Este deja binecunoscut faptul că aprobarea Planului Național de Redresare și Reziliență a României de către Comisia Europeană a venit cu condiția eliminării tuturor facilităților fiscale care pot fi asimilate ca ajutor de stat mascat. Vorbim aici de scutirile de impozite din IT și construcții și de diurna mare comparativ cu salariul care se acordă în transporturile internaționale, construcții și agențiile de muncă temporare care plasează lucrători în abatoare și alte industrii.
Dacă la construcții și IT vorbim de scutiri de taxe și impozite pe salarii, pe care Guvernul trebuie să le elimine, însă nu o poate face dintr-odată, la diurnă eliminarea așa-zisului ajutor fiscal vine după mai bine de doi ani de controale abuzive ale ANAF, soldate cu sute de decizii de impunere de taxe exorbitante încă din 2015 până în prezent, care au distrus mai multe firme de transport, prestări servicii și agenții de muncă temporară.
Acum, pentru aceste sectoare de activitate s-a decis acordarea amnistiei fiscale după discuții aprinse cu patronatele transportatorilor, dar care se oferă la pachet cu plafonarea diurnei la nivelul a trei salarii de bază. Proiectul de Lege care aduce amnistia fiscală, vehiculat încă din 16 august, a adus clarificări cerute de transportatori: cea mai importantă se referă la raportarea celor trei salarii de bază la zilele lucrătoare ale lunii respective, 20-22, care plasează diurna zilnică neimpozabilă în jurul valorii de 70 de euro, ce poate fi acordată ulterior pentru toate zilele de delegare/detașare din lună, deci chiar și pentru 30-31 de zile. Așa se înțelege din forma actuală a proiectului și ar fi bine dacă ar rămâne așa până iese din tiparul Monitorului Oficial.
Chiar dacă mai sunt lacune în proiectul de lege depus deja la Parlament, personal cred că e un mare pas înainte faptul că firmele cu decizii de impunere de la ANAF pot spera că li se va termina curând acest coșmar. Reprezentanții Guvernului spun chiar că au găsit o soluție împreună cu Ministerul Justiției și pentru cei cu sentințe definitive în instanță, care va fi implementată în Parlament. Transportatorii sunt deja invitați la comisiile de specialitate din Parlament pentru a discuta problemele pe care le traversează în prezent, parlamentarii ieșind deja cu declarații în presă care îi încurajează pe transportatori că ar putea reuși să mai aducă încă unele modificări favorabile (cel puțin la prevederile legate de posibilitatea ca Inspecția Muncii să reîncadreze indemnizațiile ca venituri de natură salarială) înainte de adoptare, estimată la șase săptămâni. Indiferent ce se întâmplă cu actualul Guvern, transportatorii au siguranța că proiectul de lege a intrat pe firul legiferării în Parlament. Or acest lucru e mult mai important acum, în condițiile în care Guvernul e instabil, decât cererea separării amnistiei de clarificarea regimului fiscal al diurnelor sau a sancționării ANAF pentru abuzurile făcute și pagubele aduse transportatorilor controlați. Pedepsirea vinovaților rămâne în sarcina avocaților firmelor de transport care vor dori să își caute dreptatea în instanță.
Privind cu invidie la modul în care s-au descurcat transportatorii, o mulțime de agenți economici strânși în jurul unor confederații patronale din care face parte și o asociație profesională a transportatorilor a trimis la Guvern solicitarea de a le oferi amnistia pentru impunerile de impozite și contribuții pe bonurile cadou, o altă temă dragă ANAF de mulți ani…
Și probabil că și alte industrii vor cere acum grațieri și rezolvări, iar asta, din păcate, ar putea periclita adoptarea Proiectului de Lege care îi interesează pe transportatori, drept pentru care ar fi bine ca în următoarele 6 săptămâni procesul legislativ să fie urmărit cu multă atenție de patronate, pentru ca să reușim să închidem odată problema diurnei, deoarece Pachetul Mobilitate bate de mult la ușă.