Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avem terte-tara suficiente, dar trebuie distribuite mai judicios

De cand cu criza, transportul catre destinatii din afara UE a castigat tot mai mult teren si, de aceea, in special autorizatiile terta-tara sunt foarte cautate. Nu toti cei care le iau au si contracte ferme in derulare, dar le solicita in eventualitatea ca poate vor avea nevoie de ele la un moment dat. Ministerul Transporturilor a negociat recent innoirea stocului de autorizatii terta-tara pentru Kazahstan, Ucraina, Macedonia, Serbia si Belarus si este decis sa adopte o pozitie ferma si in fata Turciei, pentru care sunt cele mai multe cereri de terta-tara.
 

Din pacate, in lipsa unui sistem actualizat si optimizat de alocare, la finalul fiecarui an raman la operatori foarte multe autorizatii nefolosite, in detrimentul celor care chiar ar fi avut nevoie de ele.

Situatia in sfera CEMT se mentine destul de tensionata, dupa ce Federatia Rusa a revenit asupra deciziei de ridicare a restrictiei la CEMT, planificata initial pentru 15 mai anul acesta. Si tara noastra a luat in calcul posibilitatea de a restrictiona CEMT-ul, ca o solutie care sa determine partea turca sa adopte o pozitie mai putin rigida in negocierile privind acordarea de autorizatii terta-tara pentru carausii nostri, dar si din cauza faptului ca autoritatile turce solicita aceste autorizatii inclusiv pentru vehiculele sub 3,5 t. Secretariatul CEMT a cerut insa partii romane sa nu recurga la asemenea masuri drastice «care ar distruge sistemul CEMT» si a asigurat tot sprijinul sau in vederea cresterii contingentului de autorizatii CEMT pentru 2015. De asemenea, a sugerat incercarea de rezolvare a problemelor cu Turcia pe cale amiabila, mai ales ca si secretarul general CEMT va avea o intrevedere cu ministrul transporturilor din aceasta tara, ca urmare a nemultumirilor reclamate de mai multe state vecine la adresa turcilor. De altfel, nu este exclus ca, la initiativa Romaniei, statele din regiune sa adopte o pozitie comuna vizavi de Turcia.
Problema este ca, din cauza restrictiilor impuse de Rusia, contingentul CEMT a fost redistribuit, iar Turcia beneficiaza in prezent de peste 500 de autorizatii CEMT. Asta inseamna, in opinia partii romane, ca autorizatiile sunt suficiente partii turce pentru a-si asigura tranzitul Romaniei, fara a mai utiliza, ca pana acum, autorizatii bilaterale de tranzit. Or, autorizatiile respective erau folosite de partea romana pentru a negocia marirea numarului de autorizatii terta-tara pentru transportatorii romani. Din punctul nostru de vedere insa, Romania este tara de granita a UE si, chiar daca este membra a Comunitatii Europene, nevoia de autorizatii CEMT este mare, tranzitul rutier de marfuri dinspre Turcia/Grecia spre Rusia, prin Romania, este din ce in ce mai important. Iar oficialii MT doresc ca importanta transportatorilor romani in acest trafic sa creasca. La inceputul anului viitor, reprezentantii Ministerului Transporturilor vor face o solicitare Secretariatului CEMT in vederea imbunatatirii substantiale a contingentului de autorizatii CEMT din 2015.

Articole similare