Alianța pentru asistență rutieră este îngrijorată și nemulțumită de datele recente privind creșterile de prețuri la asigurările auto care nu sunt transferate în aval în lanțul valoric al logisticii de asistență rutieră.
Astfel, prețurile asigurărilor auto au crescut cu 27% în al treilea trimestru al anului 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor publicate de comparatorul „online” Kelisto. Astfel, se înregistrează o creștere de 178 de euro a primei anuale, de la un cost mediu al poliței de 649 euro la 827 euro, ajungând la niveluri nemaiîntâlnite până acum.
Comparativ cu trimestrul al doilea al anului, polițele auto au crescut cu 10%. Din nou, cea mai mare creștere de la un trimestru la altul a fost înregistrată la asigurările de tip „full comprehensive” (+15%), urmate de cele de tip terț extins (+8,35%) și terț simplu (+9%). Ținând cont de faptul că 79% dintre gospodăriile din țară au o poliță de acest tip, costul suplimentar al acestei creșteri pentru întreaga țară se ridică la 2.600 milioane de euro, potrivit datelor Uniunii Spaniole a Companiilor de Asigurare și Reasigurare (Unespa).
Toate aceste creșteri le depășesc pe cele transferate companiilor de asistență rutieră, care au înregistrat doar creșteri tarifare medii de 8% în cele trei trimestre ale anului 2023, ceea ce explică, printre altele, nota de trecere acordată intermediarilor (asigurători, platforme de asistență și autocluburi) în cel de-al doilea sondaj trimestrial al sectorului de asistență rutieră.
Politica acestor companii de menținere a unor marje largi, în timp ce supun companiile de asistență la tarife mici și la impuneri contractuale dezechilibrate, are un impact grav asupra calității serviciilor, care se degradează de la lună la lună și împovărează companiile de tractare, care suferă pierderi ce le împiedică viabilitatea, alături de lipsa și creșterea costului forței de muncă a șoferilor, precum și alte probleme care împiedică investițiile în tehnologie și în echipamente noi.
„Comportamentul companiilor de asigurări și al altor intermediari este o împușcătură în picior pe termen mediu pentru calitatea serviciilor și siguranța rutieră, ceea ce va coborî Spania pe poziții de lumea a treia în ceea ce privește asistența rutieră”, a avertizat purtătorul de cuvânt al Alianței, Xavier Martí. „Este esențial ca, până în 2024, tarifele pe care aceste companii le plătesc firmelor de tractare să fie majorate la niveluri similare cu cele din sectorul asigurărilor, dacă nu vrem să asistăm la o escaladare a conflictului în sectorul nostru, ca o cale spre ruină și închideri”, a mai indicat el.
Această problemă depășește limitele relațiilor private și comerciale dintre cei implicați în lanțul logistic al asistenței rutiere, deoarece, în ciuda profiturilor de milioane de euro ale sectorului asigurărilor, niciuna dintre companiile care operează în Spania nu respectă legislația privind indexarea creșterilor de preț la carburanți la mai bine de un an de la intrarea în vigoare a acesteia. Acest fapt este ignorat atât de autoritățile din domeniul transporturilor, cât și de Ministerul de Finanțe și de Trezorerie, motiv pentru care Alianța studiază, de asemenea, acțiuni în justiție pentru a impune drepturile pe care legea le recunoaște companiilor de asistență.