Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

AutoStore, o soluție aproape unică în România, dar extrem de eficientă

La finalul anului trecut am avut ocazia să vizităm depozitul furnizorului de produse și accesorii electronice Vitacom din Cluj, una dintre cele mai importante firme românești din domeniu, cu experiență de peste 31 de ani, care, alături de parteneriatele cu Nedis, Goobay, NGS, Trevi, Girmi, G3Ferrari, Powerwalker, UNI-T, Bemis, Pro’s Kit, Choetech , Skross și K&M, a dezvoltat și două mărci proprii, Well și Chrome. Interesul pentru acest depozit, în care s-au investit în total opt milioane de euro, se datorează faptului că, în afară de sistemele informatice de ultimă generație – cheia unui astfel de centru logistic – dispune de primul stivuitor VNA cu IGo Pilot din România și mai ales de AutoStore, echipament folosit de foarte puține firme de la noi, printre care un furnizor de piese și unul de textile, dar despre care vin să se intereseze la Vitacom numeroase companii.

Vitacom s-a mutat în 2021 într-o clădire nouă care are amprenta la sol de 6.900 m2 și un spațiu de stocare de 15.000 m2, față de 2.000 m2 la vechea locație. Deci depozitul – de fapt, trei depozite într-unul singur – nu este mare, așa cum apreciază Zoltan Balogh, Executive Director of Operations în cadrul companiei clujene, „dar este foarte compact, încap în el 6.100 de paleți, și ne-am gândit să-l organizăm ca în Occident. Iar datorită echipamentelor moderne achiziționate am reușit să eficientizăm și folosirea spațiului, și munca, să nu mai facem toate operațiunile manual, ca înainte, astfel că facem aceeași muncă în depozit cu circa 15 angajați mai puțin.”

Centrul dispune de două rampe cu egalizare de nivel și de alte două cu înclinație – „pe acestea din urmă însă nu le-aș recomanda, deoarece nu permit folosirea stivuitorului sau a transpaletei”.

În interior distanța dintre rânduri este de aproape 2 m în zona unde se folosesc rafturi tradiționale, iar stivuitorul semiautomatizat VNA pentru culoare înguste a fost primul din România echipat cu sistem inteligent IGo Pilot. Operatorul primește sarcini din WMS, știe ce paleți să ia și unde să-i ducă și are la îndemână cântar care avertizează dacă încărcătura este prea mare.

Trasabilitatea este foarte bună pentru toate operațiile, declară reprezentantul Vitacom, fiind urmărite fluxurile de la recepția în depozit până la recepția clientului, datorită sistemului informatic care constituie cheia unui astfel de centru logistic și care indică inclusiv unde, ce și cine a greșit. Atât pentru a preveni să mai apară acele probleme, cât și pentru a stabili sistemul de motivare a angajaților din depozit – și în plus, și în minus. „Până de curând nu foloseam bonus malus, dar au fost greșeli și, după un an de când ne-am mutat aici, am trecut și la acesta.”

Sistemele informatice – ERP, Masterdata și WMS de la Mantis legat la Inoship – sunt conectate între ele și își dovedesc eficiența prin faptul că, spre deosebire de Black Friday din 2020, când s-a lucrat o săptămână numai pentru a se scrie de mână AWB-uri, acum acestea sunt generate automat. „Mai pot apărea erori, de exemplu, de dimensiuni, când un produs livrat nu încape într-un locker”, admite Zoltan Balogh. „Dar în rest merge foarte bine, totul este automat și numărul de retururi a scăzut.”

Se face replenishment în fiecare dimineață, cu ajutorul programului informatic care indică ce comenzi sunt și dacă nu este destulă marfă, dar și săptămânal, pe baza istoricului vânzărilor pentru fiecare articol. Și, deși se poate face și replenisment și picking în același timp, Zoltan Balogh consideră că e mai bine să se facă picking abia după.

Marfa descărcată primește un identificator, vine la console, se încarcă în depozit și, când este nevoie de replenishment, se face asta.

Eficiență mai mare și în zona de consolidare

Depozitul este proiectat astfel încât datele vin din ERP, de la vânzare, și ajung în WMS, unde o comandă se împarte pe diferite task-uri, alocate pe operatori, dintre care unele se adresează AutoStore, altele vizează mărfurile mai mari, altele mărfurile de pe rafturile tradiționale.

Dacă este vorba despre un colet unic, acesta primește AWB și intră pe bandă, dar dacă sunt mai multe colete și mai multe zone de picking ele trebuie să meargă, pe bandă, la o locație de consolidare, unde se adună toate care sunt pentru respectivul client sau pentru respectiva comandă. Aici există un ecran mare de televizor unde se poate vedea câte locații de consolidare sunt: cele roșii mai așteaptă, cele verzi sunt gata și pot primi AWB.

Și în zona de consolidare a crescut eficiența la noul depozit, astfel încât în loc de trei oameni acum muncește unul singur, „dar, e drept, muncește foarte mult. Încă mai este loc de îmbunătățire și vrem să găsim o soluție să tipărim AWB-ul când se face coletul, luând în calcul dimensiunea și greutatea lui”, explică directorul operațional al companiei.

La fiecare stație de lucru există cântar, iar pentru cântărire sunt posibile două sisteme: cântărirea la fiecare linie care s-a pus în ambalaj sau la final. „Noi le folosim pe ambele, pentru că suntem la început și vrem să eliminăm erorile de cântărire pe care le mai semnalează uneori curierii, la constituirea AWB. De aceea recântărim produsele care nu au greutatea scriptică, vedem diferențele de greutate pentru fiecare articol și facem aceste analize zilnic de câteva luni, pentru a corecta baza de date.”

Sistemul este gândit și volumetric și în funcție de masă „și se mai pot aduce îmbunătățiri și aici. Asta și pentru că produsele se primesc într-o unitate de măsură de ambalare și se vând într-o unitate de măsură de vânzare, iar între ele trebuie făcută conversia, „ceea ce ne-a luat aproape un an”.

AutoStore încă nu este folosit la maximum și mai poate fi optimizat

Dacă la vechiul depozit se făcea doar picking manual – operatorul identifica raftul și locația și mergea acolo – acum, datorită AutoStore, raftul vine la operator. Acest echipament a contribuit, de altfel, cel mai mult la eficientizarea muncii angajaților Vitacom, și se pretează la circa 80% din mărfurile din depozit – celelalte produse au dimensiuni atipice și nu încap aici, se vând rar sau fac parte din livrări voluminoase și nu sunt stocate în AutoStore. Produsele pentru care comenzile sunt la nivel de palet nu este eficient să se încarce în cutiile din AutoStore, deoarece este o operațiune prea elaborată. În loc de asta se face un singur task, pe palet, după care marfa iese imediat din depozit.

Zoltan Balogh consideră că sistemul AutoStore este ideal pentru articole de mici dimensiuni și cu viteză mare de rotație, dar subliniază faptul că și investiția este pe măsură.

Echipamentul a fost cumpărat de la producătorul german AM Logistic Solutions, care a instalat în întreaga lume cel puțin 500 de astfel de soluții. Bin-urile incluse sunt standard, construite de compania germană, iar montarea lor a durat trei zile pline.

Pentru configurarea sistemului a fost nevoie de un mare număr de informații despre activitatea Vitacom, număr de livrări zilnice, număr de operatori, și s-a ajuns la o soluție cu 15 roboți, care, pentru cele patru porți, câte are depozitul, pot pregăti 150 de linii/oră/operator – și în total sunt patru operatori. „Nu avea sens să luăm mai mulți roboți, dar când vom avea și partea cealaltă a depozitului încărcată cu bin-uri va mai fi nevoie de alții.”

Firma intenționează, într-adevăr, să mai cumpere, când volumul de activitate o va cere, poate chiar în 2023, încă 10.000 de bin-uri, care se pot împărți, fiecare, în opt locații sau sublocații, pentru a completa cele 10.000 de locații active și 10.000 goale existente la final de 2022. În același bin pot fi mai mulți SKU, dar cu partiții între ele. AutoStore folosește doi acumulatori speciali pentru roboți, care ar fi indicat să nu se descarce, altfel nu mai funcționează optim și trebuie înlocuiți. În ceea ce privește consumul, acesta este mic în cazul AutoStore: mai mult consumă iluminatul și conveiorul.

Roboții stau deasupra bin-urilor și caută pe adâncime locațiile de care au nevoie, de unde aduc marfa la primul nivel de sus. Spre deosebire de un depozit convențional, acesta conferă multă flexibilitate, deoarece aceeași locație este locație de depozitare și, după ce sunt lansate task-urile de picking, devine automat locație de picking. (Reamintim însă că și Vitacom face picking convențional în 20% din cazuri.)

Pe rafturile AutoStore nu sunt locații, ci sistemul știe, dacă i se dă un număr din șase cifre, despre ce poziție este vorba. Pentru inventarierea stocului se poate folosi orice metodă, dar se preferă cele care permit golirea locațiilor – inclusiv FIFO, în funcție de setări.

De produsele care ies din AutoStore se ocupă operatorii de la patru posturi de lucru, care stau aproape pe loc, astfel încât rapiditatea este foarte mare și se ajunge la 150 de linii de comandă pe oră pentru un post, mai multe decât la vechiul depozit, unde se făcea picking convențional. Deocamdată se lucrează într-o singură tură de opt ore.

O altă investiție substanțială a fost într-un autobag, ce ambalează direct, în pungi albe, articolele care încap și care au mai puțin de 1,1 kg, pe care AWB se tipărește direct, și pentru care nu mai este nevoie de cutii.

În plus, Vitacom intenționează să mai cumpere un sistem care să faciliteze munca celor care descarcă marfa din semiremorci și containere.

Informația, extrem de importantă mai ales când lucrezi cu multe articole

Zoltan Balogh subliniază cât este de importantă informația, Masterdata, mai ales să fie bine definite, pentru toate articolele, greutatea, dimensiunea sau unitate de măsură. „Noi în primele șase luni după mutarea în noul depozit nu am avut aceste date puse la punct și am livrat eronat, a trebuit să facem corecții. Aceasta este una dintre cele mai mari provocări ale unui distribuitor sau operator care are foarte multe articole, pentru că atunci când sunt puține se poate face repede identificarea și altfel. Dar noi avem cam 10.000 de articole pe stoc, 15.000 SKU active și alte 60.000 disponibile la comandă. Furnizorii noștri nu au date despre greutate și dimensiune, iar când marfa vine la recepție trebuie să intre în sistem măsurată și să fie completate toate informațiile lipsă.”

100 de containere vin/pleacă anual din depozit

Vitacom are clienți tradiționali, vechi de la începuturile sale din 1991, care sunt în general magazine mici și specializate, dar vinde și online și exportă 10% din totalul volumelor sale, în 18 țări, inclusiv Africa de Sud. Dintre piețele europene, cele mai importante sunt Ungaria și Bulgaria, alături de Polonia și Germania, de unde vin mai mult comenzi pe Amazon.

Livrările se fac fie prin curieri aleși de clienți, fie prin firme de transport pe care Vitacom le caută pe bursele din România, pentru a primi tarife mai mici, dar și de relația cu ei și de plată se ocupă tot clienții.

Într-un an în/din depozit intră și ies circa 100 de containere, iar cea mai slabă lună pentru vânzări este cea în care sărbătorim Paștele.

În 2022 firma nu a înregistrat o creștere a numărului de unități vândute, ci poate doar a cifrei de afaceri, din cauza scumpirii produselor, iar conducerea sa se așteaptă ca investiția de opt milioane de euro în noul depozit să se amortizeze, în condițiile actuale de piață, în 10 ani – mai mult decât se estimase inițial.

Articole similare

Ad