Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avem nevoie de atestate profesionale pentru extracomunitari

Asa cum anticipam, rezultatele financiare inregistrate de firmele de transport din Romania in 2017 sunt sub cele din 2016, iar pentru 2018 se asteapta o scadere si mai mare. Daca in 2017 s-a lucrat mult si ieftin, in 2018 nivelul costurilor a crescut in medie cu circa 11 eurocenti/km fata de 2017, dupa cum a aratat Decebal Popescu in cadrul conferintei Tranzit de la Iasi, fara ca tarifele sa creasca in aceeasi masura. Iar costurile cu soferii sunt in continuare greu de controlat, pentru ca migrarea lor catre alte firme din tara sau din strainatate pentru o diurna un pic mai mare lasa camioane trase pe dreapta, care produc pagube ce atarna greu la final de luna in profitabilitatea transportatorilor.
 

Cele mai multe firme din Romania sunt foarte atente la extindere, pentru ca e tot mai greu sa gaseasca soferi disponibili. Clientii trag de transportatori sa le dea tot mai multe curse, insa ai nostri nu se mai pot angaja la cresteri in lipsa resursei umane. Din acest motiv, lituanienii si polonezii sunt singurii care anunta in continuare extinderi curajoase, ajutati de resursele de soferi inca neepuizate din tarile ex-sovietice.
Sunt si la noi firme care reusesc sa-si atraga soferi si care au planuri ambitioase de extindere, insa marea parte a firmelor cu parcuri de peste cinci camioane din Romania (si care reprezinta 16% din totalul celor aproape 36.000 de firme licentiate, restul de 18.224 de firme avand pana in cinci camioane) se plang de lipsa soferilor.
Solutia pe care insista cei mai multi transportatori este sa se permita scolarizarea si examinarea in limba engleza a soferilor extracomunitari, fie ca vin din Serbia, Muntenegru sau din Nepal sau Sri Lanka. IFPTR a anuntat ca este pregatit sa scolarizeze si nevorbitori de limba romana si incepand din aceasta luna sa isi publice chestionarele de examinare in limba engleza.
Ministerul Transporturilor sovaie, cu scuza ca in alte tari din UE nu se fac scolarizari decat in limba nationala. Unii sustin ca nu e chiar asa, dar, chiar daca ar fi asa, probabil ca principala problema avuta in vedere la momentul reglementarii pietei a fost ca o tara din UE sa nu scolarizeze alti cetateni europeni si sa ia „painea” altei piete comunitare. Nu cred ca s-a gandit nimeni ca piata europeana se va confrunta vreodata cu o criza atat de severa de soferi, in toate tarile. Cu siguranta ca problema scolarizarii soferilor extracomunitari va fi rezolvata curand de unele dintre pietele cele mai afectate de criza de soferi, daca nu cumva a fost rezolvata deja, asa cum aminteam, de tari precum Polonia sau Lituania. De ce sa nu fie si Romania printre primele tari care sa rezolve aceasta problema?
Daca ne temem ca soferii asiatici, de pilda, nu se vor intelege in trafic cu politistii romani, pe care nu ii poate obliga nimeni sa stie limba engleza inainte de angajare, putem sa ne asiguram ca, cel putin pentru o perioada de timp, acesti soferi vor lucra ca secunzi in echipaje cu altii mai experimentati sau ca vor lucra in anumite arii predefinite, precum santiere, exploatari sau terminale de containere. Sau ca vor lucra mai mult la international. Si soferii romani care fac curse internationale sunt nevoiti sa vorbeasca in engleza cu politistii din alte tari europene, asa cum si politistii romani trebuie sa se inteleaga tot in engleza cu soferii maghiari, turci, ucraineni s.a. cand ne tranziteaza tara.
Cu siguranta ca transportatorii care se gandesc sa isi aduca soferi asiatici sunt constienti de problemele de comunicare pe care le pot avea cu astfel de angajati, nu numai cu privire la comunicarea verbala, ci si la cea cauzata de diferentele interculturale, insa sunt gata sa isi asume aceste riscuri si investitii pentru a nu-si opri dezvoltarea.
Suntem la granita Uniunii Europene si geografic, si din punct de vedere al dezvoltarii, si avem nevoie de forta de munca ieftina, care in Romania nu se mai gaseste deloc. Daca pentru alte industrii am deschis piata muncii, trebuie sa o deschidem si pentru transport. Altfel ramanem spectatori la succesul altora.
Va invitam la Cluj, pe 2 noiembrie, la Gala Premiilor Tranzit, pentru a discuta despre cum putem surmonta, pentru moment, lipsa soferilor si pentru a asculta si chiar pentru a invata cate ceva de la altii care reusesc sa devina tot mai eficienti an de an!

Articole similare