre dumneavoastra trebuie sa va asumati raspunderea si trebuie sa trecem la vot.“ O ultima incercare a venit din partea eurodeputatei Maria Grapini, in opinia careia faptul ca termenul pentru depunerea de compromisuri alternative la cele trei propuneri a fost data de 08.01.19, „atunci cand nu existau traduceri“, iar termenul pentru traduceri a fost ora 24.00 in data de 09.01.19, este o „sfidare si o bataie de joc pentru cei care am dorit sa depunem compromisuri alternative“. Si de aceasta data Karima Delli a fost de neclintit, replica fiind scurta si pe aceeaoi tonalitate ridicata: „Nu o sa mai continui aceasta discutie, nu suntem aici pentru a discuta despre traducere, in plenara se poate intampla ca traducerea amendamentelor sa ajunga cu o ora inainte, eu cunosc procedura si acum trecem la vot. Daca nu vreti sa participati la vot este treaba dvs., eu va spun din capul locului, si nu mai dau cuvantul nimanui, trebuie sa trecem la vot si nu accept acest argument, fiindca ne ocupam de acest dosar de peste un an.“ Deja sala era plina, iar in locul rezervat presei jurnaliotii stateau si in picioare, astfel ca dupa aproximativ 10 minute de la interventia europarlamentului polonez s-a trecut la vot.

Surprize si aplauze la votul din Comisie
Primul amendament supus dezbaterii a fost cel privind detasarea soferilor al finlandezei Merja Kyllönen, insa votul la vedere a fost neclar, astfel ca s-a trecut la votul electronic. Primul vot a adus si prima surpriza, amendamentul de compromis al raportorului Kyllönen fiind respins cu 26 voturi impotriva, fata de 21 voturi pentru. Respingerea amendamentelor de compromis alternative A, B, C, D, E si F a fost doar o formalitate, dupa fiecare vot eurodeputatii care s-au pozitionat impotriva manifestandu-se prin aplauze, momente in care presedinta Comisiei TRAN le-a atras atentia ca nu se afla acolo la spectacol. Dupa respingerea modificarii privind detasarea, Karima Delli a introdus urmatoarea propunere, cea a raportorului olandez Wim van de Camp, privind timpii de conducere si odihna. „Pachetul Mobilitate se negociaza pe trei directii. Daca o parte este respinsa, celelalte nu mai valoreaza nici cat o ceapa degerata, dar trebuie sa trecem mai departe la vot.“ Cu 27 de voturi impotriva, 17 pentru si doua abtineri, raportul privind modificarea Regulamentului 561/2006 a fost si el respins, alaturi de amendamentele de compromis alternative. Raza de speranta care se intrevedea pentru transportatorii romani a fost umbrita in momentul in care s-a trecut la ultimul raport, cel privind accesul la profesie si piata de transport rutier al eurodeputatului german Ismail Ertug, care a trecut la limita, cu 27 de voturi pentru si 21 impotriva, fara nici o abtinere, acela fiind momentul in care in sala a izbucnit un nou ropot de aplauze, de data aceasta ale membrilor statelor vestice, care nu si-au ascuns astfel bucuria. „Ne vom asuma responsabilitatea si invit coordonatorii la reuniunea de dupa voturi sa stabilim strategia pe care o vom pune in aplicare“, a spus Karima Delli imediat dupa acest vot. Reuniunea coordonatorilor a fost stabilita pentru data de 21 ianuarie, atunci cand urma sa se decida modalitatea prin care cele trei propuneri vor fi accesate pe viitor, mai ales ca, potrivit lui Marian-Jean Marinescu, se pare ca exista intentii din partea deputatilor vestici sa se ajunga in plen cu vot impotriva. „Din punctul de vedere al PPE, cele trei dosare nu pot ajunge in plenul PE daca doua dintre ele au fost respinse. Am discutat cu doamna Delli si i-am spus ca nu se poate acest lucru, pentru ca altfel nu-oi mai are rostul Comisia. Am avut o intalnire si cu directoarea de Unitate pe trafic rutier din Comisie si se pare ca sunt propuneri sa se elimine intoarcerea camioanelor acasa, practic sa existe o negociere si sa se dea niste lucruri si celor de la periferie. Eu am propus sa se vina din partea raportorilor cu o noua propunere de compromis, noi sa facem repede alte alternative si sa mai votam o data. Si sa inteleaga si ceilalti ca trebuie sa cedeze ceva“, a explicat vicepresedintele Grupului Partidului Popular European din Parlament.

Vuvuzelele au acaparat Bruxelles-ul
Vestea respingerii celor doua amendamente a fost primita cu efervescenta de cei din piata Luxemburg, care s-au aratat bucurosi de acest caotig temporar, afirmand ca lupta nu a fost inca dusa pana la capat. „Propunerile de legi pentru aplicarea Directivei detasarii nr. 71/1996 la transporturile rutiere si modificarea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere si odihna ai soferilor erau cele mai dureroase pentru noi. Putem intelege partial modificarile referitoare la cabotaj“, a punctat Alin Cretu, prim-vicepresedintele FORT si presedintele Asociatiei Transportatorilor de Marfuri „Bucovina“ (ATM Bucovina). „Sa nu se astepte cineva din partea noastra, membrii FORT, la medalii, trebuie sa continuam lupta. Vrem sa respectam legile, dar acestea sa fie echitabile atat pentru vest-europeni, cat si pentru noi. Este o lupta al carei termen nu il cunom deocamdata, iar ca sa ne obtinem drepturile trebuie sa facem amendamente, interesul fiind comun pentru toti transportatorii romani, care acum trebuie sa dea dovada de unitate. Fiecare trebuie sa-si spuna punctul de vedere, iar aceste interese comune trebuie accentuate la Bruxelles prin propuneri de modificare a acestor amendamente“, a mai explicat oficialul ATM „Bucovina“. De altfel, asociatia suceveana a avut cea mai numeroasa prezenta din partea tarii noastre la protest, aproximativ 200 de transportatori, din care trei sferturi au sosit in capitala Belgiei chiar in data de 10 ianuarie dimineata, cu o cursa aeriana speciala, pe relatia Suceava-Bruxelles si retur. Debarcati din autocar putin dupa ora 8:20, chiar in fata sediului Consiliului Europei, imbracati in veste portocalii cu numele asociatiei, cei 150 de transportatori s-au inarmat cu vuvuzele, steaguri tricolore si pancarte cu mesaje in limba engleza si au pornit catre Parlamentul European. Drumul pana la locul de protest a durat circa 15 minute, suficient insa pentru ca traficul rutier si pietonal pe traseu sa fie putin dat peste cap, iar vocile lor sa se faca auzite. Zgomotul produs de vuvuzele si de fluierele din dotare in care transportatorii suflau incontinuu ii scotea pur si simplu la geamuri pe belgienii curiosi sa vada cine sunt cei care protesteaza, iar unii trecatori chiar se opreau si filmau manifestatia. Pe la jumatatea drumului, convoiul a fost preluat de mai multe echipaje de politie, care au insotit transportatorii pana in piata Luxemburg. Aici, sucevenii au fost intampinati de membrii celorlalte asociatii patronale – APTE 2002, prezenti intr-un numar mai restrans, si UNTRR – dar si de cele cateva zeci de polonezi. In scurt timp au sosit alte cateva sute de protestatari bulgari, iar micuta piata s-a umplut de mesaje de protest impotriva segregarii transporturilor rutiere europene.

Falimentul industriei de transport din Romania
La finalul voturilor din Comisia TRAN in mijlocul protestatarilor au ajuns mai multi europarlamentarii romani si bulgari, care au urcat in remorca transformata in scena si le-au transmis acestora ca trebuie sa continue lupta. Maria Grapini a mers pe ideea solidaritatii dintre statele estice pentru a face fata masurilor protectioniste impuse de vest, in opinia sa Romania castigand pe 10 ianuarie. „Sunt foarte sigura ca alaturi de toti ceilalti colegi care astazi ne-am unit si am respins doua rapoarte vom castiga si respingerea celui de-al treilea. Trebuie sa dam dovada de unitate si sa continuam lupta pentru egalitate“, le-a transmis Grapini protestatarilor. Marian-Jean Marinescu a fost mai ponderat in afirmatii, preferand sa le explice transportatorilor ce a insemnat rezultatul votului in Comisie si care sunt paoii procedurali care urmeaza, subliniind ca prevederea inacceptabila privind intoarcerea camionului acasa o data la patru saptamani, aflata in raportul privind accesul la profesie si piata de transport, a trecut. „Va fi o lupta, pentru ca raportorul este neamt, iar Germania va sustine foarte tare ca acest raport care a trecut sa ajunga in plen si e mare pericol, pentru ca este foarte aproape de pozitia Consiliului. Si daca trece de plen si se duce la negocieri atunci se aproba. Noi vom incerca sa intindem cat mai mult amendamentele“, a explicat Marinescu. Vestea a picat ca un trasnet pe cei aflati in piata. „Practic, pentru noi asta inseamna faliment. Deja la doua saptamani trebuie sa incepi sa-ti cauti cursa pentru tara, iar pentru zona Sucevei oricum nu exista marfa de adus si trebuie sa mergi in gol. Daca faci 5.000 km in doua saptamani, inseamna ca daca iti aduci camionul acasa mergi cam 30-40% pe gol. Accesul la profesie, libera circulatie a marfurilor, sunt principiile pe baza careia a fost fondata Uniunea Europeana, or, prin aceste masuri sunt incalcate tocmai aceste principii. Daca acest Pachet Mobilitate va trece, singura solutie e sa ne mutam business-ul, sa facem firme sau sucursale in tari din vest sau centrul Europei si sa plecam din Romania. Asociatia are peste 200 de membri, iar masura aceasta ne va afecta pe toti. In opinia mea, cei mici, care reprezinta intre 60 si 70% din totalul membrilor, vor falimenta“, a afirmat Alin Cretu. „Sa nu creada cineva ca ne vom opri aici. Daca suntem aici prezenti 200 de suceveni vrem sa aratam ca se poate, sa dam exemplu in tara si sa incurajam colegii transportatori. Din punct geografic noi suntem la estul Europei. Ca sa ieoim din tara facem 12-14 ore cu camionul. Colegii nostri din celelalte state estice sunt mai aproape de centrul si vestul Europei, pe langa asta au si industrie“, a mai spus presedintele ATM „Bucovina“.

„Nu mai exista nicio oansa sa se ajunga la un acord in acest mandat.“
De altfel, votul favorabil dat raportului lui Ismail Ertug a constituit o surpriza pentru europarlamentarul Marian-Jean Marinescu. „Pentru mine e o mare surpriza faptul ca a trecut raportul domnului Ismail Ertug, nu inteleg cine si-a schimbat voturile“, a spus vicepresedintele Grupului PPE. In opinia acestuia, propunerea adoptata nu poate ajunge in sedinta plenara, cele trei dosare fiind interconectate. Acesta a explicat ca cele trei rapoarte pot fi aduse in plenul Parlamentului European cu o noua procedura, cu deschidere de termen pentru noi amendamente. „Noi am incercat sa amanam pentru a impinge lucrurile in asa fel incat sa nu mai poata fi discutate inainte de alegerile europarlamentare (23-26 mai 2019). Daca nu se discuta acum, se intarzie foarte mult pentru ca se duc pe noua legislatura. Trebuie sa dea un nou termen, poate pe aceeaoi procedura, sau, dupa opinia mea, ar fi cel mai bine sa propuna termen pentru amendamente si sa o luam de la capat. E adevarat ca ar dura mai mult si poate ar duce la acelasi rezultat, dar ar fi mai corect. Dupa mine nu mai exista nicio oansa sa se ajunga la un acord in acest mandat. Chiar daca ajung in plen, nu este timp pentru un acord Trilog, adica intre Parlament si Consiliu, Comisia avand rol de observator. De aceea eu cred ca anul acesta este inchis“, a mai spus Marinescu.

Noi reguli de transport in UE
Pe langa intoarcerea acasa o data pe luna a camionului, unde trebuie sa existe o incarcare sau o descarcare, noile reguli adoptate pe 10 ianuarie in Comisia TRAN vizeaza eliminarea companiilor de tip „casuta postala“. Raportul privind accesul la profesie si piata de transport rutier spune ca pentru a demonstra ca nu sunt companii de acest tip operatorii de transport ar trebui sa furnizeze dovada activitatilor substantiale in statul membru in care sunt inregistrate. In plus, deoarece un numar tot mai mare de companii de transport utilizeaza vanuri de peste 2,4 tone pentru transport international, deputatii europeni vor ca acestea sa respectele normele UE de a deveni operator de transport rutier pentru a evita denaturarea pietei.
In privinta cabotajului, noile reguli sustin ca operatorii de transport au dreptul de a efectua livrari intr-o alta tara membra UE timp de trei zile dupa livrarea transfrontaliera pentru a imbunatati, sustin deputatii europeni, aplicabilitatea si pentru a evita „rularea pe gol“ a camioanelor. Legislatia actuala permite trei operatiuni in termen de oapte zile. Pentru a preveni cabotajul sistemic, dupa aceasta perioada, camioanele nu vor putea sa efectueze noi operatiuni de cabotaj in aceeaoi tara in termen de doua zile si jumatate (60 de ore) – „cooling off“, dupa intoarcerea camionului in statul membru unde este stabilita compania.
Negocierile pe marginea pachetului rutier intre statele membre au continuat pana pe 4 decembrie, data la care Consiliul de Miniotri de transport din UE a adoptat pozitia bazata pe propunerile restrictive ale Presedintiei austriece. Surprinzator pentru toata lumea a fost faptul ca votul a inregistrat o singura abtinere, cea a Romaniei, reprezentata de ministrul Transporturilor de la finalul anului trecut, Lucian Sova.
Urmatoarea intalnire privind cele trei dosare a avut loc pe 10 ianuarie, in cadrul Comisiei TRAN a PE, care a respins toate amendamentele de compromis pentru Detasare si modificarea Regulamentului 561/2006, dar a votat favorabil amendamentul de compromis al raportorul Ismail Ertug privind accesul la profesie si la piata de transport rutieri. Prevederile cheie ale acestui raport sunt:
? in cadrul unui contract de transport, vehiculele efectueaza cel putin o incarcare sau o descarcare de marfuri o data la patru saptamani in statul membru de stabilire;
? cabotajul este limitat la trei zile, urmate de o perioada de racire de 60 de ore;
? aplicarea Regulamentului Roma I, astfel incat contractele de munca sa reflecte locul de munca obionuit al angajatilor, iar sediul de infiintare al firmei sa fie locul in care sau din care soferii isi desfasoara in mod obionuit activitatea in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 593/2008 (Roma I) si/sau Conventia de la Roma.

Patru scenarii posibile; raportorii incearca sa trimita in plen tot Pachetul
In acest moment, potrivit UNTRR, rezultatul este inca imprevizibil si se prefigureaza patru scenarii posibile:
? Raportorii ar putea decide sa amane discutiile privind cele trei dosare, adica ele nu vor mai fi discutate de actualul Parlament inainte de alegeri;
? Raportorii ar putea decide sa trimita cele trei dosare direct la vot in sedinta plenara;
? Raportorii ar putea decide sa supuna la vot in plenul PE doar dosarul referitor la accesul la profesie si cabotajul si sa amane sa ia vreo decizie privind celelalte doua dosare in acest mandat. Aceasta optiune ar ignora natura interdependenta a celor trei dosare, care au fost intotdeauna prezentate ca un pachet;
? Raportorii ar putea decide sa redeschida discutiile privind aceste dosare in Comisia TRAN.
APTE 2002, initiatoare si co-organizatoare a protestului din fata PE, a solicitat ca Pachetul Mobilitate in forma propusa de Alianta Vestica sa fie blocat pe actualul mandat al Parlamentului. „In data de 15.01.19, o delegatie APTE 2002, formata din Presedinte Pop Adrian Virgil si Secretar General Av. Szántó Árpád, a participat la o intalnire a membrilor comisiei TRAN compuse doar din eurodeputatii din estul UE, tinuta in sediul Parlamentului UE de la Strasbourg, unde s-au luat in discutie toate variantele de lucru privind procedurile urmatoare legate de Pachetul Rutier 1. La sfarsitul intalnirii, intr-un grup mai restrans, delegatia APTE a luat cuvantul solicitand ca parcursul Pachetului Rutier 1 sa fie blocat pe mandatul actualului legislativ, iar procedura sa se reia dupa alegerile europarlamentare din mai“. APTE si-a motivat cererea prin faptul ca este nevoie de o reconstructie temeinica si nediscriminatorie a prevederilor Pachetului, cu respectarea tuturor drepturilor, libertatilor si principiilor statuate in Tratatele de baza ale UE. In plus, asociatia a mai motivat amanarea si prin faptul ca in mandatul legislativului viitor se vor schimba raportorii, fiind posibil sa se regaseasca alti eurodeputati, poate chiar din tarile estice, „care sa inceapa o recladire corecta a compromisurilor, chiar de la baza, pentru ca in final pachetul legislativ sa fie egal si cinstit pentru toti transportatorii, nu favorabil doar pentru unii“. Din informatiile ajunse in posesia APTE, coordonatorii comisiei TRAN au mai tinut o sedinta secreta si in data de 17.01.19, in care, ca si la finalul sedintei din data de 10.01.19, au dezbatut modalitatea parcursului Pachetului Rutier spre plen, concluziile coordonatorilor urmand sa fie prezentate in sedinta din data de 21.01.19 „Cel mai important detaliu este ca, imediat dupa sedinta publica din 21.01.19, biroul coordonatorilor a convocat inca o intalnire cu usile inchise cu incepere de la ora 17:45, solicitand in prealabil sa beneficieze de asistenta serviciului legal din cadrul Secretariatului General al Parlamentului Europei, pentru a forta obtinerea unei opinii legale privind soarta «dorita» a Pachetului, scopul fiind ca toate aceste demersuri sa imbrace o forma legala, imposibil de contestat“, arata APTE 2002.

Nu mai este timp pentru acord in Trilog
Din fericire, in cadrul reuniunii coordonatorilor din 21 ianuarie procedura legislativa nu a intrunit un acord nici de aceasta data, iar luarea unei decizii privind cele trei dosare a fost amanata pentru sedinta TRAN din 20 februarie. „Fie trecea doar raportul privind accesul la profesie si piata de transport, fie treceau toate trei – adica si cele doua respinse in Comisie etc. – insa nu a existat o majoritate. Este posibil sa se rediscute pe 1 februarie, la urmatoarea sedinta a Comisiei, dar dupa parerea mea cel mai probabil discutiile se vor relua pe 20 februarie, in sedinta extinsa“, a spus europarlamentarul Marian-Jean Marinescu (vice-coordonator in Comisia TRAN si vicepresedinte al Grupului PPE in Parlamentul European) pentru revista Tranzit. De altfel, pozitia Grupului PPE in cadrul reuniunii coordonatorilor a fost foarte clara, fiind stabilita in sedinta eurodeputatilor de la Strasbourg: cele trei dosare sunt interconectate si nu pot merge despartite in sedinta plenara.
Ultimele informatii arata insa ca soarta Pachetului Mobilitate 1 in Parlamentul European va fi decisa de catre forul decizional numit Conferinta Presedintilor. Decizia a venit pe 22 ianuarie, intr-o noua sedinta TRAN, la finalul careia presedinta Karima Delli a concluzionat faptul ca la intalnirea coordonatorilor nu s-a putut adopta o decizie clara, astfel ca a decis declinarea competentei luarii unei decizii catre Conferinta Presedintilor. Compus din liderii grupurilor politice si presedintele Parlamentului European, Antonio Tajani, acest for are obligatia sa decida in privinta parcursului procedural al Pachetului.
Dupa aprobarea pozitiei Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra in procedura de armonizare a pozitiilor celor trei institutii europene – Parlamentul European, Consiliul UE si Comisia Europeana – in vederea aprobarii textului final. „Chiar daca se face un vot pana la urma in Parlament, nu este timp pentru un acord in Trilog. Deci, chiar daca sunt votate in plenul PE, nu e timp in mandatul acesta, avand in vedere ca sunt alegeri europarlamentare, sa se puna de acord si Consiliul European, a mai explicat Marinescu.
De mentionat faptul ca, dintre cei sapte coordonatori ai Comisiei TRAN, cinci sunt membri ai statelor vestice si nordice: Wim van de Camp (EPP) – raportor, Ismail Ertug (S&D) – raportor, Roberts Zile (ECR), Pavel Telicka (ALDE), Merja Kyllönen (GUE/NGL) – raportor, Jakop Dalunde (Greens/EFA) si Peter Lundgren (EFDD).

Articole similare