Atlassib este una dintre companiile de transport calatori care s-au situat anul trecut intre primele zece in ceea ce priveste rezultatele financiare obtinute. Operatorul sibian are linii de transport international catre majoritatea destinatiilor europene, utilizand o flota de 185 de vehicule. Cu toate ca este dificil sa fii profitabil pe toate cursele, managementul Atlassib este preocupat in permanenta de optimizarea utilizarii flotei si de cresterea gradului de ocupare a autocarelor. Consumul de carburant – cel mai mare element de cost – este tinut sub stricta supraveghere, iar serviciile conexe oferite pasagerilor aduc plusvaloare.
Transportul international de linie reprezinta 60% din cifra de afaceri a Atlassib, care este completata in proportie de 35% de serviciile de posta si de 5% cursele ocazionale. Este adevarat ca pe segmentul transportului de linie in ultimul an s-a inregistrat o scadere, insa aceasta a fost compensata cu serviciile postale. In acelasi timp, cursele ocazionale au crescut destul de mult si poate ca evolutia ar fi fost chiar mai spectaculoasa, insa a fost limitata de disponibilitatea parcului auto. Totusi, nu se pune problema cresterii flotei doar pe acest motiv, pentru ca ocazionalele sunt sezoniere, iar autocarele trebuie sa functioneze in permanenta. De altfel, cresterea de pe acest segment a fost realizata in extra-sezon, a explicat Daniel Micu, director general Atlassib.
In ciuda dificultatilor de pe piata, Atlassib nu a renuntat la nicio linie internationala, insa le-a mai optimizat: unele linii au fost combinate, zilele de plecare au fost la randul lor optimizate si s-a obtinut un coeficient mai bun de utilizare a capacitatii de transport. Avand in vedere multitudinea de linii si de destinatii, toate proiectiile se fac manual cu dispecerii si responsabilii de tara, fara softuri dedicate de management. „Optimizarea curselor si a gradului de incarcare a vehiculelor se face mult mai bine manual. Niciodata nu se programeaza un anumit numar de autocare pe o linie: in functie de numarul de pasageri inscrisi cu o zi inaintea cursei se stabilesc si vehiculele care vor fi utilizate. Lucram in timp real si ne adaptam in permanenta, astfel ca este greu sa intri pe site-ul nostru si sa nu gasesti bilet pentru o anumita cursa. Avem multe inscrieri de pe o zi pe alta, tocmai pentru ca pasagerii stiu ca oricand gasesc bilete disponibile”, a aratat Daniel Micu.
Colaborarea cu FlixBus s-ar putea dezvolta, insa doar pe international
Proiectul autocarelor Premium, cu mai putine locuri si un confort sporit de calatorie, a continuat, inclusiv din prisma parteneriatului cu Blaguss, care are un joint-venture cu FlixBus. „Autocarele lor au dotari impuse: distanta mai mare intre scaune, Wi-fi pe tot traseul, priza de 220 V la fiecare pereche de scaune. Daca atunci cand am introdus conceptul de autocar Premium inca nu se punea problema unor asemenea echipari, acum deja intra in normal”, a precizat directorul Atlassib.
Colaborarea cu FlixBus a inceput doar pe linia de Salzburg, insa este foarte posibil sa se extinda si pe alte linii. Este clar ca o crestere exista in numarul de pasageri transportati, insa este devreme sa se faca deocamdata o evaluare. Oricum, conceptul a prins foarte bine in Germania si in celelalte tari unde a fost introdus, astfel ca nu ar avea de ce sa nu aiba succes si la noi.
„FlixBus Central and Eastern Europe are ca obiectiv imediat aducerea de pasageri din toate tarile din regiune catre hub-ul de la Viena. Din cate stim, nu exista insa vreun proiect de a intra pe pietele de transport intern din estul Europei. Deocamdata sunt diferente si in ceea ce priveste standardul de calatorie.“
Vanzarea de bilete online, un proiect cu bataie lunga
Atlassib detine peste 280 de puncte de vanzare bilete in toata Europa si nu prea mai este nevoie de extinderea retelei. In majoritatea agentiilor din strainatate se preiau si colete, se ofera servicii Meridiana de transfer de bani si acum si bilete FlixBus, acestea din urma in baza unui contract separat pe servicii de agentie de bilete.
Avand in vedere tipologia clientilor, vanzarea de bilete online este mai greu de implementat. Sistemul exista, este functional, insa volumul de bilete achizitionate in acest mod este destul de mic. Desigur, procentual, cresterea este consistenta, dar nu depaseste 2-3% din total. „Incercam sa directionam o parte dintre pasageri catre online si chiar avem promotii si tarife mai mici fata de achizitia biletelor din agentii. Pentru Germania, Franta sau Suedia deschiderea este mai mare, in timp ce pentru Italia sau Spania sistemul nu a prins foarte bine. Este adevarat ca in cazul acestora din urma oamenii au venituri mai mici si de regula sunt platiti cash.
Pretul de transport pe ocazional a ramas acelasi
In ceea ce priveste volumul de pasageri, s-a inregistrat in ultima perioada o scadere pe Italia (una dintre destinatiile importante), dar si o usoara crestere pe Spania, dovada a faptului ca economia isi revine in aceasta tara. O crestere a fost inregistrata si pe Germania, tarile scandinave si Anglia, insa in cazul acesteia din urma volumele sunt deocamdata mici. Per total, volumele au scazut cu doua-trei procente. Tarifele pe linie au scazut usor, pentru a face fata concurentei (in multe cazuri neloiale) pe rutier, dar si concurentei generate de companiile aeriene. Din pacate, in ciuda sesizarilor facute, nu se intrevad rezultate in materie de control pentru a-i sanctiona pe cei care merg „la negru” sau fara respectarea conditiilor legale.
Desi volumul de activitate pe cursele turistice a crescut, tariful de transport pe cursele turistice s-a mentinut. Chiar daca sunt solicitari pentru preturi cat mai mici, nu se face rabat la calitate si, atata timp cat ocazionalele nu reprezinta obiectul principal de activitate al companiei, nu este nicio presiune de a scadea pretul pe kilometru.
Dupa achizitia ultimelor 15 autocare, in 2015, in prezent se analizeaza innoirea flotei de microbuze pentru transferuri. Toate vehiculele din flota Atlassib sunt comandate cu un pachet complet de sisteme de asistenta si siguranta, acest lucru fiind foarte apreciat de soferi si de pasageri deopotriva.
Ar mai fi nevoie de soferi
Fluctuatia soferilor este destul de mica in prezent, piata s-a stabilizat, mai ales ca se ofera cam aceleasi conditii de munca de la un operator la altul, insa chiar si asa Atlassib are nevoie sa suplimenteze numarul acestora. Cei care pleaca sa lucreze in vest au, e-adevarat, salarii mai mari, insa nu se poate concura cu nivelul de remunerare din Occident. Principalul motiv pentru lipsa soferilor este schimbarea varstei de la care o persoana isi poate lua permis de conducere pentru categoria D. Acest lucru va avea efecte pe termen lung, pentru ca numarul celor care se vor mai indrepta spre aceasta meserie va continua sa scada. Atlassib primeste cu bucurie si soferi tineri, pentru ca toti trec printr-o perioada de instruire, mai intai in trafic intern si apoi, in echipaj, la international. Toti sunt bine platiti si au tot interesul sa performeze.
Atlassib foloseste un sistem propriu de monitorizare a starii tehnice a vehiculelor si reviziile tehnice periodice se efectueaza in service-ul companiei.
Structura costului de operare a fost destabilizata putin din cauza pretului RCA. Cel mai mare cost ramane in continuare carburantul si aici se mai pot optimiza atat consumul, cat si costul de achizitie al motorinei. „Lucram cu cate un furnizor bun in fiecare tara. Desigur, alimentam in tarile unde preturile sunt mai mici si limitam achizitia acolo unde tariful este mai piperat. Si chiar pe foile de parcurs se scrie traseul, punctele de alimentare si cantitatile de motorina care trebuie sa fie alimentate in fiecare punct in parte. In acest fel se controleaza si consumul si stilul de conducere al soferului, pentru ca trebuie sa ii ajunga motorina.“
Atlassib detine doua autogari, in Sibiu si Lugoj, precum si doua ateliere service moderne, la Sibiu si Constanta. Se discuta infiintarea unui punct de service la Lugoj, unde premisele exista si acest lucru s-ar putea face cu investitie minima.
Parcul auto este folosit la capacitate, cu mentiunea ca se pastreaza in permanenta masini de rezerva in Italia, Spania si Germania. „Nu ar mai strica niste vehicule in plus, insa nu avem soferi care sa le conduca. Niciodata nu am incurajat sa atragem soferi de la celelalte companii din grup care fac transport intern, pentru a nu le destabiliza.“