Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Bulgarii ne dau lectii de strategie

Ne-am obisnuit sa credem ca Romania a fost intotdeauna incomparabila cu Bulgaria: cu o suprafata si o populatie mai mult decat dubla decat a bulgarilor, romanii au fost considerati intotdeauna mai educati si cu un potential ridicat de a lucra la standarde europene.
De la integrarea in Uniunea Europeana alaturi de Bulgaria observam insa ca, in timp ce politicienii nostri ne duc dintr-o criza intr-alta – fie ca este vorba despre o criza economica, politica sau nationala – bulgarii isi vad de treaba si castiga increderea investitorilor straini.

La bunastarea bulgara contribuim si noi, romanii, mai ales de cand taxele de inmatriculare auto aberante i-au impins pe multi locuitori ai judetelor de frontiera – si nu numai – sa-si inmatriculeze autoturismele acolo.
Iar de cand cu purecarea la sange a contribuabililor cinstiti si cresterea cotei TVA la 24%, multe firme romanesti au decis sa se mute la vecini, unde TVA este 20% (9% pentru turism, un alt pariu pierdut de romani!), iar impozitul pe profit si cel pe dividende sunt de numai 10%, respectiv 5%. Este greu sa rezisti sa-ti sustii propria economie, cand bulgarii ofera un nivel de taxare cu 5-6% mai mic pe fiecare segment si, in plus, nici nu apare vreo taxa retroactiva dupa 3-4 ani!
Iar toate aceste… „amanunte“ au facut ca bulgarii sa mearga inainte, fara a simti criza atat de acut ca Romania. Si, in timp ce noi asteptam de 2-3 ani sa inceapa productia de autoturisme Ford la Craiova (amanata din nou pentru anul viitor!), chinezii de la Great Wall Motor anunta inceperea productiei de autoturisme mai ieftine decat Loganul in Bulgaria chiar in aceasta toamna.
Dornici de a se extinde in Europa, chinezii au gasit un mediu stabil si avantajos din punct de vedere fiscal in Bulgaria, unde au investit deja peste 80 de milioane de euro pentru a construi de la zero o uzina cu o capacitate de productie de 50.000 de autoturisme anual. Iar, daca lucrurile vor merge bine, chinezii promit sa investeasca inca 300 de milioane de euro, pentru internalizarea productiei de componente in Bulgaria.
Si, cum orice investitie de acest gen aduce si alte finantari pe partea de infrastructura, chinezii finanteaza si o linie de cale ferata de mare viteza in Bulgaria, iar companiile de logistica mari investigheaza deschiderea unei filiale la Sofia, daca nu au facut-o deja inca. Si asta in timp ce la noi nu mai investesc decat producatorii de componente care lucreaza cu Dacia sau spera sa lucreze (candva) cu Ford. Pana si marile companii din domeniul energetic, satule sa se certe cu autoritatile locale din Dobrogea, au mai renuntat la proiectele eoliene, iar unii chiar le-au mutat… in Bulgaria!, desi productivitatea morilor de vant deja instalate in Dobrogea este foarte buna.
In plus, CFR este falit, caile ferate permit o viteza de deplasare din ce in ce mai mica (45 km/h la trenurile de pasageri si 17 km/h la marfa), iar alte proiecte de modernizare si intretinere nu se intrevad prea curand.
De altfel, desi Romania contribuie la bugetul UE de 3-4 ori mai mult decat Bulgaria, tara noastra a reusit sa absoarba pana la sfarsitul anului trecut doar 1% din fondurile europene disponibile pentru Transporturi, adica 47 de milioane de euro, in timp ce in Bulgaria rata de absorbtie atinsese 7%, adica 114 milioane de euro.
E adevarat ca Romania are disponibile fonduri europene in valoare de 5,6 miliarde de euro pentru proiectele de infrastructura finantate din bani europeni in perioada 2007-2013, fata de 1,8 miliarde de euro, cat au la dispozitie bulgarii. Cu toate acestea, in ritmul in care reusim sa organizam licitatii si sa definitivam proiecte, sunt slabe sperante ca vom reusi sa atragem mai multi bani europeni. In schimb, suntem mai buni la reziliat contracte, dat afara din tara constructorii straini si, mai ales, sa starnim suspiciunea functionarilor europeni privind utilizarea incorecta a fondurilor primite, care atrage dupa sine blocarea tuturor finantarilor si intarzieri vitale in a derula alte proiecte.
Cat timp constructiile nu merg in Romania putem spune ca suntem intr-un mare impas economic. Si, din pacate, politicienii nostri nu vad asta. Avem costuri administrative ridicate din cauza incompetentei aparatului administrativ, iar acest lucru este speculat de vecinii bulgari, care ne sufla din ce in ce mai multe contracte de transport international.

Articole similare