Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bancherii și economiștii olandezi analizează consecințele războiului asupra transportului

Asociația olandeză de transport și logistică TLN a stat de vorbă cu un bancher și un economist de la ING, pentru a vedea care sunt, în opinia lor, consecințele războiului din Ucraina – care a început când abia lua sfârșit o altă criză, cea a coronavirusului – asupra transportului și logisticii, pe termen scurt și lung.

Lanțurile de aprovizionare se confruntau și la început de 2022 cu perturbări cauzate de pandemie, deci cu atât mai mult războiul are un impact major asupra unei economii fragile, impact care s-a văzut încă de la început prin creșterea prețurilor la combustibili și energie, dar și la materii prime și cereale.

O altă consecință este aceea că nu te mai poți baza pe acordurile de transport internațional, deoarece unul dintre primele efecte ale războiului a fost închiderea granițelor. Poate că adevărata valoare a importurilor și exporturilor Ucrainei și Rusiei nu este atât de mare cum cred oamenii, dar este vorba de produse extrem de importante în producție, ca metalele pentru industria auto.

Iar consecințele indirecte sunt creșterea prețurilor, deci scăderea puterii de cumpărare, a cheltuielilor și a încrederii populației, care, alături de sancțiunile impuse Rusiei, lovesc puternic dezvoltarea comerțului mondial. Țările își ajustează în jos rata de creștere economică și în multe zone creșterea a și încetat.

Un alt efect indirect este livrarea cu mare întârziere a camioanelor și semiremorcilor noi, care pune presiune tot mai mare pe programele de investiți și de înnoire a flotelor. De aceea transportatorii nu își mai pot respecta promisiunile și nu mai pot propune tarife decât pe termen scurt. Lipsa de capacitate de transport este cea mai mare problemă din prezent, dar ea va afecta și evoluția cererii. Și mai există un efect care deocamdată este greu de cuantificat: mulți transportatori europeni – polonezi sau olandezi cu filiale în Polonia – aveau șoferi ucraineni, iar plecarea lor acasă nu poate fi echilibrată de numărul mai mare de conducători auto din Turcia sau Europa Centrală care merg să lucreze în vest.

Pe termen scurt, dacă ne uităm la prețurile mari ale energiei și combustibililor, vedem că cele mai afectate vor fi aviația, transportul maritim și industriile chimică și metalurgică. Dar transportul rutier este și el pe locul al șaselea, în timp ce construcțiile sunt mai puțin afectate pe termen scurt, dar vor fi cele mai afectate pe termen lung, din cauza creșterii prețurilor lemnului și oțelului.

În plus, prețul combustibililor continuă să crească. Carburantul reprezenta 20% din costul total de transport și s-a scumpit cu 0,40 de euro/l, iar transportatorii nu au rezerve financiare pentru a absorbi o asemenea scumpire și trebuie să alimenteze fiecare litru la prețul din acel moment, care este mai mare decât cu puțin timp înainte, iar facturile le sunt plătite după 40 de zile. Și, deși se tot vorbește despre o clauză de combustibil, dacă aceasta ajustează tarifele abia după o lună sau o săptămână, transportatorii tot pierd bani dacă fac mulți kilometri.

Articole similare

Ad