Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Amanarea la plata a TVA, marea durere a importatorilor

PIB-ul Romaniei ar putea creste cu 25 de miliarde de euro si s-ar putea crea 150.000 de noi locuri de munca pana in 2025, daca Guvernul ar implementa masurile potrivite pentru activitatile de logistica si transport. Romania rateaza oportunitati enorme in prezent pentru ca nu impune reglementarile de care are nevoie, care, nu numai ca sunt permise, dar chiar se afla in conformitate cu cele aplicate la nivelul UE. Aceasta a fost concluzia seminarului logistic „Romania’s next step in becoming Europe’s Eastgate Trade Hub“, organizat de Archicom in colaborare cu European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network si Camera de Comert Romano-Olandeza, ocazie cu care a fost lansata si asociatia Romania Black Sea Gateway, care va promova atingerea potentialului real al Romaniei in domeniul activitatilor de re-export, transport si logistica.

 
Consiliul pentru Distributie Internationala din Olanda numara aproximativ 500 de membri din toate industriile, iar scopul principal al acestuia este promovarea tarii pe plan international si atragerea investitorilor straini. Prin crearea Romanian Black Sea Gateway Association se incearca obtinerea acelorasi obiective si in tara noastra. „Olanda nu ar fi avut atat de mult succes, daca Centrul pentru Distributie Internationala nu ar fi promovat tara prin simbolurile sale – lalelele, branza si morile de vant. Acesta este modul in care te promovezi cu scopul de a atrage investitori straini, iar aceasta este principala misiune a organizatiei“, a spus Gerard Kuijs, presedinte Archicom.
Misiunea asociatiei nou create este deci sustinerea unui lobby perseverent fata de puterea decizionala din Romania cu scopul de a implementa solutiile propuse de industria logistica, pentru a grabi dezvoltarea economica a tarii.
Dintre acestea, cel mai arzator subiect ramane plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea bunurilor importate. In acest moment, pentru marfa care vine din afara Uniunii Europene trebuie platita o taxa vamala de import, care reprezinta un procentaj fix din valoarea totala, stabilit de autoritatile europene, ceea ce inseamna ca aceasta este la fel in toate statele membre. Principalele probleme pe care autoritatile din Romania trebuie sa le rezolve in privinta importurilor se refera la obligatia achitarii atat a taxei vamale, cat si a TVA exact in momentul in care bunurile ajung in vama. Solutia adoptata de alte state europene ca Olanda, Belgia s.a. este plata prin decont, ceea ce inseamna, de fapt, o amanare a achitarii TVA si taxei vamale pe o perioada de o luna, de exemplu. „Apoi Guvernul Romaniei are inca doua luni pentru a plati taxele vamale catre bugetul UE. Importatorul ar trebui sa fie capabil sa compenseze restituirea TVA cu suma pe care o are de platit, adica TVA pe care trebuie sa-l plateasca sa-l compenseze pe cel pe care trebuie sa-l primeasca inapoi. Iar acest lucru ar trebui realizat lunar. O situatie de acest gen ofera importatorilor un mare avantaj al cash flow-ului“, a declarat Peter de Ruiter, managing partner PricewaterhouseCoopers, care crede ca astfel ar fi incurajati si alti importatori sa vina in Romania. In prezent, multi importatori care au ca tinta finala Uniunea Europeana aduc bunuri in Bulgaria, pentru ca acolo TVA se restituie intr-o luna, pe cand in Romania se poate astepta si pana la cinci luni, situatie ce determina companiile care se gandesc sa deschida unitati de productie pentru zona de SE a Europei sa aleaga alta tara in defavoarea noastra. „Daca Romania implementeaza intarzierea platii TVA, atunci ar putea folosi aceasta unealta in atragerea de afaceri aditionale“, a adaugat reprezentantul PwC.
Romania a renuntat la plata TVA prin decont din cauza fraudelor.
Reglementarile Romaniei cu privire la TVA sunt in mare parte dictate de cele europene. Directivele care se refera la plata TVA la nivel european permit insa statelor membre sa introduca masuri specifice pentru a facilita anumite activitati, iar una dintre acestea, a carei aplicare ramane la latitudinea membrilor, este amanarea platii TVA. „Romania a creat o povara, impunerea unor ramificatii ale cash flow-ului, ceea ce incalca, de fapt, principiul comertului liber in Uniune“, a spus Peter de Ruiter.
Totusi, potrivit lui Gerard Kuijs, autoritatile romane inteleg problemele pe care le ridica aceasta situatie, si sunt interesate in special de potentialul pe care masura platii TVA prin decont il are in impulsionarea dezvoltarii economiei. In plus, la momentul aderarii Romaniei la UE, aceasta masura era deja in vigoare, insa a fost anulata cateva luni mai tarziu, dupa ce Ministerul Finantelor s-a confruntat cu numeroase cazuri de comportament fraudulos al importatorilor si exportatorilor care abuzau de sistem. „Aceste fraude au condus la pierderi semnificative pentru statul roman din suma totala de TVA care i se cuvenea. Dar noi nu venim doar cu recomandarea introducerii a 2-3 reglementari, ci si cu stabilirea unor reguli si masuri puternice, cu ajutorul carora sa se poata controla sistemul, asa cum fac si celelalte state care aplica amanarea platii TVA“, a spus Robin Martens, managing director European Gateways Platform.

Pierdem business din cauza politicii TVA
In cazul companiilor internationale care decid sa-si orienteze logistica spre o tara diferita, departamentul financiar are poate cel mai important cuvant de spus, iar oamenii din aceste departamente vor cauta asemenea avantaje si vor compara Romania cu Bulgaria, Olanda, Belgia s.a., care au solutia pentru TVA, iar Peter de Ruiter crede ca in ultimii 10 ani s-a vazut exact cat de mult este influentata o asemenea decizie de existenta politicii TVA potrivite.

E nevoie si de oameni specializati
Potrivit lui Robin Martens, pe langa masurile absolut necesare, a caror adoptare pica in sarcina autoritatilor, avem nevoie si de educatie si training in domeniu, iar in acest sens un pas important a fost facut chiar in cadrul seminarului, cand s-a anuntat crearea unor facultati de logistica in Romania printr-o colaborare intre Politehnicile din Bucuresti si Timisoara, Ovidius din Constanta – pe de-o parte – si Universitatea Fontys de Stiinte Aplicate din Venlo, pe de alta parte. „Institutiile vor colabora pentru imbunatatirea educatiei din tara in aceste segmente. Romania ar putea deveni un hub logistic, dar are nevoie de oameni potriviti si pregatiti foarte bine in acest sens“, a declarat Robin Martens. 

Articole similare

Ad
Ad