Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ANAF pune pe „hold” controalele pe diurnă

Organizarea bună a transportatorilor – care au beneficiat de suportul unor consultanți și avocați foarte buni în domeniu – în derularea discuțiilor de la Ministerul Finanțelor a adus o oarecare liniște în anumite zone ale țării, unde inspectorii ANAF au oprit controalele fiscale pe diurnă. Este cazul Brașovului sau Devei, unde RIF-uri încheiate cu decizii de impunere considerabile au fost desființate sau amânate, după caz, în așteptarea unei clarificări de la București.

În alte zone ale țării – București, Cluj, Oradea ș.a. – ANAF a desființat RIF-urile, însă a revenit la câteva zile pentru reluarea controalelor fiscale. În aceste cazuri, conducerea ANAF și-a însușit criticile primite în cadrul grupului de lucru pe diurnă și vrea să refacă controalele pentru a găsi argumente care să stea în picioare pentru a dovedi situația de detașare transnațională. Aceasta fusese probată în RIF-urile de până acum doar prin existența unor contracte comerciale cu 1-2 parteneri străini, care au condus eronat la concluzia că șoferii firmei sunt detașați în țările de origine ale acelor parteneri.

Protestul transportatorilor a pus presiune și mai mult pe Ministerul Finanțelor Publice și ANAF pentru a găsi o soluție pentru reconsiderarea diurnelor șoferilor drept venituri de natură salarială. Imediat după protest s-a propagat știrea că Florin Cîțu intenționează să facă o primă remaniere a Guvernului, Alexandru Nazare fiind printre miniștrii vizați. Sigur, relația proastă dintre Cîțu și Nazare nu este cauzată de protestul transportatorilor, însă acestea ar putea constitui un pretext pentru schimbare. Pentru cărăuși, plecarea lui Nazare ar însemna reluarea protestelor, pentru că, până la urmă, Alexandru Nazare este singurul care a reacționat la revendicările lor, în condițiile în care Florin Cîțu i-a ignorat în mai multe rânduri când era la Finanțe. Nazare a oferit șansa acestui grup de lucru, care, deși aparent s-a încheiat brusc, fără vreo finalitate clară pentru transportatori, a ajutat reprezentanții industriei să își facă cunoscut punctul de vedere. Să sperăm însă că aceste explicații nu vor constitui, în final, doar un ajutor pentru ANAF pentru a-și pregăti mai bine RIF-urile, să nu fie desființate chiar din prima în cazul ajungerii în instanță.

Pentru că nici instanțele nu numai că nu au decizii unitare pe această speță, dar sunt de multe ori tentate să dea dreptate ANAF – că doar ambele instituții au același angajator, Statul român! – și nu apelează la consultanți fiscali, foarte profesioniști și foarte verticali. Așa s-a întâmplat de curând la Tg. Mureș, unde instanța (complete diferite), a pronunțat hotărâri diametral opuse în spețe identice (aceeași situație de fapt și de drept – reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, în urma considerării șoferilor detașați transnațional). O situație similară s-a petrecut și la Curtea de Apel Brașov, astfel că nu este suficientă o apărare foarte bună, pentru că instanțele sunt destul de imprevizibile, mai ales pe spețe atât de complicate. Iar ANAF exact pe asta se și bazează!

Astfel, dacă în câteva zile nu vine niciun răspuns de la ANAF – căci Ministerul Finanțelor pare că a lăsat totul la mâna ANAF – o parte a asociațiilor transportatorilor care s-au implicat în protestele de pe 18 iunie – în centrul, vestul și nordul țării – ar putea relua acțiunile, de data asta la București, unde, din păcate, nu s-a reușit organizarea unui protest, în lipsa unui lider. Filmele făcute de transportatorii din Oradea, Suceava, Arad, Timișoara, Alba, Sibiu și Deva au fost vizionate de peste un milion de oameni pe pagina de FaceBook a revistei Tranzit, fiind multe mesaje de încurajare. Numai filmulețul protestului de la Oradea a primit peste 12.000 de Like-uri, adunând peste 400.000 de vizualizări, ceea ce arată că sunt mulți cei care susțin mișcările de protest, chiar și în rândul șoferilor, unde sunt, e-adevărat, și voci care critică patronatul pentru că nu crește salariul pe cartea de muncă. Una peste alta însă majoritatea antreprenorilor și șoferilor din România vor să li se permită în continuare să fie competitivi pe piața europeană de transport și să nu li se taie aripile chiar de către Statul român, mai strict și decât artizanii Pachetului Mobilitate.

Deși intimidați de Jandarmerie și Poliție, transportatorii care au avut curajul să protesteze au făcut-o cu demnitate și corectitudine, cerând scuze celorlalți participanți la trafic pentru unele blocaje create. Intenția a fost de a-și face auzite revendicările și atât, astfel că oamenii au retras camioanele de pe șosele de îndată ce și-au terminat “defilarea”.

Rămâne de văzut reacția autorităților. Să sperăm că lupta politică nu îi va împiedica pe liderii liberali să intervină și să soluționeze problema diurnelor, care deja trenează de vreo doi ani, aducându-i în sapă de lemn pe mulți dintre cei mici controlați.

Articole similare