Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Autostrada Transilvania, proiect cu prioritate zero

Finalizarea Autostrazii Transilvania este obiectivul principal pe masa ministrului Marilor Proiecte, care a dat unda verde pentru inceperea lucrarilor pe mai multe tronsoane de drum. Cum banii europeni nu sunt asa de multi pe cat se crede, utilizarea acestora trebuie facuta cu chibzuinta. Astfel, se vehiculeaza amanarea inceperii lucrarilor la autostrada Sibiu-Pitesti, ale carei costuri de constructie sunt exorbitante, si investirea in Sibiu-Brasov.
 

Ar mai ramane astfel bani europeni si pentru cateva proiecte mai mici. In acelasi timp, pentru sectiunile de drum unde traficul nu o impune, in special catre Moldova, solutia cea mai buna sunt drumurile expres, mai ieftine si mai rapid de construit.

Cu prilejul Atelierelor Viitorului, seminarii tematice organizate de Partidul Social Democrat in noiembrie 2013 la Bucuresti, ministrul Marilor Proiecte, Dan Sova, a prezentat strategia privitoare la infrastructura a ministerului pe care il conduce in cadrul seminarului cu tema „Relansarea economica a Romaniei“. Astfel, in perioada 2007-2013, toti banii pentru autostrazi si drumuri nationale din fonduri europene au fost 2,3 miliarde de euro, iar pentru 2014-2020 suma maxima va fi de trei miliarde de euro. „Atunci cand am preluat CNADNR, nivelul de absorbtie a fondurilor europene era 5,2%, iar Programul Operational Sectorial de Transport (POST) era suspendat, ramanand astfel timp de peste un an. Suspendarea a rezultat in urma unui control declansat in noiembrie 2011 cu privire la contractele de transport pentru autostrada Nadlac-Arad, loturile 1 si 2. Suspiciunea de frauda a fost de 700 de milioane de euro. Dupa mai bine de un an, s-a ridicat suspendarea POST, insa ne-au fost taiate 25% din fondurile europene pentru proiectele aflate in executie. Astfel, Orastie-Sibiu ne costa, din cauza greselilor facute anterior, 118 milioane de euro bani europeni taiati, care vor fi acoperiti din bugetul statului. Iar pe Nadlac-Arad, pe lotul 1, au fost taiati 33 de milioane de euro din cauza fraudelor comise. Ramane sa se stabileasca pierderile si pentru celelalte lucrari. Au fost multe dezbateri in ultima vreme cu privire la taxa de 7 eurocenti care se va adauga la pretul carburantilor si care va fi destinata finantarii lucrarilor de infrastructura si cu precadere pentru autostrazi. Banii sunt insa necesari“, a subliniat Dan Sova.
Acesta a precizat ca 2% din PIB trebuie alocat pentru intretinerea infrastructurii de transport incepand cu 1 ianuarie 2014, potrivit unei solicitari venite din partea Comisiei Europene. „Bugetul alocat transporturilor pentru 2014 este cu 15% mai mic decat in 2013, iar anul trecut a fost cu 20% mai mic decat in 2012. Bugetul total anual al CNADNR este de 250 de milioane de euro, proveniti din rovinieta, si nu acopera decat necesarul pentru vara-iarna, respectiv deszapeziri si asfaltari de gropi. Necesarul dat de directiile regionale pentru drumuri si poduri pentru acoperiri de gropi in tara este de patru miliarde de euro. …

Articole similare